گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت قابل توجه 3/1 درصدی شاخص کل مواجه بود که گروه محصولات چرمی تنها صنعت مثبت بورسی به شمار می‌آمد. ارزش معاملات روز گذشته حدود 122 میلیارد تومان بود که همچنان نشان از رکود بازار سرمایه دارد.
در این میان، احتمال وقوع جنگ در اوکراین عامل اصلی افت چشمگیر روز گذشته به شمار می‌آید که از دو منظر قابل توجه است؛ نخست افزایش قیمت دلار (روز گذشته این ارز حدود ۳۰۸۰ تومان معامله شد) که باعث جذابیت این بازار برای کلیه سرمایه‌گذاران کوتاه مدت می‌شود و دیگری، وابستگی بورس به وضعیت سیاسی در جهان. در مورد دوم، سهامداران باید میزان اثرپذیری بورس تهران از وضعیت کشوری مثل اوکراین را کمی واقع‌بینانه و به دور از هیجان در نظر بگیرند.
وضعیت فعلی، مشابه اواخر تابستان سال جاری است که زمزمه‌های جنگ در سوریه به گوش می‌رسید و به‌طور سنتی منجر به ریزش بازار شد؛ گرچه در آن زمان نیز افت شاخص بیشتر بر پایه برداشت‌های هیجانی بود، اما اکنون باید به این نکته توجه شود که اوکراین به لحاظ استراتژیک نسبت به سوریه که مدت‌ها مورد حمایت ایران بوده بسیار متفاوت است. بنابراین، با توجه به روابط بین المللی اندک شرکت‌های بورس تهران، میزان اثرپذیری آن از اوضاع سیاسی اوکراین ناچیز خواهد بود.
از سوی دیگر، محمود خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است: هیچ تصمیمی در خصوص تغییر در قواعد معاملاتی اخیر در بازار گرفته نشده است و معاملات تا اطلاع ثانوی به همین نحو انجام خواهند شد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان به آثار منفی چنین قوانینی بارها اشاره و انفعال سهامداران حقوقی را مهم‌ترین نتیجه آن ارزیابی کرده‌اند.
در این رابطه، علی صحرایی، معاون بورس تهران بیان کرده است: سهامداران حقوقی رفتار مشخصی در بورس نداشته و همواره رفتار منفعلانه از خود نشان می‌دهند، حال اگر به جای صحبت از حضور همچنان فعال سهامداران به ویژه حقوقی‌ها به آمار و ارقام رجوع شود، نتایج معکوسی به دست می‌آید که کاهش ارزش معاملات روزانه، تغییر مالکیت سهام به میزان اندک و وجود صف‌های فروش از جمله شواهد آن هستند.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی روند منفی خود را بار دیگر از سر گرفتند. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. همچنین، به گزارش «ایلنا»، «فارس» بلوک ۱۷ درصدی سهام خود را روز یکشنبه عرضه کرد که بدون خریدار باقی ماند که باز هم نشان از ترس سهامداران از خرید دارد.
گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند مثبت خود را تغییر داده و برای دومین روز پیاپی منفی شد. «شبندر» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.
روند نزولی روزهای اخیر بانکی‌ها نیز ادامه پیدا کرد. «وبملت» که در روز گذشته پس از تصویب افزایش سرمایه و تعدیل مثبت پیش‌بینی EPS بازگشایی شده بود، با حضور بیشتر حقوقی‌ها در نقش فروشنده بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.
در این شرایط، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. «فخوز» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که عمده این معاملات به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد.
از سوی دیگر، روند منفی گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی تشدید شد. علت این امر، بازگشایی نمادهای این گروه طی دو روز گذشته است. در این میان، «وغدیر» با ارائه شفاف‌سازی در خصوص تاثیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و اعلام کاهش ۶ درصدی در پیش‌بینی EPS خود بازگشایی شد. همچنین «وبانک» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
دیروز، گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را ادامه داد. «کروی» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور کامل حقیقی‌ها در اختیار گرفت.
همچنین، مخابرات روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد و «اخابر» با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بود.
در این شرایط، روند منفی ملایم گروه سیمانی ادامه یافت. «سپاها» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشتر حضور داشتند.
اما خودرویی‌ها با افت قابل توجهی مواجه شده و بار دیگر از منظر ارزش بازار پایین‌تر از گروه سیمانی قرار گرفتند. «خودرو» با حمایت چشمگیر سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها همگام با بازار منفی شدند. «وسپه» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت که معاملات به‌صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد.

ریزش بورس و تشدید رکود معاملات

ریزش بورس و تشدید رکود معاملات