پالیگان یک پلتفرم بلاک‌چین است که هدف آن ایجاد یک سیستم بلاک‌چین چند زنجیره‌ای سازگار با اتریوم است. همانند اتریوم، از مکانیزم اجماع اثبات سهام برای پردازش تراکنش‌های زنجیره‌ای استفاده می‌کند. توکن بومی آن MATIC  نام دارد. یک توکن ERC-۲۰ است که امکان سازگاری با سایر ارزهای دیجیتال اتریوم را فراهم می‌کند. از این شبکه برای ساخت برنامه‌های غیر متمرکز مانند DAOها و NFTها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شبکه در سال۲۰۱۷ و در شهر بمبئی توسط چهار مهندس حوزه بلاک‌چین توسعه داده شد. این شبکه در سال۲۰۲۱ به نام پالیگان تغییر نام داد و خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه وب۳ معرفی کرد.

هدف اصلی این شبکه کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به فرآیند تراکنش در عین حفظ امنیت در نظر گرفته شده بود، مشکل اساسی که استفاده از شبکه اتریوم دارد. البته این شبکه خالی از ایراد نبوده است و در همان سال۲۰۲۱ یک اختلال باعث دزدیده شدن ۸۰۱۶۰۱ توکن ماتیک شد. این شبکه از مکانیزم اجماع اثبات سهام یا POS استفاده می‌کند. این مکانیزم برای پردازش تراکنش‌ها از حق اعتبارسنجی افراد و به اشتراک گذاشتن توکن های ماتیکخود استفاده می‌کند دقیقا مثل شبکه اتریوم که باعت شده است انرژی بسیار کمتری در مقایسه با مکانیزم‌هایی مثل اثبات کار یا POW مصرف کند. از لینوکس گرفته تا اینترنت، جامعه ما اساسا به نرم‌افزارها و پروتکل‌های منبع باز متکی است.

با این حال، پروژه‌های منبع باز مستعد مشکل فری‌ریدر هستند و اغلب برای همسو کردن مشارکت‌کنندگان خود و ایجاد ارزش برای آنها تلاش می‌کنند. اختراع پروتکل‌های بلاک‌چین و توکن‌های بومی آنها این مشکلات را حل و پروتکل‌های منبع باز را کاملا خودپایدار و بسیار قدرتمندتر کرده است. گروهی از توسعه‌دهندگان پالیگان، نقشه راهی برای ایجاد و گسترش توکن بومی جدیدی برای پالگیان به نام POL داده‌اند. این توکن قابلیت تبدیل شدن به ابزار اصلی هماهنگی و رشد این اکوسیستم خواهد بود.

توکن‌های نسل سومی

اگرچه بیت کوین یا همان اولین نسل از توکن بومی پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرد، اما هیچ انگیزه و نقشی برای توسعه‌دهندگان خود در نظر نگرفته بود. این مشکل با به وجود آمدن نسل دوم توکن‌های بومی و اتریوم حل شد و پروتکل‌های بومی و مولد را برای دارندگان آن ایجاد کرد. این قوانین باعث اعتباربخشی می‌شد. توکن POL جهش بعدی در این زمینه است که نسل سوم توکن‌های بومی را معرفی می‌کند. این نسل علاوه بر دارا بودن مزایای نسل قبلی خود برخی امکانات جدید را نیز به اکوسیسیتم معرفی خواهد کرد: اعتبارسنجی‌ها می‌تواند همزمان چندین زنجیره را تایید کنند و هر زنجیره قادر است نقش‌های متعدد به همراه پاداش را برای اعتباردهندگان در نظر بگیرد.

این طراحی پالیگان را ایمن‌تر خواهد مرد و علاوه بر رشد بیشتر آن، در عین حال فرصت‌های نامحدودی را برای دارندگان توکن POL به ارمغان خواهد داشت. می‌توان به موارد زیر به‌عنوان مزایای عمده این اکوسیستم اشاره کرد: مقیاس‌پذیری بی‌نهایت POL می‌تواند از رشد تصاعدی اکوسیستم Polygon و در نهایت پذیرش جریان اصلی پشتیبانی کند. این استخر اعتبارسنج را قادر می‌سازد تا از هزاران زنجیره چند ضلعی پشتیبانی کند بدون اینکه امنیت را به خطر بیندازد. مالکیت جامعه دارندگان توکن POL نیزاز مزایای آن خواهد بود که به این افراد قدرت تصمیم‌گیری در چارچوب حکمرانی اکوسیستم را می‌دهد. همین‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، سیستم پاداش‌دهی در استیک کردن توکن POL بسیار جذاب خواهد بود؛ زیرا پاداش‌ها از چندین زنجیره به جای یک زنجیره برای اعتباردهنده واریز خواهد شد.

طبق شایعاتی که از Polygon Labs، شرکت اصلی بستر پالیگان به گوش می رسد، در ابتدای عرضه این توکن، دارندگان توکن MATIC قادر هستند تا به نسبت ۱:۱ با پرداخت این توکن، POL دریافت کنند. باید کمی صبر کنیم تا ببینیم آیا پالیگان نیز قادر است طبق نقشه راهی که منتشر کرده است این لایه و توکن جدید را بدون کم و کاستی ارائه کند یا تبدیل به یک پروژه شکست خورده خواهد شد؟ آیا در نهایت پالیگان قاتل اتریوم است؟