تبرئه صنعت خاکستری از آلودگی هوا؟

همچنان که یکی از مقامات وزارت نیرو عنوان کرده است: «نیروگاه‌‌‌های تهران نزدیک به ۱۰ سال است که حتی یک لیتر مازوت هم دریافت نکرده‌‌‌اند. تاکنون درباره انتقال مازوت انباشته در نیروگاه‌‌‌های اصفهان و بعثت تهران مکاتبات زیادی بین شرکت برق حرارتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی صورت گرفته است؛ چرا که طی بیش از ۱۰ سال گذشته این دو نیروگاه تک‌سوز بوده و از سوخت گاز برای تولید برق استفاده می‌کنند. همچنین سایر نیروگاه‌‌‌های استان تهران نیز اساسا قابلیت مصرف مازوت را ندارند.» مقام مسوول دیگر صفر تا صد آلودگی را ناشی از منابع متحرک و فرسوده بودن آنها می‌داند و از اساس صنایع و نیروگاه‌ها را مبرا از آلودگی می‌داند.

در این میان برخی هم نوک پیکان را به سمت صنایع می‌گیرند و اعتقاد دارند با توجه به کمبود گاز، کارخانه‌های حریم شهرها از مازوت برای تولید محصولات استفاده می‌کنند. یکی از صنایعی که ضروری است در شرایط کنونی وضعیتش را در نسبت با استفاده از مازوت تشریح کند، صنعت سیمان است؛ در واقع باید مشخص شود که هفت کارخانه‌ای که در حریم شهرها مبادرت به تولید سیمان می‌کنند، از چه سوختی بهره می‌برند؟ آیا در کارخانه‌ای همچون سیمان تهران شاهد مازوت‌سوزی در حضور سازمان محیط‌زیست هستیم یا اینکه دولت با اعمال محدودیت بخشی از گاز آنها را تامین می‌کند؟! البته شکل سوم ماجرا هم مربوط به تعطیلی این هفت واحد سیمانی است. پاسخ به سوال ما هر کدام از این سه احتمال که باشد، تازه باید پرسید که با توجه به اهمیت سیمان برای ساخت‌وساز و همچنین اجرای نهضت ملی مسکن در ماه‌های آینده چه اتفاقی در بازار می‌افتد؟!

در همین خصوص دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تمامی نیروگاه‌ها هم‌اکنون از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و با دستور سازمان محیط‌زیست، مازوت‌سوزی در این کارخانه‌ها انجام نمی‌شود.

علی‌اکبر الوندیان ضمن اشاره به این مطلب، اظهار کرد: هم‌اکنون کارخانه‌هایی که در حریم شهرها قرار دارند با میزان گاز کمتری نسبت به گذشته در حال تولید سیمان هستند.

وی ادامه داد: آلودگی هوای کنونی هیچ‌گونه ارتباطی با صنعت سیمان ندارد و اصولا با توجه به نصب سنسورهای سازمان محیط‌زیست در دودکش کارخانه‌های سیمان، به صورت آنلاین میزان غبار کنترل می‌شود.

الوندیان خاطرنشان کرد: اگر‌چه کارخانه‌های سیمان مستقر در حریم شهرها طبق دستور سازمان محیط‌زیست مازوت‌سوزی ندارند اما ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که حتی چنانچه از مازوت به عنوان سوخت در صنعت سیمان استفاده شود، به دلیل وجود آهک جذب بالای کربن در کوره‌ها اتفاق می‌افتد و به مراتب آلودگی کمتری نسبت به نیروگاه‌ها دارند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان با اشاره به محدودیت گاز شرکت‌های تولیدکننده سیمان اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به ذخیره کلینکر توسط صنعت سیمان می‌توان گفت به طور تقریبی تا یک ماه کمبود سیمان در تولید این شرکت‌ها اتفاق نمی‌افتد اما قطعا در صورت ادامه محدودیت‌ها، تولید هم کاهش می‌یابد؛ همچنان که سال گذشته میزان تولید از ۶ میلیون تن در آبان به ۴.۲ تن در بهمن ماه رسید.

همچنین مدیرعامل سیمان تهران نیز با بیان اینکه همچون سال‌های گذشته استفاده از مازوت در کارخانه سیمان تهران توسط سازمان محیط‌زیست ممنوع شده است، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: امروزه کارخانه سیمان تهران با ۶۰‌درصد گاز موردنیاز مشغول به تولید سیمان است و به همین خاطر ۴۰‌درصد خط تولید را تعطیل کرده‌ایم. وی گفت: خوشبختانه به دلیل موجودی یک‌ماهه کلینکر کمبود سیمان در بازار احساس نمی‌شود.

علی‌اصغر گرشاسبی با اشاره به این مطلب افزود: حتی به فرض استفاده از مازوت در کارخانه‌های سیمان، به دلیل اینکه مازوت توسط کارخانه‌های سیمان به طور کامل سوخته می‌شود، اثرات زیان‌بار به مراتب کمتری نسبت به نیروگاه‌ها دارد. وی با انتقاد از شرایط صنعت سیمان اظهار کرد: متاسفانه مقررات دست و پا‌گیر آسیب‌های بسیاری برای صنعت سیمان در طول سال ایجاد کرده و وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که در تابستان مساله برق و در سایر فصول مساله تامین سوخت این صنعت بزرگ را دچار مشکل کرده است؛ به گونه‌ای که در بهترین حالت سه ماه در کشور بدون دغدغه سیمان تولید می‌شود.