گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز با رشد ملایم ۱/۰ درصدی شاخص کل مواجه شد، تا در پایان اولین هفته زمستان ۵/۰ درصد رشد را ثبت کرده باشد. به‌رغم روند صعودی شاخص در ساعات ابتدایی، عرضه‌های شدید در ادامه بازار باعث نزول آن شد به طوری که در نهایت، تغییر قابل توجهی نسبت به ابتدای روز قابل رصد نباشد. به گزارش بورس نیوز، علی دهدشتی کارشناس بازار سرمایه در خصوص احتمال وجود حباب در بورس اظهار می‌کند: حجم بالای نقدینگی به بورس وارد شده است که دولت به‌رغم حمایت از بازار سرمایه باید مراقب ایجاد حباب باشد. به گفته وی، قیمت‌ها به صورت طبیعی پس از مدتی با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا به ارزش طبیعی خود باز می‌گردند و اکنون در بازار سرمایه، قیمت بیشتر سهام به بیشینه خود (ارزش واقعی) رسیده‌اند که اگر بیش از این پیش برود، حباب به وجود خواهد آمد و باید مراقب بود. همچنین کفاش، مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن در این رابطه بیان کرده است: اعتقادی به وجود حباب در کلیت بازار ندارم، حال آنکه ممکن است در برخی شرکت‌ها و صنایع کوچک‌تر با توجه به وجود هیجانات شدید قیمت‌ها به صورت غیر واقعی رشد کرده باشند.

در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد که «فارس» به عنوان موثرترین نماد مثبت بر شاخص کل، مهم‌ترین عامل این رشد به حساب می‌آید. این در حالی است که حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از اجرای مصوبه ستاد تدابیر ویژه درباره نرخ خوراک ۱۳ سنتی پتروشیمی‌ها خبر داد و عنوان کرد: ابلاغ این مصوبه به اول مهرماه باز‌می‌گردد که بر این اساس، شرکت‌های مصرف‌کننده خوراک گازی با بدهی انباشته مواجه خواهند شد که خبر خوشایندی برای این گروه به شمار نمی‌آید. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.

اما، گروه فرآورده‌های نفتی روند منفی خود را ادامه دادند. «پارسان» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور فعال‌تری داشتند.

از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی برای دومین روز پیاپی مثبت بودند. در این گروه، نسبت قیمت به درآمد (P/E) منطقی (حدود ۹/۶) قابل توجه است که نشان از وضعیت مناسب این گروه از این منظر خواهد بود. هوشنگ ادهمی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار بورس نیوز در این رابطه عنوان می‌کند: افزایش قیمت فلزات رنگین به ویژه سرب و روی در بازار لندن باعث آثار مثبتی بر شرکت‌های داخلی در این گروه خواهد شد که احتمالا در آینده نزدیک باید منتظر تعدیل‌های مثبتی در این گروه باشیم. «فملی» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که حضور حقوقی‌ها به ویژه در نقش فروشنده بیشتر به چشم می‌خورد.

از طرف دیگر، بانکی‌ها که روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کنند، دیروز با افت ۸/۱ درصدی شاخص مواجه شدند. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه و پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده به خود اختصاص داد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روند منفی خود را ادامه دادند. «وغدیر» به‌عنوان منفی‌ترین نماد گروه، بیشترین حجم معاملات را نیز در اختیار داشت و با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد.

از سوی دیگر، گروه کانه‌های فلزی برای دومین روز متوالی مثبت شد. «کگل» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که حقوقی‌ها به رغم مثبت بودن نماد، در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند.

اما، مخابرات روند منفی خود را ادامه داد. پیرو این روزهای نزولی، حقوقی‌ها در نقش خریدار سهام «اخابر» حضور فعال‌تری پیدا کرده‌اند.

در این شرایط، گروه سیمانی روند مثبت خود را ادامه دادند. «سشرق» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.

خودرویی‌ها روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه دادند. «خبهمن» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده در اختیار داشت.

در نهایت، روند مثبت روزهای اخیر سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شد. به گزارش «ایسنا»، محمودرضا خواجه‌نصیری در نشست کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در رابطه با نقش مهم این گروه بیان کرده است: تنها ۲۰ درصد سهام در اختیار افراد حقیقی و سایر نهادهای غیرسرمایه‌گذاری است و مابقی به هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها متعلق است. بر این اساس، با توجه به اثرگذاری بالای این گروه در بازار سرمایه، باید حضور پویاتری در بازار داشته باشند و با انجام مستمر معاملات به ویژه در نقش عرضه‌کننده به پویا بودن فضا کمک کنند.

نکته: در نمودارهای شاخص صنایع، نماد «پارسان» جزو نمادهای عضو گروه فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته شده است.

حرکت شرکت‌های بورسی بر روی قله