گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت 9/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که گروه محصولات چرمی و فرآورده‌های نفتی، تنها صنایع مثبت بورسی به شمار می‌آمدند.
ارزش معاملات روز گذشته ۱۸۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه‌های گذشته افت چشمگیری داشته است. همچنین، در معاملات روز شنبه نیز به‌رغم مثبت بودن بازار، سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور پررنگ تری داشتند و در نتیجه تغییر مالکیت ۱۷۵ میلیارد ریالی از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. بنابراین، کاهش ارزش معاملات و حضور قابل توجه خریداران حقوقی نشان می‌دهد برخی سهامداران حقیقی در حال بیرون کشیدن نقدینگی خود از بورس هستند. از سوی دیگر، رشد قابل توجه سکه طی دو روز گذشته باعث جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌های جدید شده است. در واقع، جو منفی موجود در بورس، انگیزه برای خروج سرمایه‌گذاران را از این بازار فراهم آورده است؛ در میان بازارهای موازی، ثبات دلار جذابیتی برای جذب سرمایه به این بازار ایجاد نکرده است، اما رشد قیمت سکه می‌تواند تمایل برای خروج سرمایه از بورس را تشدید کند. البته باید در نظر داشت بازارهای دلار و طلا برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که به دنبال سودهای کوتاه مدت هستند؛ در نتیجه، آن قسمت از سرمایه‌ای که ممکن است از بورس خارج شود متعلق به نوسان‌گیران است که با دیدگاه کوتاه‌مدت اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و از جمله رئیس سازمان بورس، اوضاع بلندمدت بازار سرمایه را مناسب ارزیابی کرده‌اند و معتقدند سهامداران باید با چنین نگاهی معاملات خود را انجام دهند. از طرف دیگر، عرضه‌های اولیه‌ای که اخیرا انجام می‌شود به‌رغم جذابیت برای سهامداران حقیقی، با توجه به رو به اتمام بودن منابع نقدینگی جدید در اختیار حقیقی ها، آنها را مجبور به عرضه سهام فعلی خود در بازار کرده است. در این رابطه، به گزارش بورس نیوز، شکایات زیادی از سوی سهامداران حقیقی در خصوص نحوه عرضه اولیه سهام شنیده می‌شود که عمدتا به علت نقص در سیستم معاملاتی موفق به خرید آنها نشده‌اند. بنابراین، این بخش از نقدینگی که قبلا در بازار وجود داشته، اکنون در معاملات شرکت نمی‌کند که یکی از دلایل کاهش قابل توجه ارزش معاملات روزانه به شمار می‌آید.
در معاملات روز گذشته، گروه دارویی روند منفی خود را ادامه داد. «تیپیکو» در حالی بیشترین ارزش معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی حضور فعال‌تری در نقش خریدار این سهم داشتند.
حمل و نقلی‌ها نیز روند نزولی خود را ادامه دادند. برخی شرکت‌های این گروه نظیر «حپترو» در حالی پس از رفع تحریم‌ها نسبت به بستن قراردادهای جدید حمل و نقل محصولات پتروشیمی امیدوار هستند که «حکشتی» با تعدیل منفی پیش بینی سود در گزارش اخیر خود روزهای منفی را سپری می‌کند. این نماد که بیش از ۹۰ درصد ارزش بازار این گروه را در اختیار دارد تعیین‌کننده شاخص این صنعت نیز هست. در معاملات روز گذشته «حکشتی»، سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور قابل توجهی داشتند.
در این شرایط، گروه غذایی روند منفی خود را ادامه داد؛ «وبشهر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که به‌رغم منفی بودن، با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود.
از سوی دیگر، گروه رایانه‌ای بار دیگر به مسیر منفی خود بازگشت. «رتاپ» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده در اختیار داشت.
همچنین، گروه ساختمانی روند منفی شدید خود را ادامه داد به طوری که پس از کسب بازدهی ۱۴۰ درصدی (از ابتدای سال) در نیمه دی‌ماه، هم‌اکنون به ۹۵ درصد بازدهی رسیده است. «ثفارس» در حالی بیشترین ارزش معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور بسیار فعالی داشتند.
گروه برقی نیز روند منفی خود را ادامه داد؛ «بترانس» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند.
در این شرایط، گروه ماشین آلات و تجهیزات روند منفی خود را ادامه داد. «تکمبا» با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.
روند منفی گروه لاستیک و پلاستیک نیز ادامه یافت. «پلاسک» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.
روز گذشته، گروه کاشی و سرامیک روند منفی خود را ادامه داد. «کترام» با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
در نهایت، قندی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. «قثابت» با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی بیشترین معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.

در رکود بورس، نقدینگی به کدام جهت می‌رود؟

در رکود بورس، نقدینگی به کدام جهت می‌رود؟