معمای حل‌نشدنی

از ۱۲دسامبر۲۰۱۰، فعالیت ساتوشی ناکاموتو متوقف و او به‌طور کلی محو شده است. از آن زمان تلاش‌های مختلفی برای شناسایی ساتوشی ناکاموتو انجام شده است و حتی برخی از افراد در سراسر جهان خود را به‌عنوان سازنده بیت کوین معرفی کرده‌اند، با این حال هیچ‌کدام از این افراد نتوانستند ادعای خود را ثابت کنند و هیچ‌کس هنوز هویت واقعی سازنده بیت‌کوین را نمی‌داند. درحالی‌که این موضوع کنجکاوی همیشگی کاربران و استفاده‌کنندگان بیت‌کوین را به دنبال دارد؛ اما ناشناس بودن سازنده بیت‌کوین دلایل خوبی دارد و بسیاری از علاقه‌مندان این ارز دیجیتال امید دارند که در هیچ زمان، هویت ساتوشی ناکاموتو فاش نشود.

چرا ساتوشی ناکاموتو ناشناس ماند؟

از آخرین زمان فعالیت ساتوشی ناکاموتو، بازار ارزهای دیجیتال تغییرات بسیاری به خود دیده است. قیمت بیت‌کوین از اعشار به بیش از ۶۰هزار دلار رسید، ارزش بازار ارزهای دیجیتال از ۳تریلیون دلار عبور کرد و با عرضه هزاران ارز دیجیتال متنوع، فناوری بلاک‌چین و دارایی‌های آن در سراسر جهان کاربرد و محبوبیت پیدا کرده‌اند. با این حال در تمام طول این مدت، ساتوشی ناکاموتو بازنگشته است. ناکاموتو همچنان فردی ناشناس است که بیت‌کوین را به حال خود ر‌ها کرده است تا به کمک فناوری بلاک‌چین، کاربران و جامعه، به پیشرفت و توسعه ادامه دهد.

ناکاموتو ارز دیجیتال بیت‌کوین را نیز به نحوی ایجاد کرده است تا از حریم خصوصی و هویت کاربران و استفاده‌کنندگان خود محافظت کند. امروزه ناشناسی و حفظ حریم خصوصی به پایه و اساس حوزه غیرمتمرکز و فعالیت ارز‌های دیجیتال تبدیل شده است و بسیاری از توسعه‌دهندگان با الگوگیری از ناکاموتو به‌صورت ناشناس پروژه‌های غیرمتمرکز خود را توسعه می‌دهند. ناکاموتو از همان روز اول فعالیت تمام تلاش خود را به‌کار برد تا تمام اطلاعات مرتبط با هویت خود را مخفی نگه دارد و امروزه حتی مشخص نیست که او در چه کشوری فعالیت داشت.

یکی از دلایل اصلی تصمیم ساتوشی ناکاموتو برای ناشناس ماندن، در تمایل او برای محافظت از ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین نهفته است. به‌عنوان یک سیستم مالی، بیت‌کوین روی یک شبکه همتا به همتا بلاک چینی ساخته شده است؛ به این معنی که تحت کنترل و مدیریت هیچ مرجع واحدی نیست.

برای اطمینان حاصل کردن از اینکه بیت‌کوین می‌تواند ساختار غیرمتمرکز خود را حفظ کند، ساتوشی نیاز دید تا پس از افزایش توجهات به این ارز دیجیتال از پروژه فاصله بگیرد. با این کار، دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند ساتوشی ناکاموتو را در طول عمر بیت‌کوین به دخالت و دستکاری در این ارز دیجیتال متهم کند؛ زیرا او از سال۲۰۱۰ دیگر فعالیتی نداشته است.موضوعی که به افزایش اعتبار و اعتماد کاربران به شبکه بیت‌کوین کمک کرده است؛ زیرا سرمایه‌گذاران نیازی به آشنایی و اعتماد به سازنده آن ندارند و کافی است بیت‌کوین را براساس عملکرد و ویژگی‌های آن قضاوت کنند.یکی دیگر از دلایل مهم ناشناس ماندن ساتوشی ناکاموتو می‌تواند تمایل او به دور ماندن از پیامد‌های قانونی و دخالت‌های سیاسی به‌دلیل ساخت بیت‌کوین باشد.

ناکاموتو به‌عنوان خالق یک ارز دیجیتال انقلابی که سیستم‌های مالی را در سراسر جهان به‌طور چشمگیری تغییر شکل داده است، ناگزیر توجه مقامات را به خود جلب می‌کرد. لازم به ذکر است که در روز‌های اول عرضه بیت کوین، این احتمال وجود داشت که این فناوری جدید با سرکوب‌های شدید نظارتی یا حتی ممنوعیت کامل در برخی از حوزه‌های قضایی مواجه شود. شرایطی که می‌توانست ریسک زیادی برای ناکاموتو به همراه داشته باشد و حتی به دستگیری او منجر شود.

یکی از اهداف ناکاموتو برای ایجاد بیت‌کوین، ارائه راه‌حل جایگزینی برای تعاملات مالی و کاهش کنترل و نظارت بانک و دولت‌ها بر دارایی و فعالیت‌های کاربران به‌شمار می‌رود. بنابراین همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال با حمایت بانک و دولت‌ها همراه نبود و برخی کشورهای جهان مانند چین ممنوعیت‌هایی را برای استفاده و معامله ارزهای دیجیتال اعمال کرده‌اند.شرایطی که به خوبی نشان می‌دهد ناشناسی ساتوشی ناکاموتو به امنیت شخصی او کمک کرده است. به‌عنوان بنیان‌گذار بیت‌کوین، او می‌توانست هدف هکر‌ها یا سازمان‌های دولتی باشد که به دنبال دسترسی یا بستن این ارز بودند. علاوه بر این، افشای هویت واقعی او می‌توانست او را در برابر آسیب‌های فیزیکی یا آزار و اذیت افرادی که در سرمایه‌گذاری بیت‌کوین ضرر کرده‌اند یا با ماهیت ارزهای دیجیتال مخالف هستند، آسیب‌پذیر کند. درنهایت دلیل ناکاموتو هرچه باشد، ناشناس ماندن او به رمز و راز و جذابیت پیرامون بیت‌کوین کمک کرده است و به‌عنوان یک لایه حفاظتی اضافی برای خود او و ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین عمل می‌کند.

تاثیر ناشناس بودن ناکاموتو بر بیت‌کوین

هویت ناشناس ساتوشی ناکاموتو تاثیرات مثبت و منفی خود را بر بیت‌کوین نیز داشته است و اگر او ناشناس نبود، ممکن بود بیت‌کوین به ارز دیجیتال کاملا متفاوتی تبدیل شود. اولین مزیت ناشناسی ناکاموتو برای بیت‌کوین در این است که به افزایش اعتماد کاربران به ماهیت غیرمتمرکز این ارز دیجیتال کمک کرده است. ناکاموتو با ناشناس ماندن، تعهد خود را به رعایت اصول شبکه‌های همتا به همتا و تمرکززدایی که زیربنای فلسفه بیت‌کوین است، نشان داد. این ناشناس بودن همچنین به این معنی است که هیچ مقام مرکزی یا شخص مرجعی وجود ندارد که ارز را کنترل کند، موضوعی که می‌تواند برای کاربرانی که به موسسات مالی سنتی اعتماد ندارند، اطمینان‌بخش باشد.

علاوه بر این، اتکای بیت‌کوین تنها بر کد و الگوریتم‌های فعالیت خود شهرت آن را به‌عنوان یک سیستم پرداخت امن و قابل اعتماد افزایش داده است. هرچه سرمایه‌گذاران و کاربران ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین بیشتر می‌‌شوند، اعتمادسازی و نشان دادن حفظ ماهیت غیرمتمرکز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران و کسب‌وکار‌ها از ارزهای دیجیتال به‌عنوان جایگزینی برای موسسات مالی متمرکز برای انجام معاملات بی‌واسطه استفاده می‌کنند.

قصد و هدف اصلی ساخت بیت‌کوین نیز با ناشناس باقی ماندن سازنده آن به‌عنوان یک راز باقی مانده است. برخی گمانه‌زنی می‌کنند که بیت‌کوین تنها برای فعالیت به‌عنوان یک ارز دیجیتال یا سیستم پرداخت ایجاد شده است؛ درحالی‌که برخی دیگر معتقدند بیت‌کوین کاربرد و اهداف بزرگ‌تری از جمله ایجاد اختلال و به چالش کشیدن موسسات مالی سنتی دارد. این واقعیت که هیچ‌کس به‌طور قطع نمی‌داند انگیزه‌های واقعی ساتوشی ناکاموتو از ساخت بیت‌کوین چه بوده است، منجر به گمانه‌زنی و عدم اطمینان در جامعه ارز‌های دیجیتال شده است. شرایطی که برخی مشکلات خود را نیز به همراه دارد و اخیرا امکان‌پذیر شدن عرضه توکن‌های غیرمثلی در شبکه بیت‌کوین باعث چنددستگی جامعه این ارز دیجیتال شده است.

ساتوشی ناکاموتو با مخفی ماندن به افزایش امنیت و ثبات بیت‌کوین نیز کمک کرده است. درصورتی‌که ناکاموتو همچنان فعالیت داشت و هویت او مشخص بود، هکرها ممکن بود تا با دسترسی به حساب‌های او مشکلات بزرگی را برای بیت‌کوین و جامعه محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار ایجاد کنند. همچنین ناشناسی ناکاموتو از دستکاری قیمت‌ها و نوسانات شدید جلوگیری می‌کند؛ زیرا دیگر کسی وجود ندارد که با هر اقدام و صحبت خود، قیمت بیت‌کوین را تغییر دهد. مشکلات و چالش‌های این شرایط به خوبی در بازار دوج‌کوین مشخص است و ایلان ماسک این توانایی را برای این ارز دیجیتال دارد تا با تنها یک توییت، روند قیمتی دوج را صعودی یا نزولی کند.

چنین شرایطی برای سرمایه‌گذاران ایده‌آل نیست و اگر ساتوشی نیز چنین ارتباطی با بیت‌کوین پیدا می‌کرد، سرمایه‌گذاران نهادی و سازمان‌ها را از این بازار دور نگه می‌داشت و ارزهای دیجیتال نمی‌توانستند به جایگاه امروزه برسند. معمای هویت ناشناس ساتوشی ناکاموتو تا به امروز حل نشده و اگرچه گمانه‌زنی‌ها و نظریه‌های زیادی مطرح شده است، اما هنوز هیچ مدرک مشخصی مبنی بر اینکه او واقعا کیست، وجود ندارد.  بسیاری هم‌اکنون بر این عقیده هستند که بهتر است این معما حل نشده باقی بماند تا مشکل و چالشی برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال بازار ایجاد نشود. صرف‌نظر از اینکه آیا در نهایت هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مشخص می‌شود یا خیر، او برای همیشه به‌عنوان مخترع بیت‌کوین، یک فناوری انقلابی که دنیا و خدمات مالی جهان را متحول کرد، شناخته می‌شود.