فولاد کردستان؛ تجلی خودباوری در غرب کشور

یکی از طرح‌هایی که مشمول همه موارد گفته‌شده است و در سال‌های اخیر توانسته پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد، طرح ۱.۶میلیون تنی آهن اسفنجی زیر مجموعه شرکت صنایع فولاد کردستان است که آغاز آن نوری از امید را پیش چشم منطقه کمتر برخوردار بیجار افروخت. همین امر سبب شد تا در روز پنج‌شنبه هفته گذشته سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور دولت سیزدهم با سفر به شهر بیجار از پیشرفت پروژه و چالش‌های پیش روی آن مطلع شود.

مراسم بازدید معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم از مجتمع فولاد کردستان روز صبح پنج‌شنبه ۲۰اردیبهشت در محل کارخانه در دست ساخت این شرکت، واقع در نزدیکی شهرستان بیجار برگزار شد. این مراسم که پس از بازدید وی از گلزار شهدای شهرستان بیجار برگزار شد. پس از خوش‌آمدگویی به حسینی و تلاوت قرآن حاضران جلسه در خصوص اطلاعات چند و چون اجرای پروژه ۱.۶میلیون تنی آهن اسفنجی در فولاد بیجار قرار گرفتند‌.

در ادامه محمدرضا احمدی، مدیرعامل فولاد کردستان پس از خوش‌آمدگویی به حاضران جلسه گفت: این پروژه جزو ۴۸پروژه پیشران کشور است و بنا بر سخنان پیشین رهبری در جهت ایجاد بستر مناسب اقتصادی برای جلوگیری از مهاجرت ساکنان مناطق، مورد توجه و تلاش کارفرمایان و پیمانکاران قرار دارد.

پس از مدیرعامل شرکت، نوبت به معاون هماهنگی اقتصادی استاندار کردستان رسید. به گفته او: یکی از مسائل مهم مورد پیگیری در استان کردستان تعیین تکلیف تمام طرح‌هایی است که در دولت‌های پیشین آغاز شده بود، اما تا به حال ناتمام مانده است. یکی از پروژه‌هایی که در یک‌سال و نیم اخیر در استان به بهره‌برداری رسید، پروژه راه‌آهن سنندج بود که تا قبل از این دولت تنها ۵۰درصد پیشرفت داشت؛ اما در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

نوری افزود: ما هم‌اکنون این نوید را می‌دهیم که استان کردستان به قطب فولاد در غرب کشور تبدیل شود. استان ما همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در ایران است و به دنبال آن هستیم تا در شهرستان سقز اولین شهرک تخصصی طلا را راه‌اندازی کنیم. این استان همچنین استعدادهای زیادی در حوزه کشاورزی و بازرگانی دارد.

در مرحله بعد این دیدار آقاجانلو، قائم‌مقام مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پشت تریبون آمد. او درباره عملکرد صنعت فولاد ایران گفت: در بیش از ۲۰سال گذشته هدف‌گذاری ۵۵ میلیون تنی برای صنعت فولاد کشور انجام شده بود که در آن زمان بسیار بلند پروازانه ارزیابی شد؛ اما هم اکنون دولت سیزدهم در یک قدمی تحقق این آرمان ملی قرار دارد.

وی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که صنعت فولاد در حوزه دریافت برق و گاز در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده، گفت اگر این مشکلات حل شود و چالش‌های صنعت فولاد مورد توجه قرار گیرد، می‌توان صادرات این حوزه را تا مقادیر زیادی افزایش داد.

در ادامه علیرضا زندیان، نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی سخنان خود را با رویکرد تقدیر و تشکر از مسوولان فعال در حوزه فولاد استان کردستان ایراد کرد.

پس از سخنرانی نماینده مردم بیجار نوبت به سخنران اصلی این مراسم یعنی سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت سیزدهم رسید. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده درخصوص پیشبرد ۴۸طرح پیشران اقتصادی گفت: در زمینه بهره‌برداری از این طرح‌ها تلاش‌های جدی انجام شده است. باید شرایطی در کشور فراهم کنیم که زیبنده ملت ایران است‌. او افزود شعاری که در طرح فولاد کردستان مورد توجه قرار گرفته یعنی (کردستان شایسته توسعه) شعار بسیار خوبی است که اگر در سایر طرح‌ها نیز اگر همین همبستگی و هم‌افزایی موجود در پیشبرد طرح فولاد کردستان وجود داشته باشد، شاهد دستاوردهای خوبی خواهیم بود.

حسینی درخصوص مشکلات پیش روی صنعت فولاد ضمن تشکر از سهامداران شرکت برای توسعه طرح توسعه فولاد کردستان افزود: حل مشکلاتی نظیر کمبود برق و گاز و وقفه‌ای که این چالش‌ها در روند فعالیت‌های شرکت‌ها ایجاد می‌کند، همواره در دستور کار دولت است و قوه مجریه به‌طور جدی درصدد حل این مسائل بر آمده است. معاونت پارلمانی دولت نیز همواره به سرعت مشکلات مطرح‌شده از سوی نمایندگان را به اطلاع دولت و وزرای مربوطه می‌رساند.

طرح تولید ۱.۶میلیون تن آهن اسفنجی در شهر بیجار طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در سال۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد. این طرح می‌تواند بیش از ۵۰۰شغل به‌طور مستقیم و چیزی فراتر از ۴هزار شغل به‌طور غیر مستقیم در این منطقه از کشور ایجاد کند که خود در کنار طرح‌های دیگر فولاد کردستان گام مهمی در جهت بهبود زندگی اهالی این مناطق و جلوگیری از مهاجرت مردم به استان‌های دیگر به شمار می‌رود.