گروه بورس - فرخنده رحیمی: شاخص بورس تهران که این روزها تحت تاثیر شرکت‌های گروه معدنی و فلزات اساسی بود، دیروز با بازگشایی سایپا 1/42 واحد افت روبه‌رو شد.
شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، گل‌گهر،‌ فولاد مبارکه اصفهان و معادن و فلزات بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، از این میان شرکت مس ایران که بیش از ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار سهم معامله کرد به تنهایی شاخص را ۸/۱۸ واحد بالا برد.

با این حال بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه تقسیم سود نقدی و افزایش سرمایه به تنهایی تا 62 واحد شاخص را کاهش داد.بانک پارسیان نیز که روز اول معاملاتی خود را پس از بازگشایی نمادش می‌گذراند، 1/20 واحد شاخص را کاهش داد.دیروز به جز نماد سایپا، نماد معاملاتی شرکت‌های بانک پارسیان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی، صنعتی کیمیدارو و آهنگری تراکتورسازی ایران پس از افزایش سرمایه، قند هگمتان و فارسیت اهواز پس از اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم بازگشایی و آماده انجام معامله شد. دیروز معامله عمده نیرو ترانس انجام شد. در این معامله بیش از 6میلیون و 976هزار سهم این شرکت به صورت یکجا واگذار شد.شرکت سیمان دشتستان با معامله بیش از ده میلیون، فولاد کاویان با بیش از هفت میلیون و بانک پارسیان نیز با معامله بیش از هفت میلیون سهم بیشترین حجم معامله را داشتند. حجم کل معاملات بیش از 65میلیون و 532هزار سهم به ارزش 198میلیارد و 294میلیون ریال بود که در مقایسه با روز معاملاتی قبل نزدیک به 32میلیارد ریال افزایش داشت. تعداد شرکت‌های معامله شده 156 شرکت بود که از این تعداد 65 شرکت با رشد و 65 شرکت با افت قیمت سهام خود مواجه شدند.