باطله‌‌‌های معدنی جلال آباد کنسانتره می‌‌‌شوند

در مراحل اولیه بازیافت، معادن اغلب این عملیات را به صورت مدیریت مکان انتقال باطله انجام می‌دادند، به این معنی که باطله‌‌‌های تولید شده به محل‌‌‌های دمپ باطله منتقل می‌‌‌شدند. روند بازیافت سپس با پیشرفت صنعت و افزایش آگاهی نسبت به مسائل زیست‌‌‌محیطی، نگرش به بازیافت و مدیریت بهینه باطله‌‌‌ها تغییر کرد. این دوره با مفاهیمی مانند حفاظت از محیط‌زیست و بازیافت همراه بود. در دهه‌‌‌های اخیر، با پیشرفت فناوری، نگرش به بازیافت باطله‌‌‌های معدنی سنگ‌‌‌آهنی به شدت تقویت شده و از تکنولوژی‌‌‌های پیشرفته برای جداسازی و بازیافت مواد قابل ارزش استفاده می‌شود. حال سیستم‌‌‌های هوشمند، فرآیندهای بهینه‌‌‌سازی و فناوری‌‌‌های پیشرفته به کاهش باطله‌‌‌ها و افزایش بازیافت مواد معدنی کمک کرده‌‌‌اند.

شرکت فکور صنعت با در دست داشتن پرچم تکنولوژی و به‌روز‌رسانی فناوری‌‌‌های زیرساخت برای تولید هر چه بهتر، ‌‌‌ بهره‌‌‌وری بالاتر و حمایت بیشتر از محیط‌زیست، اقدام به راه‌‌‌اندازی کارخانه بازیافت باطله‌‌‌های معدنی جلال‌‌‌آباد کرده است. تولید کنسانتره از باطله‌‌‌های سنگ آهنی معادن، ‌‌‌ ماموریتی است که شرکت راهبر فرآیند آریا واحد بازیافت باطله‌‌‌های سنگ‌آهن در زرند، دنبال می‌‌‌کند.

محمد علیزاده، ‌‌‌ رئیس هیات‌‌‌مدیره شرکت راهبر فرآیند آریا، در شرح ماموریت این شرکت گفت: کنسانتره آهن از ۲ نوع سنگ هماتیت یا مگنتی به دست می‌‌‌آید. آنچه اکنون فکور صنعت درصدد انجام آن برآمده، ‌‌‌ این است که باطله‌‌‌های معدن جلال‌آباد که حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن است و طی دوره‌‌‌ای ایمیدرو می‌‌‌خواست این باطله‌‌‌ها را به قیمت بسیار ارزانی بفروشد، ‌‌‌بازیافت کند. این باطله‌‌‌های هماتیتی که کسی به آنها توجه ندارد، عیار بین ۲۰ تا ۲۸‌درصد دارد و در فرآیند تولید تکنولوژیک فعلی می‌تواند تبدیل به کنسانتره شود. برای انجام این کار، مراحل تحقیقاتی انجام شده و ماشین‌آلات مورد نیاز نیز ساخته شده‌اند. پس از برنده شدن فکور صنعت در مزایده خرید باطله‌‌‌ها، ‌ کارخانه‌‌‌ای با ظرفیت تولید ۷۰۰‌هزار تن کنسانتره در سال ساخته شد. این کارخانه ورودی بار ۲ میلیون تن در سال دارد که در مرحله اول تولید، کنسانتره با عیار ۶۶‌درصد تولید می‌‌‌کند.

وی افزود: اکنون تولید ۲۵۰ هزارتن کنسانتره با عیار ۶۰‌درصد که در ایام دهه فجر افتتاح شد، از محل باطله‌‌‌های کارخانه کنسانتره است که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. همچنین برنامه جدیدی در دست تهیه است که از محل باطله‌های خط دوم، کنسانتره کم‌عیار به روش اسپیرال تولید شود؛ ان‌شاءالله تا پایان خرداد این کارخانه نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

علیزاده در خصوص بازار فروش این محصول نیز گفت: در حال حاضر تمامی کنسانتره تولیدی به چین صادر می‌شود و ارز وارد کشور می‌شود.

رئیس هیات‌‌‌مدیره شرکت راهبر فرآیند آریا خاطرنشان کرد: فکور صنعت بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات سنگ‌آهن خاورمیانه را در شهریار ایجاد کرده و این دانش بومی شده فکور صنعت است. در حال حاضر حدود ۹۰‌درصد تجهیزات نیز ساخت داخل است. حدود ۵۰ نفر مستقیم و ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم اشتغال پیدا کردند. این کار باعث کمک به محیط‌زیست شده و ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد. امیدواریم که شرکت‌های دیگر هم این کار را انجام دهند و سرمایه را از دل باطله بیرون بکشند و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده داشته ‌‌‌باشند.