اتریوم در لبه پرتگاه؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در مرکز سختگیری‌های اخیر این کشور در حوزه ارز‌های دیجیتال است و تا به امروز از ده‌ها شرکت و ارز‌های دیجیتال مختلف در بازار شکایت کرده یا به آنها اخطار داده است. در نتیجه این اقدامات، هم‌اکنون ادامه فعالیت برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهانی از جمله بایننس و کوین‌بیس در این کشور با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شده است. علاوه بر صرافی‌ها، ارز‌های دیجیتال متنوعی از جمله سولانا، پالی‌گان، کاردانو، سندباکس، کازماس، دیسنترالند و اکسی اینفینیتی مورد حملات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار گرفته‌اند. به عقیده این کمیسیون، این ارز‌های دیجیتال اوراق بهاداری هستند که ثبت نشده‌اند. شکایت‌ها و ادعاهایی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مطرح می‌کند پیرامون اتریوم نیز وجود دارد؛ ولی به نظر می‌رسد این کمیسیون حداقل تا به امروز مشکلی را در فعالیت این ارز دیجیتال مشاهده نکرده است. با این حال هم اکنون چرایی عدم شکایت از این ارز دیجیتال موضوع مورد بحث بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار است؛ زیرا شکایت و افزایش توجهات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به اتریوم می‌تواند عواقب بسیار مخربی را برای بازار به همراه داشته باشد.

اوراق بهادار و ارز‌های دیجیتال

یکی از چالش‌های اصلی فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها، شرایط میهم قانون‌گذاری و شفافیت چهارچوب قانونی پیرامون این دارایی‌های دیجیتال است. درحالی‌که از زمان شروع فعالیت بازار ارزهای دیجیتال زمان زیادی نمی‌گذرد، اما بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال موفق شده‌اند تا در سراسر جهان به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری و انجام معاملات دیجیتالی محبوب شوند. اما با وجود افزایش مداوم کاربران این بازار پرنوسان، اکثر کشور‌ها روند قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال را با جدیت پیگیری نکرده‌اند و حتی در کشور ما نیز همچنان چارچوب قانونی شفاف و دقیقی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازار دیجیتالی وجود ندارد.

آمریکا نیز از جمله کشور‌های جهانی است که هنوز مقامات قانونی و اجرایی آن پیرامون روند دقیق قانون‌گذاری و ماهیت ارز‌های دیجیتال به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و این موضوع مشکلاتی را برای ادامه فعالیت شرکت‌ها و ارز‌های دیجیتال در این کشور ایجاد کرده است.در این بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از این فرصت استفاده کرده است تا با ادعای اینکه ارز‌های دیجیتال اوراق بهادار هستند، شکایت‌ها و حملات خود را علیه این بازار آغاز کند. به عقیده این کمیسیون، بسیاری از ارز‌های دیجیتال پس از راه‌اندازی عرضه اولیه، توکن‌ها را به تیم اصلی و سرمایه‌گذاران اولیه واگذار کرده‌اند و براساس این مالکیت به آنها سود می‌دهند. شرایطی که آنها را مشابه اوراق بهادار می‌کند و بر این مبنا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بر این باور است که این پروژه‌ها اوراق بهادار ثبت‌نشده عرضه کرده‌اند.

ریپل از جمله اولین ارزهای دیجیتال بازار به شمار می‌رود که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌عنوان اوراق بهادار معرفی شده است. درحالی‌که در این زمان‌ها اکثر پروژه‌ها و شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند تا با پرداخت جریمه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار به توافق برسند، اما ادعای این کمیسیون برای تیم ریپل قابل قبول نبود و آنها تصمیم گرفتند تا در مبارزه قانونی ثابت کنند که ریپل یک اوراق بهادار نیست. دادگاهی که از سال۲۰۲۰ تا به امروز ادامه پیدا کرده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار چشم به انتظار نتیجه نهایی آن هستند.

اخیرا این روند شکایت برای بسیاری از ارز‌های دیجیتال دیگر بازار نیز تکرار شده است و پروژه‌هایی مانند سولانا به‌عنوان اوراق بهادار معرفی شده‌اند. با این حال تا به امروز نام اتریوم در بین این موارد ذکر نشده است و به نظر می‌رسد‌ گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار هنوز در رابطه با ماهیت اتریوم مطمئن نیست. وی در گذشته اعلام کرده بود که همه چیز به غیر از بیت‌کوین در فضای ارز‌های دیجیتال می‌تواند به‌عنوان یک اوراق بهادار در نظر گرفته شود؛ اما تا به امروز بار‌ها از پاسخ دادن به سوال اوراق بهادار بودن یا نبودن اتریوم طفره رفته است. درحالی‌که توکن اتریوم به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری نگهداری می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان یک اوراق بهادار طبقه‌بندی کرد، اما این ارز دیجیتال همچنان به‌طور گسترده و روزانه به‌عنوان وسیله‌ای برای انجام مبادلات در پروتکل‌ها استفاده می‌شود که آن را مشابه پول می‌کند. پس چرا در شرایطی که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر با شرایط مشابه اتریوم مورد شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار قرار گرفته‌اند، اتریوم به‌عنوان یک استثنا در نظر گرفته شده است؟

چالش ماهیت اتریوم

در نظر گرفته نشدن اتریوم به‌عنوان اوراق بهادار می‌تواند به‌دلیل یک درگیری داخلی میان آژانس‌های نظارتی آمریکا باشد. کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا در گذشته اعلام کرده است که اتریوم یک کالا است و آن را یک اوراق بهادار نمی‌داند. بنابراین اتریوم می‌تواند زیر مجموعه کمیسیون معاملات آتی کالا قرار گیرد که بیت‌کوین، اتریوم و تتر را به‌عنوان کالا و نه اوراق بهادار می‌داند. برخی این احتمال را می‌دهند که گنسلر در تلاش است تا از بروز درگیری‌های درونی جلوگیری کند و فعلا نظر خود را پیرامون ماهیت اتریوم و دسته‌بندی آن به‌عنوان کالا یا اوراق بهادار اعلام نکند. علاوه بر آن، برخی بر این باور هستند که هدف نهایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار این است که با سختگیری‌های اخیر خود مقداری چارچوب قانونی و نظارتی را بر بازار ایجاد کند و برخی پروژه‌هایی را که تخلف داشته‌اند، جریمه کند. اما در این بین ترجیح می‌دهد تا اختلالی در روند کلی بازار ایجاد نکند و نوسانات شدید قیمتی را رقم نزند.

اتریوم هم‌اکنون پس از بیت کوین دومین بلاک چین برتر بازار است و اکثر برنامه‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز در این شبکه عرضه شده‌اند. اقدامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علیه اتریوم می‌تواند اثرات مخرب بسیار بزرگی برای بازار ارز‌های دیجیتال به همراه داشته باشد و بسیاری از سرمایه‌گذاران آمریکایی و جهانی ارز‌های دیجیتال را با ضرر‌های غیرقابل جبرانی مواجه کند. چنین شکایتی می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران مشارکت‌کننده در فرآیند سهام‌گذاری و استیکینگ اتریوم را از ادامه فعالیت منصرف کند که منجر به آسیب‌های بزرگی برای اتریوم خواهد شد. علاوه بر آن، شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار از اتریوم شک و تردید سرمایه‌گذاران نسبت به آینده این ارز دیجیتال را به همراه خواهد داشت که منجر به سقوط قیمتی و در ادامه آن، سقوط کلی بازار ارز‌های دیجیتال خواهد شد.

بنابراین برخی گمان می‌کنند که این کمیسیون قصد نابودی بازار ارز‌های دیجیتال را ندارد و با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا حفاظت از دارایی سرمایه‌گذاران است، در راستای جلوگیری از ضرر سنگین سرمایه‌گذاران آمریکایی اتریوم را حداقل برای مدت زمانی استثنا در نظر گرفته است. در نهایت برخی نتیجه‌گیری می‌کنند که ‌گری گنسلر همچنان پیرامون طبقه‌بندی واضح اتریوم دچار شک و تردید است. به عقیده این افراد، گنسلر و کمیسیون بورس و اوراق بهادار هنوز پیرامون ماهیت اتریوم به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و در حال تکمیل مدارک و تحقیقات خود هستند. دلیل تاخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هرچه که باشد، خطر شکایت این کمیسیون همواره اتریوم را تهدید می‌کند و این موضوعی است که سرمایه گذاران باید به آن توجه داشته باشند.

اهمیت و اثرات قانون‌گذاری

ارز‌های دیجیتال و فناوری‌های زیربنایی آنها نوآورانه و جدید هستند. آنها رقم‌زننده یک تغییر اساسی در نحوه درک ما از امور مالی و مالکیت دارایی هستند و اکوسیستم‌های غیرمتمرکز مانند اتریوم، خدمات کاملا جدیدی را برای فعالیت‌های متنوع معرفی می‌کنند. موضوعی که باعث شده است پیرامون ماهیت و نحوه طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال مانند اتریوم ابهاماتی وجود داشته باشد که چالش‌های پیچیده‌ای را برای دستگاه‌های قضایی و اجرایی کشور‌ها ایجاد می‌کند. بسیاری از فعالان بازار ارز‌های دیجیتال بر این باور هستند که قوانین سنتی قضایی و اجرایی کشور‌ها نمی‌توانند پاسخی برای ماهیت جدید و پیچیده ارز‌های دیجیتال ارائه دهند و به همین دلیل کشور‌ها برای ایجاد چارچوب نظارتی در این بازار نوین، باید از روش‌های جدید و قوانینی پویا استفاده کنند که پیچیدگی‌های ارز‌های دیجیتال را دربرگیرند. درصورتی‌که برای ارز‌های دیجیتال چارچوب قانونی مشخصی در کشور آمریکا وجود داشت، حدس و گمان‌های امروزه رفع می‌شد و شرکت‌ها و پروژه‌های بلاک‌چینی می‌توانستند تکلیف خود را بدانند.

قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال در کشور آمریکا اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا تصمیماتی که این کشور می‌گیرد به‌طور مستقیم بر بازار ارز‌های دیجیتال و روند‌های قیمتی تاثیرگذار است و به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌طور مداوم اخبار پیرامون قانون‌گذاری و شرایط اقتصادی این کشور را برای کسب سود از نوسانات ارز‌های دیجیتال بررسی می‌کنند. فعالیت‌های اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار تنها شروعی بر روند جدید سخت‌گیری و قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال در آمریکا خواهد بود. تحلیلگران امیدوارند که در نهایت این روند به ایجاد چارچوبی مفید برای سرمایه‌گذاران و بازار ارز‌های دیجیتال تبدیل شود تا ارز‌های دیجیتال بازار مانند اتریوم بتوانند بدون نیاز به نگرانی پیرامون سخت‌گیری‌های نظارتی، اکوسیستم خود را گسترش دهند. امروزه بیش از هر زمانی مشخص شده است که پیشرفت صنعت ارز‌های دیجیتال به دستیابی به تعاریف قانونی واضح برای توکن‌ها و دارایی‌های دیجیتال بستگی دارد تا امنیت و اطمینان‌خاطر بیشتری برای فعالیت این پروژه‌ها و دارایی‌های سرمایه‌گذاران ایجاد شود.