قیمت سازی به جای کشف قیمت آلومینیوم در بورس کالا

در چنین شرایطی برخی از صنایع پایین‌دست که توانایی خرید آلومینیوم را ندارند، ترجیح می‌دهند فلزات دیگر را به جای فلز نقره‌ای در تولید مورد استفاده قرار دهند که افت کیفی تولید داخلی را به همراه دارد؛ در این میان برخی هم با علم به ممنوعیت واردات آلومینیوم، اقدام به واردات این محصول با قیمت‌هایی به مراتب ارزان‌تر از نرخ‌های داخلی می‌کنند. حالا و در سالی که با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، صنایع پایین‌دست آلومینیوم امیدوارند دولت ضمن نظارت بر عرضه این فلز در بورس کالا، زمینه مشارکت مردم در تولید را با ایجاد حس اعتماد به اقتصاد فراهم کند.

در همین خصوص دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم با اشاره به اینکه به جای کشف قیمت شاهد  قیمت‌سازی آلومینیوم در بورس کالا هستیم، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: سال گذشته با توجه به کاهش عرضه آلومینیوم در بورس کالا شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و به همین دلیل در بسیاری از صنایع میزان مصرف آلومینیوم کاهش پیدا کرد و حتی مدیران تصمیم گرفتند فلزات دیگری را در تولید محصولات مورد استفاده قرار دهند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از رینگ‌های فولادی به جای آلومینیومی اشاره کرد؛ از سوی دیگر شاهد کاهش صادرات محصولات آلومینیومی توسط زنجیره پایین‌دست این محصول بودیم.

آریا صادق‌نیت‌حقیقی ضمن اشاره به این مطلب افزود: متاسفانه تولید‌کنندگان آلومینیوم به جای تامین نیاز داخلی، این محصول را با قیمت‌های جهانی که به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های داخلی است، صادر می‌کنند و متاسفانه دولت هم با وجود اطلاع کامل از این مساله در این خصوص حاضر به اقدام مقتضی نیست؛ این در حالی است که تولید‌کنندگان آلومینیوم سوبسید انرژی بسیار بالایی از  دولت دریافت می‌کنند و با خام‌فروشی  ارزآوری می‌کنند.

وی ادامه داد: چندین سال پیش نظر اتاق بازرگانی وضع تعرفه بر خام‌فروشی صنایعی بود که از انرژی بسیار ارزان استفاده می‌کردند اما امروز شاهدیم که نه تنها این اتفاق محقق نشده بلکه خام‌فروشان به عنوان صادر‌کننده برتر نشان ملی دریافت می‌کنند و عجیب‌تر اینکه صادرات آلومینیوم مشمول معافیت مالیاتی شده است؛ این در حالی است که در تمام دنیا صادرات مواد خام با جریمه همراه است و محصول میانی مشمول جریمه و تشویق نمی‌شود اما صرفا برای صادر‌کنندگان محصول نهایی جایزه و مشوق‌های مختلفی در نظر می‌گیرند.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این سوال که چرا سقف قیمتی در بورس کالا برای آلومینیوم در نظر نمی‌گیرند، گفت: یک بار سقف قیمتی برای آلومینیوم در بورس کالا تعیین کردند که این مساله به دلیل ایجاد جذابیت اقتصادی، منجر به تقاضای بسیار بالا برای آلومینیوم شد که همین امر باعث شد تا با صدور دستورالعملی میزان آلومینیوم تحویلی را به طور مثال به یک‌دهم تقاضا کاهش دهند اما همین اتفاق در ادامه منجر به تقاضاهای بسیار بالا و کاذب شد تا با توجه به درصد ثابت تعیین‌شده، سهم بیشتری نصیب متقاضیان شود؛ بنابراین معتقدم بهترین روش دخالت نکردن در قیمت و در عوض عرضه متناسب با میزان تقاضای این فلز و رصد معاملات است؛ به هر حال تولید‌کنندگان همان‌طور که از سوبسید انرژی بسیار بالای دولت استفاده می‌کنند، باید به تامین نیاز داخلی پایبند باشند نه اینکه عرضه را نسبت به تقاضا به اندازه‌ای کاهش دهند که قیمت‌های داخلی به چند برابر قیمت جهانی برسد.

این مقام صنفی با بیان اینکه دولت باید نقش نظارتی خود را در بورس کالا و عرضه آلومینیوم ایفا کند، خاطر‌نشان کرد: عرضه کمتر آلومینیوم که منجر به رشد بسیار بالای قیمت‌ها شده، صنایع پایین‌دست آلومینیوم را با وجود ممنوعیت قانونی، مجبور به واردات آلومینیوم کرده و این اتفاق مثبتی برای تولید و اشتغال کشور نیست.

دولت سال گذشته موضوع احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی‌بر را مطرح کرد. تا چه اندازه اجرای چنین طرحی برای تولید‌کنندگان آلومینیوم امکان‌پذیر است؟ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این سوال گفت: انتظار احداث نیروگاه از صنعت یک انتظار غیر‌کارشناسی است که صنایع را از ماموریت اصلی باز‌می‌دارد چرا که به دلیل فقدان تخصص قطعا این نیروگاه با هزینه چند برابری توسط صنعت احداث می‌شود و از طرفی برای نگهداری و تعمیرات نیازمند هزینه‌های بسیار بالایی است که غیراقتصادی بودن این طرح را عیان می‌کند؛ ضمن اینکه ما امروز با مشکل تامین گاز نیروگاه‌های کنونی مواجه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: سال گذشته به درستی «رشد تولید و مهار تورم» به عنوان شعار سال مطرح شد اما متاسفانه دولت کاملا خلاف این شعار عمل کرد چرا که شاهد مهار تولید و رشد تورم بودیم؛ در واقع از یک سو شاهد چاپ اسکناس بودیم و از سوی دیگر تسهیلات به بخش تولید نرسید. بر این اساس معتقدم در سال جدید بهترین اقدام دولت این است که برای بخش تولید مزاحمت ایجاد نکند و مطالبات این بخش را پرداخت کند.

صادق‌نیت‌حقیقی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین نهادهای دولتی ستاد رفع موانع تولید است، گفت: این موضوع حکایت از موانع بسیار زیاد در بخش تولید دارد و تمام تمرکز دولت باید بر رفع این موانع باشد.

وی افزود: وقتی که اعتماد عمومی به اقتصاد از بین برود، طبیعی است که مردم در تولید مشارکت نکنند و سرمایه‌ها به سمت بازارهای غیر‌مولد حرکت کند اما چنانچه این اعتماد ایجاد شود، قطعا مردم می‌توانند به شرکت‌های تولید‌کننده آلومینیوم در جهت توسعه کمک کنند.