سدشکنی برای موج‌های آزاد

ریپل از سال ۲۰۱۲ آغاز به فعالیت کرده‌است و توسط کریس لارسن و جد مک‌‌‌‌کالب راه‌اندازی شد. توکن مورد‌استفاده ریپل رمزارز XRP از پیش استخراج‌شده (premined) است و از نماد تیک استفاده می‌کند. هدف از انتشار رمزارز اختصاصی این بوده‌است که به‌عنوان مکانیزم میانی مبادله بین دو ارز یا شبکه، با ایجاد یک لایه تسویه موقت، عمل کند. ریپل برای تسهیل فعالیت‌‌‌‌های خود از XRP جهت تبدیل سریع بین ارزهای مختلف استفاده می‌کند. فعالان حوزه رمزارزها تصور می‌کنند ریپل و رمزارز آن با هم یکسان هستند و کاربردی مشابه دارند؛ اما این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. XRP یک ارز دیجیتال است درحالی‌که ریپل یک شرکت انتفاعی است که به ترویج استفاده و توسعه XRP، نرم‌افزار پشت آن (XRP Ledger) و بسیاری از پروژه‌هایی که هدف آنها تسهیل انجام تراکنش‌های جهانی است، می‌پردازد.   ریپل پلتفرم غیرمتمرکز منبع باز و نظیر به نظیر (peer-to-peer) است که امکان انتقال یکپارچه پول را در هر شکلی؛ خواه دلار، یورو، یا ارزهای دیجیتال‌ مانند لایت‌‌‌‌کوین یا بیت‌کوین را فراهم می‌کند. به این ترتیب ریپل را می‌توان شبکه پرداخت جهانی دانست که بانک‌های بزرگ و موسسات خدمات مالی را درمیان مشتریان خود دارد.

 سیستم حواله دیجیتال

برای درک نحوه عملکرد سیستم ریپل، ساختار انتقال پولی را باید درنظر داشت که در آن طرفین معامله از واسطه‌‌‌‌های دلخواه برای دریافت پول استفاده می‌کنند؛ در واقع ریپل به‌عنوان سرویس حواله دیجیتال عمل می‌کند. حواله، روش غیررسمی برای انتقال پول است که در گذشته برای تراکنش‌های فرامرزی، بدون جابه‌جایی پول فیزیکی از آن استفاده می‌شد. شبکه ریپل مانند بیت‌کوین از الگوریتم اجماع گواه اثبات کار (POW) یا مثل اتریوم از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام (POS) استفاده نمی‌کند. ریپل از الگوریتم اجماع مخصوص به خود به‌نام RPCA استفاده می‌کند. تمامی افراد می‌توانند در شبکه ریپل به‌عنوان یک نود اعتبار‌‌‌‌سنج فعالیت کنند؛ اما شبکه ریپل تنها به شرکت‌کنندگان منتخب شبکه اجازه می‌دهد تا به اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌‌‌‌سازی شبکه کمک کنند. بیش از ۱۵۰ گره (نود) اعتبارسنج در این شبکه فعالیت می‌کنند و به‌عنوان لیست نودهای منحصر‌‌‌‌به‌‌‌‌فرد یا (UNL) شناخته می‌شوند.

نودهای شبکه با رسیدن به اجماع تصمیم می‌گیرند که کدام تراکنش اول ایجاد شده‌است. این کار را با یک نظرسنجی برای تعیین اکثریت آرا انجام می‌دهند. تایید تراکنش‌ها تقریبا بلافاصله انجام می‌شود و حدودا پنج ثانیه طول می‌کشد. از آنجا‌‌که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که تصمیم بگیرد چه کسی می‌تواند نود ایجاد کند و تراکنش‌ها را تایید کند، پلتفرم ریپل به‌عنوان پلتفرمی غیرمتمرکز درنظر گرفته می‌شود.

مکانیزم اجماع ریپل با سایر شبکه‌‌‌‌های بلاک‌چینی متفاوت است. در این شبکه تمامی نودها به یکدیگر متصل هستند و به محض اینکه یک تراکنش توسط تعداد مشخصی از نودها موردپذیرش قرار بگیرد، تراکنش انجام می‌شود. به‌عبارت ساده‌‌‌‌تر برای انجام یک تراکنش در شبکه ریپل نیازی به اجماع بین تمامی نودها نیست؛ بلکه زمانی‌که بیش از ۸۰‌درصد از UNLها تراکنش‌ها را تایید کنند، تراکنش انجام می‌پذیرد. ریپل لیست تمام تراکنش‌ها در IOU (مدرکی که میزان بدهی را در خود ثبت می‌کند) را که با یک ارز معین انجام‌شده، برای هر کاربر یا Gateway نگه می‌‌‌‌دارد. IOU و جریان‌‌‌‌های معاملاتی که بین کیف‌پول‌های ریپل رخ می‌دهد، به‌طور عمومی در فهرست شبکه ریپل موجود است.

ریپل از واسطه‌‌‌‌ای به‌نام Gateway استفاده می‌کند که به‌عنوان لینکی در زنجیره اعتماد بین دو طرفی عمل می‌کند که قصد انجام یک تراکنش را دارند. گیت‌‌‌‌وی به‌عنوان واسطه اعتباری عمل می‌کند که در سراسر شبکه ریپل، ارزها را به آدرس‌‌‌‌های عمومی ارسال و از آنها دریافت می‌کند. هر شخص یا بیزینسی می‌تواند یک گیت‌‌‌‌وی را ثبت کرده و باز‌کند و از طریق آن، مجوز تقاضا برای عمل به‌عنوان واسطه تبادل ارزها، حفظ نقدینگی و انتقال پرداخت‌ها روی شبکه را دریافت کند.

 جنگ قدرت

سه روز قبل از کریسمس ۲۰۲۰، کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا، شرکت ریپل مستقر در سانفرانسیسکو و دو‌تن از مدیران آن را متهم کرد که با فروش رمزارز XRP و عرضه اوراق‌بهادار ثبت نشده، معاملاتی به ارزش ۳/ ۱‌میلیارد دلار انجام داده‌اند. در همان روز، ریپل اعلام کرد که «مبارزه خواهد کرد.» پس از بیش از دو سال‌درگیری حقوقی طولانی، تمام شواهد شنیده شده‌است و چیزی جز صدور حکم قاضی آنالیسا تورس از ناحیه جنوبی نیویورک باقی نمانده‌است. افرادی که در این حوزه فعال هستند خود را در نتیجه دادگاه سهیم می‌دانند و اعتقاد دارند حکم نهایی در سرتاسر دنیای رمزارزها طنین‌‌‌‌انداز خواهد شد. در حال‌حاضر تلاش می‌شود بر اساس الگوی قضاوت‌‌‌‌های گذشته قاضی به ارائه حدس و گمان‌‌‌‌هایی در مورد پرونده بپردازند و برخی بر این باورند که تنها چند روز دیگر تا تعیین سرنوشت باقی‌مانده است.

در طرح این اتهامات کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا ادعای صلاحیت قضایی در مورد ارزهای دیجیتال را مطرح کرده‌است. سوال اصلی این پرونده بر این استدلال استوار است که آیا می‌توان XRP، توکن رمزنگاری که خدمات ریپل مبتنی بر آن است را می‌توان به‌عنوان اوراق‌بهادار، یک ابزار مالی قابل‌معامله مانند اوراق قرضه درنظر گرفت؟ اگر دادگاه حکم کند که XRP اوراق‌بهادار محسوب می‌شود، تقریبا تمام توکن‌‌‌‌های رمزنگاری دیگر نیز چنین هستند و آنها را نیز تحت‌نظارت کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا قرار می‌دهد. چنین حکمی نه‌تنها الزامات ثبت و گزارش‌‌‌‌دهی سنگینی را بر شرکت‌های رمزنگاری تحمیل می‌کند، بلکه ممکن است عواقب قانونی برای نهادهایی داشته باشد که توکن‌‌‌‌ها را صادر کرده‌اند یا به افراد کمک کرده‌اند تا رمزارزها را بدون تایید کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا معامله کنند.

حتی صرافی‌‌‌‌های بزرگ مستقر در آمریکا ممکن است همگی در تیررس قرار گیرند. جان دیتون، وکیل‌مدافع که از طرف کلیه دارندگان XRP شهادت کارشناسی در مورد این پرونده ارائه کرده‌است، در این زمینه می‌گوید چنین حکمی برای کسب‌وکارهای رمزنگاری خبر بسیار بدی خواهد بود. دیتون همچنین همان کارشناس حقوقی است که به‌تازگی ایمیلی درون سازمانی از کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا منتشر کرده‌است که در آن ذکرشده ارز دیجیتال ریپل، مولفه‌‌‌‌های لازمه شناسایی اوراق‌بهادار را ندارد و از این‌رو XRP اوراق‌بهادار محسوب نمی‌شود. طبق ایمیل‌های کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا، دلایل منطقی وجود دارد که بر مبنای آن، ظاهرا توکن XRP تمام فاکتورهای تست هاوی را برآورده نمی‌کند. این موضوع برای دیتون بسیار غافلگیرکننده بود. او در گذشته اعلام کرده بود که به‌رغم بررسی‌هزاران صفحه از اسناد حقوقی ریپل، جزئیات مربوط به پاورقی‌‌‌‌ها را نادیده گرفته‌است.

ایمیل مذکور در پاورقی جمله‌‌‌‌ای قرار داده‌شده که درمورد تحلیل‌های ارسال‌‌‌‌شده توسط شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان مستقل بازار به کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا بوده و احتمالا به همین خاطر نادیده گرفته‌شده‌است. این تحلیل‌ها استناد به ایمیل مذکور را از مرکز توجه‌‌‌‌ دور کرده‌‌‌‌اند. دیتون درمورد اینکه چرا وکلای ریپل بابت اظهارات یک کارمند ارشد آژانس اقدامی انجام نداده‌‌‌‌اند، فرضیه جالبی را مطرح کرده‌است. او حدس می‌زند که این نقل‌قول ممکن است بیانیه مستقیم یکی از مقامات کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا نباشد و احتمالا یکی از کارمندان این نهاد در ایمیل خود با بیل هینمن (از مقامات سابق آژانس)، به تحلیل شخص دیگری در مورد ریپل اشاره کرده باشد.

به گزارش یوتودی، ایمیل‌های داخلی کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا نشان می‌دهد که دلایل منطقی وجود دارد که توکن XRP، تمام الزامات تست هاوی را برآورده نمی‌کند و بنابراین ممکن است به‌عنوان یک اوراق‌بهادار طبقه‌‌‌‌بندی نشود. از طرف دیگر کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا در دسامبر به‌دنبال سخنرانی هینمن، درخواست خود برای مهر و موم‌کردن ایمیل‌های داخلی، پیام‌‌‌‌های متنی و گزارش‌های کارشناسان را ارائه کرد، با این حال قاضی آنالیسا تورس حکم داد که این مستندات «اسناد قضایی» هستند و باید ضمیمه پرونده شوند. در ۱۷ مه، برد گارلینگ هاوس، مدیرعامل ریپل، این تصمیم را «یک پیروزی دیگر برای شفافیت» ‌‌‌‌قلمداد کرد.

ویلیام هینمن در ژوئن ۲۰۱۸ اظهارنظر کرده بود که بر اساس درک او از بازار «عرضه و فروش فعلی اتریوم معامله اوراق‌بهادار محسوب نمی‌شود.» ریپل از این استدلال در مبارزه حقوقی خود با کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا استفاده کرده‌است. کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا تمام تلاش خود را کرده‌است تا این اسناد و سخنرانی‌‌‌‌های مرتبط را در طول پرونده از مردم پنهان کند.

 موج فراگیر

در غیاب قانونی که طبقه‌‌‌‌بندی دارایی‌های رمزنگاری‌‌‌‌شده در آمریکا را مشخص کند، این سوال که آیا می‌توان آنها به‌عنوان اوراق‌بهادار تلقی شوند یا خیر، باید به‌صورت موردی از طریق استفاده از آزمون هاوی ارزیابی شود. تحت این آزمون، قرارداد سرمایه‌گذاری (در این زمینه، اوراق‌بهادار) به‌عنوان «سرمایه‌گذاری پول، در یک شرکت مشترک، با انتظار معقول سود که از تلاش‌های دیگران حاصل می‌شود» تعریف می‌شود. زمانی‌که کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا ریپل و مدیران آن را متهم کرد، اعلام کرد که XRP معیارهای لازم برآورد ساختن آزمون هاوی را دارد و با جمع‌آوری سرمایه از طریق فروش XRP، شرکت قوانین اوراق‌بهادار فدرال را نقض کرده‌است.

ریپل به‌عنوان صادرکننده XRP شناخته نمی‌شود، بلکه صدور توکن‌‌‌‌ها بر عهده XRP Ledger بوده‌است، اگرچه برخی از مدیران ریپل بخشی از گروهی بودند که این توکن را توسعه دادند. این شرکت همچنین در اوایل دهه‌۲۰۱۰ مبلغ ۸۰‌میلیارد XRP (به ارزش حدود ۳۰‌میلیارد دلار در حال‌حاضر) جهت توسعه کسب‌وکار دریافت کرده بود که در گذر زمان بخشی از آن را فروخته است. ریپل تحلیل کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا را از دو جهت به چالش می‌کشد: از طرفی استدلال می‌کند فروش XRP به‌مثابه قرارداد سرمایه‌گذاری، واجد شرایط لازم نیست، زیراکه هیچ قراردادی در زمان انجام معاملات امضا نشده‌است و از طرفی دیگر اینکه XRP معیارهای لازم برای برآورده‌شدن آزمون هاوی را ندارد.

استوارت آلدروتی، مدیر ارشد حقوقی ریپل، می‌گوید شرکت از این ادعا مطمئن است که XRP هیچ‌یک از معیارهای هاوی را برآورده نمی‌کند و قطع به‌یقین شراکت مشترکی وجود ندارد. به این وسیله می‌توان ثابت کرد تعهد گروهی که در نتیجه بر ثروت سرمایه‌‌‌‌گذاران XRP تاثیرمی‌گذارد وجود ندارد و دارندگان XRP، تنها در «نفع مشترک» با یکدیگر همراهند. با این حال، کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا مدت‌هاست اعلام کرده‌‌‌‌است که از نقطه‌‌‌‌نظر ایشان که اکثر ارزهای دیجیتال اوراق‌بهادار هستند، زیراکه مردم با هدف کسب سود سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگرچه توکن‌‌‌‌ها در بستر شبکه‌‌‌‌های بلاک‌چین غیرمتمرکز قرار دارند، بسیاری از پروژه‌ها در عمل به اندازه کافی متمرکز هستند تا تعریف یک شرکت مشترک را برآورده کنند.

گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا، در کنفرانسی که در سپتامبر گذشته برگزار شد از شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال خواست تا در این نهاد ثبت‌‌‌‌نام کنند. او با تمسک به استدلال‌‌‌‌های گذشته اعلام داشت: با توجه به اینکه بسیاری از توکن‌‌‌‌های رمزنگاری‌‌‌‌شده اوراق‌بهادار هستند، می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از واسطه‌‌‌‌ها و صرافی‌‌‌‌های فعال ارز دیجیتال در حال معامله در اوراق‌بهادار هستند و به همین جهت لازم است تا در کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا ثبت شوند. با این حال، نهادهای دولتی آمریکا حق کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا برای قانون‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال را به چالش کشیده‌‌‌‌اند. لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، در شکایتی که در ۹ مارس علیه صرافی رمزارز KuCoin ارائه شد، ادعا کرد که اتر (ارز رمزنگاری شده شبکه اتریوم)، درمیان سایر دارایی‌های رمزنگاری، باید به‌عنوان اوراق‌بهادار درنظر گرفته شود.

این در حالی بود که کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC)، یکی دیگر از نهادهای قانون‌گذار مالی آمریکا، ادعا مرد که اتر در دسته کالاها قرار دارد و بنابراین تصمیم‌گیری در این مورد باید در اختیار این نهاد قرار گیرد. کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا در چهار ماه گذشته پس از سقوط صرافی FTX در نوامبر، صنعت رمزارزها را به‌شدت تحت‌فشار قرارداده‌است. در پی سقوط FTX صدها‌میلیون دلار از سرمایه مشتریان همراه با آن از میان رفت. از آن زمان کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا مجموعه‌‌‌‌ای از اقدامات جدی را علیه کسب‌وکارهای رمزنگاری که در بازار آمریکا مشغول فعالیت هستند را به راه‌انداخته است. 

در ژانویه، صرافی ارز دیجیتال «جمینی» و وام‌‌‌‌دهنده ارزهای دیجیتال «جنسیس‌گلوبال‌کپیتال» به دلیل خدماتی که به مشتریان آمریکایی اجازه می‌داد با استفاده از دارایی‌های خود بهره دریافت کنند، توسط نهاد قانونی با استدلال به ارائه اوراق‌بهادار ثبت‌‌‌‌نشده، متهم شناخته شد. تایلر وینکلوس، یکی از بنیان‌گذاران جمینی، در یک تاپیک توییتری، در جواب این اتهامات اعلام کرد که «ما مشتاقانه منتظر دفاع از خود هستیم.»

پس از آن در فوریه توافقی با صرافی دیگری به‌نام Kraken انجام شد که موافقت کرد سرویس خدمت‌‌‌‌رسانی کریپتو در آمریکا را متوقف کند و این اقدام در واکنش به تهدید شکایت از شرکت کریپتو Paxos به دلیل معاملات استیبل‌‌‌‌کوین BUSD) Binance USD) در پلتفرم Paxos بود. در هر دو مورد کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا دوباره ادعا کرده بود که طرفین قوانین اوراق‌بهادار را نقض می‌کنند. در بیانیه ای، Paxos اعلام داشت که «به‌طور قاطع با کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا مخالف است.»

با این حال تمام تلاش‌های کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا طی چند هفته گذشته برای محروم‌کردن صرافی بایننس از خرید دارایی‌های Voyager Digitalورشکسته شده و شرکت مدیریت دارایی Grayscale از عرضه صندوق قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) با شکست مواجه شده‌است. جیمز فیلن، وکیل مدافع و دادستان فدرال سابق، می‌گوید از آنجایی‌که پرونده ریپل در دادگاه منطقه‌ای برگزار می‌شود، نتیجه آن الزاما تبدیل به یک حکم تاریخی نخواهد شد، بنابراین لازم نیست که نتیجه این دادگاه در قضاوت در مورد پرونده‌‌‌‌های مشابه در حال پیشبرد لحاظ شود. او در ادامه می‌گوید با این حال ممکن است نتیجه این پرونده در نهایت به‌عنوان «سابقه متقاعدکننده» شناخته شود و بر نحوه قضاوت و استدلال قضات در پرونده‌‌‌‌های آینده تاثیر بگذارد.

فیلن در این زمینه اشاره می‌کند اگر کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا در دادگاه ریپل پیروز شود، در جنگ بر سر قلمرو با کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا نیز از مزیت برخوردار می‌شود. صنعت کریپتو در هیچ‌یک از دو سناریوها از نظارت فرار نخواهد کرد، اما کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا توسط صرافی‌‌‌‌ها (از جمله FTX) در مقایسه با رقیب خود، به‌عنوان دشمن قابل‌تحمل‌‌‌‌تری تلقی می‌شود. اگر کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا به‌عنوان تنظیم‌‌‌‌کننده اصلی ارزهای دیجیتال شناخته شود، ممکن است شرکت‌ها ملزم شوند خدمات مربوط به آمریکا را در آژانس ثبت کنند. آرون کاپلان، وکیل فعال در حوزه اوراق‌بهادار در این زمینه می‌گوید قانونی ناخوانده وجود دارد که طبق آن بسیاری از شرکت‌های رمزنگاری مجاز به فعالیت در مناطق خاکستری می‌کند. پیروزی کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا به این معنی است که آنها باید خطوط مختلف تجاری خود را برای برآورده‌کردن الزامات نظارتی از هم جدا کنند.

کاپلان ادامه می‌دهد بدیهی است رعایت الزامات آژانس برای بسیاری از شرکت‌های رمزنگاری بسیار دشوار خواهد بود. به این ترتیب، آنها می‌توانند انتخاب کنند که فعالیت خود را تنها محدود به خارج از آمریکا کنند یا محکوم به تکامل و مطابقت با شرایط جدید هستند. ریپل قبلا اعلام کرده‌است که در صورت باخت در دادگاه درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. انجام این کار، پرونده را به حوزه دوم و سپس به دادگاه عالی ارجاع می‌کند. آلدروتی انتظار ندارد کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا در صورت شکست درخواست تجدیدنظر کند، اما احتمالا اعلام خواهد که نتیجه قابل‌قبول نیست، بااین‌حال فیلن تصور دارد که آژانس در پی ادعای خود بر حفظ قلمرو رمزارز، احتمالا محکوم به درخواست تجدیدنظر است.

آلدروتی می‌گوید در نتیجه شکایت، ریپل مجبور شده‌است از تلاش‌های خود برای گسترش بازار در آمریکا دست بر دارد و در عوض بر کشور‌‌‌‌های دیگر مانند سنگاپور متمرکز شود. از زمانی‌که اتهامات مطرح شده‌است، شرکت ریپل به‌گونه‌ای که «کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا برنده‌شده‌است» به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که کسب‌وکار بدون‌توجه به نتیجه دادگاه، بتواند به‌کار خود ادامه دهد، در صورتی‌که ریپل بتواند برنده پرونده باشد، می‌تواند به بازار آمریکا بازگردد. کاترین اسنو، مدیر حقوقی شرکت تحقیقاتی کریپتو «مساری»، می‌گوید مطمئنا بازار کریپتو به‌سرعت واکنش مناسب با حکم دادگاه را اعمال خواهد کرد و قیمت توکن‌‌‌‌ها به‌طور قطع تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. بازارهای رمزارز احتمالا نسبت به نتیجه دادگاه واکنش نشان خواهند داد، زیراکه تصمیم فعالان بازار با کسب اطمینان در مورد قانونی‌بودن خدمات رمزنگاری‌‌‌‌شده ارائه‌شده در آمریکا یا چشم‌‌‌‌انداز دادگاه‌‌‌‌ها و محاکمه‌‌‌‌های بیشتر، بر قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.