رشد محبوبیت توکن‏‏‏‌های هوش مصنوعی

روند صعودی این دسته از ارز‌‌‌‌ها برای مدت زمان قابل‌توجهی است که ادامه پیدا کرده و همراه با ثبت اوج قیمتی جدید بیت‌کوین، این روند شدت گرفته‌است. توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی طی هفته گذشته درمیان پرسودترین ارز‌‌‌‌های دیجیتال بازار بودند و به‌نظر می‌رسد که پس از رشد میم‌کوین‌‌‌‌ها، هم‌اکنون نوبت این توکن‌‌‌‌ها است. هرچند علاقه سرمایه‌گذاران به توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی تنها به دلیل فرصت‌های کسب سود هنگفت نیست و هم‌اکنون پروژه‌های بلاک‌چینی فعال در حوزه هوش‌مصنوعی خدمات جذابی را ارائه می‌دهند که در آینده نزدیک می‌توانند کاربرد و اهمیت بسیار بیشتری برای کاربران و سرمایه‌گذاران پیدا کنند.  با این حال، هم‌اکنون اکثر حجم معاملات جذب‌شده در نتیجه احساسات هیجانی سرمایه‌گذاران بوده‌است که ریسک سرمایه‌گذاری و معاملات توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی را افزایش می‌دهد زیرا ممکن است که به‌زودی معامله‌گران بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال با سقوط ارزش این توکن‌‌‌‌ها مواجه شوند.

آشنایی با توکن و پروژه‌های هوش مصنوعی

طی سالیان گذشته فعالان حوزه بلاک‌چین همواره به تغییرات جدید علاقه نشان‌داده و از فناوری‌های نوین برای عرضه پروژه‌های جدید و ترکیب با خدمات گذشته استفاده کرده‌اند، بنابراین همراه با گسترش استفاده از هوش‌مصنوعی در صنایع مختلف، این فناوری در فضای بلاک‌چین نیز به‌طور گسترده مورد‌استفاده قرارگرفت که منجر به ایجاد دارایی‌های دیجیتال جدیدی به‌نام توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی شد. این توکن‌‌‌‌ها هم‌اکنون طرفداران زیادی در بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال دارند و با عبور ارزش بازار آنها از ۳۹‌میلیارد دلار، بسیاری از توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی از ابتدای سال‌۲۰۲۴ عملکرد قیمتی بهتری را نسبت به بیت‌کوین ثبت کرده‌اند. توکن‌‌‌‌های هوش مصنوعی، ارز‌‌‌‌های دیجیتالی هستند که برای پشتیبانی از پروژه‌ها، برنامه‌‌‌‌ها و خدمات مبتنی بر هوش‌مصنوعی در اکوسیستم بلاک‌چین طراحی شده‌اند و کاربرد‌‌‌‌های مختلفی در پلتفرم‌های مجهز به هوش‌مصنوعی دارند.

علاوه بر کاربرد در تراکنش‌ها و انجام معاملات مالی، این توکن‌‌‌‌ها به‌کاربران این امکان را می‌دهند تا به خدمات متنوع هوش‌مصنوعی عرضه‌شده در فضای بلاک‌چین دسترسی داشته باشند. علاوه‌بر این، برخی توکن‌‌‌‌ها ماهیت حاکمیتی نیز دارند و کاربران را قادر می‌سازد تا روند توسعه و پیشرفت پلتفرم‌‌‌‌ها و پروژه‌های هوش‌مصنوعی حق‌رای و تصمیم‌گیری داشته باشند.  همچنین این توکن‌‌‌‌ها برای تشویق کاربران به مشارکت بیشتر در پلتفرم‌‌‌‌ها و استفاده از خدمات هوش‌مصنوعی مورد‌استفاده قرار می‌گیرند و کاربران با انجام برخی فعالیت‌ها مانند ارائه داده، منابع محاسباتی یا توسعه برنامه‌های کاربردی می‌توانند توکن‌‌‌‌های دیجیتالی را پاداش بگیرند. در مجموع این توکن‌‌‌‌ها کاربرد و اهدافی مشابه دیگر توکن‌‌‌‌های بلاک‌چینی دارند و مهم‌ترین تفاوت آنها، فعالیت بر بستر یک پلتفرم و شبکه هوش‌مصنوعی است. لازم به ذکر است که این پلتفرم‌‌‌‌ها امروزه کاربرد و موارد استفاده متنوعی برای علاقه‌مندان فناوری، سرمایه‌گذاران بازار‌‌‌‌های مالی و فعالان بلاک‌چین پیدا کرده‌اند و دلایل محبوبیت آنها محدود به فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیست.

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی در حوزه بلاک‌چین، تحلیل روند‌‌‌‌های قیمتی و کمک به تصمیم‌گیری در زمان سرمایه‌گذاری است. هم‌اکنون ابزار‌‌‌‌ها و پلتفرم‌های مختلفی در بازار عرضه شده‌اند که با بهره‌‌‌‌گیری از قدرت هوش‌مصنوعی روند‌‌‌‌های قیمتی را بررسی کرده و اطلاعات مهمی را پیرامون آخرین تغییرات در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. امروزه هوش‌مصنوعی در سازمان و پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل ارز‌‌‌‌های دیجیتال به‌طور گسترده استفاده می‌شود و دسترسی سریع و آسان به داده‌های مهم از جمله جدیدترین اخبار، ارز‌‌‌‌های پرسود و فرصت‌های آینده بازار را امکان‌پذیر کرده‌است. 

البته این به‌معنای امکان ثبت خودکار معاملات پرسود ارز‌‌‌‌های دیجیتال به کمک هوش‌مصنوعی نیست و این ابزار‌‌‌‌ها نمی‌توانند به‌طور کاملا مستقل در بازار‌‌‌‌های مالی معاملات انجام دهند. بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال همواره در حال تغییر است و حتی حرفه‌‌‌‌ای‌‌‌‌ترین معامله‌گران بازار را نیز در برخی زمان‌ها غافلگیر می‌کند، بنابراین هم‌اکنون هوش‌‌‌‌ مصنوعی نمی‌تواند مسوولیت مدیریت سرمایه و ثبت معاملات را برعهده بگیرد و در اکثر مواقع به‌عنوان ابزار و کمک اضافی کاربرد دارد. پلتفرم‌‌‌‌ها و توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی اخیرا مورد‌توجه سرمایه‌گذاران بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال قرارگرفته‌‌‌‌اند و با رشد شدید سهام شرکت انویدیا در طول چند ماه گذشته، بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که این توکن‌‌‌‌ها رهبری آلت‌سیزن بعدی بازار را برعهده خواهند گرفت.

انویدیا یکی از شرکت‌های بزرگ جهانی تولید‌‌‌‌کننده محصولات و تراشه‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی است که اخیرا سهام آن عملکرد خیره‌‌‌‌کننده‌‌‌‌ای داشته‌است. سهام این شرکت تنها در چند ماه ابتدایی سال‌۲۰۲۴ رشد بیش از ۸۰‌درصدی را ثبت کرده‌ که منجر به افزایش علاقه سرمایه‌گذاران جهانی به هوش‌مصنوعی و در نتیجه افزایش سرمایه ورودی به توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی در بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال شده‌است.  پروژه‌های بلاک‌چینی هوش‌مصنوعی نیز از این فرصت استفاده کرده و در حال افزایش همکاری و سرعت توسعه خود هستند. به‌عنوان مثال، اخیرا پروژه بلاک‌چینی Worldcoin از برنامه خود برای آغاز همکاری با شرکت هوش‌مصنوعی شناخته‌شده و محبوب جهانی OpenAI خبر داده‌است. هرچند درحالی‌که جو صعودی حال‌حاضر بازار همراه با رشد و پیشرفت پلتفرم‌‌‌‌ها می‌تواند به ادامه روند‌‌‌‌های صعودی کمک کند، اما رشد شدید قیمتی اخیر توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی خطر سرمایه‌گذاری در این حوزه را نیز افزایش داده‌است.

چالش‌های بازار هوش مصنوعی

بازار توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و به همین دلیل با چالش‌های متعددی مواجه است که می‌توانند بر رشد و پذیرش آن تاثیر بگذارند. یکی از چالش‌های اصلی، نبود چارچوب قانونی است. این موضوع به‌طور کلی پیرامون بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال وجود دارد و این بازار نوین مالی در بسیاری از کشور‌‌‌‌های جهان از جمله ایران، قوانین و چارچوب فعالیت مشخصی ندارد. این شرایط باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بزرگ و پروژه‌های پیشرفته هوش‌مصنوعی از فناوری بلاک‌چین برای فعالیت خود استفاده نکنند زیرا ترس ممنوعیت‌‌‌‌ها همواره به‌عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند.

عدم‌آگاهی عموم مردم چالش دیگر بازار توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی به‌شمار می‌رود. به‌رغم مزایای بالقوه هوش‌مصنوعی و فناوری بلاک‌چین، بسیاری از مردم هنوز با مفهوم هوش‌مصنوعی و ارز‌‌‌‌های دیجیتال و نحوه کارکرد آنها ناآشنا هستند و ترکیب آنها با هم به پیچیدگی بیشتر منجر می‌شود. این پیچیدگی و ناآگاهی عمومی می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری و رشد پروژه‌های هوش‌مصنوعی را دشوار کند. با وجود این چالش‌ها، فرصت‌های زیادی برای رشد و نوآوری در بازار توکن هوش‌مصنوعی نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال، ماهیت غیرمتمرکز و ایمن فناوری بلاک‌چین آن را برای ساخت برنامه‌های کاربردی هوش‌مصنوعی فعال در حوزه امنیت و حفاظت از حریم خصوصی کاربران ایده‌آل می‌کند. هرچند رشد فناوری هوش‌مصنوعی نمی‌تواند همواره به‌معنای کسب سود‌‌‌‌های هنگفت از سرمایه‌گذاری در توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی باشد و درحالی‌که آینده این فناوری درخشان است، اما روند صعودی اخیر این توکن‌‌‌‌ها تا حد زیادی تحت‌تاثیر هیجانات بازار، اخبار منتشرشده و روند صعودی بیت‌کوین رخ ‌داده‌است.

سرمایه‌گذاران بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال در هر دوره زمانی به یک دسته از ارز‌‌‌‌ها علاقه نشان می‌دهند و به‌نظر می‌رسد که در آلت‌سیزن بعدی نوبت رشد توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی است، اما معمولا این جذابیت‌‌‌‌ها طولانی‌مدت نیستند و در نتیجه رویداد‌‌‌‌هایی مانند سقوط قیمتی بیت‌کوین ناگهان از بین ‌‌‌‌می‌روند، بنابراین درحالی‌که هم‌اکنون و براساس احساسات هیجانی سرمایه‌گذاران افزایش‌‌‌‌های شدید قیمتی برای توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی رقم خورده است، اما هر زمان احتمال ازبین‌رفتن این هیجان و سقوط‌‌‌‌های قیمتی وجود دارد و مهم است که سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خرید و فروش توکن‌‌‌‌های هوش‌مصنوعی به این نکته مهم توجه کافی داشته باشند و ریسک معاملات خود را مدیریت کنند.