بیت‌کوین در بزرگ‌ترین بازار سهام جهان؟

موضوعی که احتمال ادامه افزایش‌‌‌‌‌‌های قیمتی را در سال‌۲۰۲۴ افزایش داده‌است و با توجه به نزدیک‌بودن رویداد هاوینگ، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین موفق خواهد شد تا طی چند ماه آینده اوج‌‌‌‌‌‌های قیمتی جدیدی را ثبت کند. در این بین احتمال ایجاد آلت‌سیزن نیز وجود دارد و آلت‌کوین‌‌‌‌‌‌ها این فرصت را خواهند داشت تا روند‌‌‌‌‌‌های صعودی قیمتی خود را آغاز کنند، بنابراین درحالی‌که بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال همچنان خطرات و ریسک نوسانات قیمتی پیش‌بینی‌نشده خود را دارد، سرمایه‌گذاران در حال بازگشت هستند و ارزش کلی بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال رشد کرده‌است. در این بین گمانه‌زنی‌‌‌‌‌‌هایی مبنی‌بر تایید صندوق قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاران را به انفجار قیمتی بیت‌کوین و دیگر ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال بازار در ماه‌های آغازین ۲۰۲۴ امیدوار کرده‌است.

دلیل اهمیت صندوق قابل‌معامله

صندوق قابل‌معامله بیت‌کوین یک محصول مالی است که قیمت بیت‌کوین را دنبال می‌کند، این صندوق در بورس عرضه می‌شود و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خرید و نگهداری مستقیم بیت‌کوین، با خریداری سهام این صندوق‌ها از نوسانات قیمتی این ارز دیجیتال استفاده کنند. درحالی‌که عرضه این صندوق‌های قابل‌معامله برای هر ارز دیجیتالی امکان‌پذیر است، اما با توجه به محبوبیت، اعتبار و حجم بازار بالای بیت‌کوین هم‌اکنون تقریبا تمامی صندوق‌های قابل‌معامله برای این ارز دیجیتال عرضه می‌شوند. صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین می‌توانند به‌عنوان پلی ارتباطی بین امور مالی سنتی با بازار نوین و روبه‌رشد ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال عمل و سرمایه‌گذاران سنتی را به این بازار هدایت کنند، به همین دلیل شرایط پیرامون تایید و فعالیت صندوق‌های قابل‌معامله بورسی از جمله عوامل اثرگذار بر روند‌‌‌‌‌‌های قیمتی بیت‌کوین طی چند سال‌گذشته بوده‌است.

صندوق‌های قابل‌معامله بورس به‌طور کلی به دو شکل فیوچرز و اسپات عرضه می‌شوند و تایید فعالیت و نظارت بر این صندوق‌ها در بورس آمریکا بر عهده کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار این کشور است. صندوق قابل‌معامله فیوچرز؛ در واقع یک محصول پیش‌بینی است، به این معنی که به‌جای خرید و فروش بیت‌کوین با قیمت لحظه‌‌‌‌‌‌ای، سرمایه‌گذاران بر روند قیمتی آینده بیت‌کوین شرط‌‌‌‌‌‌بندی می‌کنند. این فرآیند در قراردادی انجام می‌شود که در آن خریدار و فروشنده زمان و قیمت معامله را مشخص می‌کنند تا در نهایت با فرارسیدن زمان از پیش تعیین‌شده، معامله به‌طور خودکار انجام شود. 

اما صندوق قابل‌معامله اسپات قیمتی‌برابر با بیت‌کوین دارد و معامله‌گران به کمک خرید و فروش سهم این صندوق می‌توانند معاملات بیت‌کوین را به قیمت لحظه‌‌‌‌‌‌ای در فضای بورس انجام دهند؛ درحالی‌که تا به امروز درخواست‌های مختلف برای عرضه صندوق‌های قابل‌معامله فیوچرز بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا تایید شده‌اند، اما این کمیسیون به دلیل نگرانی‌ها در مورد دستکاری بازار، میزان نقدینگی و ریسک ناشی از معاملات و نگهداری بیت‌کوین در تایید صندوق قابل‌معامله اسپات سختگیری‌‌‌‌‌‌های بیشتری دارد و هیچکدام از درخواست‌های راه‌اندازی صندوق‌های اسپات بیت‌کوین را تایید نکرده‌است.

بورس آمریکا یک بازار بسیار بزرگ است و شرایط آن نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد، بنابراین عرضه صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین در این بورس خبری مثبت و قابل‌توجه است. اولین مزیت تایید عرضه این صندوق‌ها، افزایش دسترسی به بیت‌کوین است زیرا سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاران نهادی و خرد از طریق حساب‌های کار‌‌گزاری سنتی آسان‌‌‌‌‌‌تر می‌کند و پذیرش بیت‌کوین را به‌عنوان یک دارایی مناسب سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد.  تایید این صندوق‌ها همچنین اعتباری برای بیت‌کوین به‌شمار می‌آید که می‌تواند منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال و در نتیجه صعود قیمت شود. افزایش نقدینگی و ثبات بازار از جمله دیگر مزایای آغاز فعالیت صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین هستند.

چراغ‌سبز در سال‌۲۰۲۴؟

با وجود افزایش سختگیری‌‌‌‌‌‌های کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا و پافشاری بر رد درخواست‌های راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مالی ناامید نشده‌‌‌‌‌‌اند. چند وقتی است که تعداد انگشت‌شماری از صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین در انتظار بررسی کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا قرار دارند، اما تا به امروز این کمیسیون بار‌‌‌‌‌‌ها مهلت خود را تمدید کرده است تا در نهایت در سال‌۲۰۲۴ تکلیف آنها را مشخص کند.

در این بین اما اخباری امیدوار‌‌‌‌‌‌کننده مبنی‌بر ملاقات کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا با برخی شرکت‌های علاقه‌‌‌‌‌‌مند به راه‌اندازی صندوق قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین مانند ‌‌‌‌‌‌گری‌اسکیل و بلک‌راک نیز وجود داشت و در مورد اعمال برخی اصلاحیه‌‌‌‌‌‌ها در برنامه‌های آنها صحبت شد. شرکت بزرگ مالی بلک‌راک نیز اخیرا از جذب سرمایه اولیه ۱۰۰‌هزار دلاری توسط یک سرمایه‌گذار ناشناس برای عرضه سهام صندوق خود خبر داده‌است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بازار به تایید اولین صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین در آینده نزدیک امیدوار هستند.

البته با وجود نشانه‌‌‌‌‌‌های مثبت و خوش‌بینی برخی تحلیلگران بازار از جمله تیم جی‌پی‌مورگان مبنی‌بر تایید صندوق‌های معاملاتی اسپات بیت‌کوین در اوایل سال‌۲۰۲۴، هنوز هیچ تضمینی برای چراغ‌سبز نشان‌دادن کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا وجود ندارد. این آژانس نظارتی احتمالا بین ۵ تا ۱۰ ژانویه سال‌۲۰۲۴ (۱۵ تا ۲۰ دی) تصمیم نهایی خود را درباره درخواست‌های جدید راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله بورس اسپات بیت‌کوین اعلام کند، بنابراین این تاریخ برای سرمایه‌گذاران بازار اهمیت پیدا کرده است و بسیاری چشم انتظار اعلام نتیجه بررسی‌‌‌‌‌‌ها هستند.

از آنجا‌که این صندوق‌ها می‌توانند ورود سرمایه‌گذاران سنتی به بیت‌کوین و ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال را آسان کنند، تایید اولین صندوق اسپات بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا خبری بزرگ و سیگنالی مثبت برای این ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید. خبری که اگر در اوایل سال‌۲۰۲۴ منتشر شود، همراه با جو مثبت بازار می‌تواند جهش شدید قیمتی بیت‌کوین را رقم بزند.  تاثیر تایید و آغاز فعالیت صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین به حدی است که تحلیلگران کریپتو کوانت انتظار دارند این خبر ارزش بازار بیت‌کوین را دو‌برابر کند و ارزش کلی بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال را به میزان یک‌تریلیون دلار افزایش دهد.

روزهای سرنوشت‌ساز

با وجود مشکلات درخواست‌های راه‌اندازی و شرایط صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین طی سالیان گذشته، شرکت‌های بزرگ مالی دست از تلاش برنداشته‌اند و به‌نظر می‌رسد هم‌اکنون سرمایه‌گذاران بیش از هر زمان دیگری به تایید اولین صندوق معامله اسپات محبوب‌‌‌‌‌‌ترین ارز دیجیتال بازار نزدیک هستند. آغاز به‌کار این صندوق‌ها می‌تواند یک نقطه‌عطف مهم برای نزدیک‌تر‌شدن امور مالی سنتی به حوزه ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال باشد و معاملات و استفاده از دارایی‌های بلاک‌چینی را به‌سادگی در اختیار طیف گسترده‌ای از کاربران و سازمان‌های فعال در بازار‌‌‌‌‌‌های سنتی قرار دهد.

در نتیجه، اهمیت تایید درخواست‌های راه‌اندازی این صندوق‌ها توسط کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا، نه‌تنها در روند قیمتی بیت‌کوین بلکه در پیامد‌‌‌‌‌‌های گسترده‌‌‌‌‌‌تر آن برای رشد ارزش بازار، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و ورود شرکت‌ها و نهاد‌‌‌‌‌‌ها به بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال نهفته است.  راه‌‌‌‌‌‌اندازی و عرضه صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین در بورس آمریکا، مسیر پذیرش گسترده ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال و ایجاد یک بازار مالی فراگیر و یکپارچه‌‌‌‌‌‌تر را هموار می‌کند، بنابراین با آغاز سال‌۲۰۲۴، روز‌‌‌‌‌‌های سرنوشت‌‌‌‌‌‌سازی پیش‌روی بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال خواهد بود که اهمیت آن تنها در روند‌‌‌‌‌‌های قیمتی محدود نمی‌شود.

او در ادامه با اشاره به ماهیت متفاوت انواع رمزارزها نوشت: از طرف دیگر در تعریف رمزپول که در اصلاحیه به تصویب رسید‌و پس از چهار سری رفت‌‌‌‌‌‌‌وبرگشت با شورای محترم نگهبان دقت گردید تا آن دسته از رمزارزها مورد‌توجه قرار گیرد که رکن اساسی ماهیت آنها «پول» است، چراکه رمزارزها یا به‌اصطلاح دقیق‌تر رمزدارایی‌ها انواع مختلفی از موجودیت‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتالی هستند که ماهیت‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی دارند و با توجه به ساختار نظام حقوقی کشور، تنظیم‌گری هر گروه از آنها باید برعهده نهاد تخصصی مربوط به آن باشد و قانون مربوط به آن نیازمند دقت فراوان است.

از همین جهت کلیات طرح ساماندهی و توسعه رمزدارایی‌ها که همین هفته در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید‌با هدف توجه ویژه به همین دغدغه به تعیین نقش نهادهای تنظیم‌‌‌‌‌‌‌گر تخصصی و مرتبط در بخش‌های مختلف مربوط به رمزدارایی‌ها پرداخته است. رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال درنهایت خاطرنشان کرد: اولا باید تاکید کرد که تعریف رمزپول به‌‌‌‌‌‌‌طور شفاف حیطه مقرره‌‌‌‌‌‌‌گذاری بانک‌مرکزی را تعیین نموده، ثانیا سیر تحولات مصوبه ابتدایی و مصوبه نهایی بنا به‌نظرات شورای محترم نگهبان به‌خوبی گویای اهداف و نظرات نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی و عدم‌واگذاری مقرره‌‌‌‌‌‌‌گذاری یا تنظیم‌گری رمزارزها به بانک‌مرکزی‌‌‌‌‌‌‌ است و ثالثا طرح در دست بررسی کمیسیون که کلیات آن به تصویب رسیده‌‌‌‌‌‌‌ موید دیگری‌‌‌‌‌‌‌ است بر اینکه نگاه ما توجه به تنوع ماهیت‌‌‌‌‌‌‌های این نوع از دارایی‌هاست و اعطای صلاحیت تنظیم‌گری و مقرره‌‌‌‌‌‌‌گذاری به یک نهاد حتی امر صحیحی نیز در نظام قانون‌گذاری ما نخواهد بود.