گروه بورس جهانی - حمزه بهادیوند چگینی: به گفته آژانس خبری فرانسه (AFP) با آنکه ماه دسامبر ماه سختی برای سرمایه‌گذاران بود، اما بازارها در سال جدید با خوشرویی و خوشامدگویی به آنان آغاز شده است.

به هر حال ماه دسامبر در هول و هراس پرتگاه مالی در ایالات متحده گذشت و تا دقیقه ۹۰ و در حالی که چند ساعت بیشتر به آغاز سال جدید باقی نمانده بود، همچنان این احتمال که سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شوند، وجود داشت. به طور کلی بررسی‌ها و آمار نشان می‌دهند در سال گذشته این بازارهای مالی بودند که عملکرد مطلوبی را نشان دادند و حتی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بیش از بازارهای نفت و دلار بوده و این نشان دهنده ضعفی است که در بازارهای کالایی به دلیل کاهش تقاضای کالا اتفاق افتاده است و مادامی که تحرکی از سمت تولید اتفاق نیفتد، همچنان بازارهای مالی گزینه‌های مناسبی برای فعالیت‌های سفته بازی هستند.
دیروز در گزارشی به نقل از اقتصاد آنلاین نوشتیم که بنا به اعلام بانک مریل لینچ، شاخص MSCI سهام جهان در سال گذشته میلادی 9/16 درصد رشد کرده؛ در حالی که شاخص GSCI استاندارد اند پورز (قیمت 24 ماده خام) 1/0 درصد رشد کرده و شاخص دلار نیز 5/0 درصد کاهش یافته است و اوراق قرضه از هر نوع به طور متوسط 73/5 درصد بازده داشته‌اند. در عین حال، با توجه به شرایط اقتصاد جهان، تحلیلگران معتقدند: در سال جاری میلادی بازارهای مالی 12 درصد بازدهی خواهند داشت. در سال 2012 سود میانگین هر سهم شرکت‌ها در شاخص MSCI با 11 درصد افزایش به 13/25 دلار رسید.
اما آیا امسال، تولید تقویت خواهد شد؟ امیدها چندان بالا نیست و امکان دارد سیاست‌های مالیاتی در آمریکا نیز مشکلات تولید را در جهان تشدید کند و زمینه‌های تزریق سرمایه‌های جدید را به بخش‌های مولد اقتصادی کاهش دهد که اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد، باید گفت شکاف بازدهی در بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد افزایش می‌یابد. البته در عین حال پیش‌بینی برخی از تحلیلگران نشان از آن دارد که ممکن است در کل اقتصاد جهان به میزان اندکی رشد یابد و شاید این موضوع بتواند اندکی امیدواری را در زمینه افزایش تقاضا برای مواد اولیه ایجاد کند، هرچند هنوز ریسک‌های سرمایه‌گذاری بالا است.


به هر حال پس از آنکه توافقات اولیه بر سر اینکه فعلا روال سابق در زمینه مالیات‌ها ادامه یابد حاصل شد، شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ بیشترین میزان خود را در پنج سال اخیر کسب کرد و آن رقم ۶/۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند: اگر در روز اول ژانویه توافق مذکور صورت نمی‌گرفت باید منتظر رکود دوباره بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بودیم و الان بازارها دائما با ارقام منفی مواجه می‌شدند. به عقیده آنها فرصت دو ماهه کنونی می‌تواند یک بار دیگر تلاش سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی را برای نجات بازار و جایگزینی راه‌حلی دیگر جلب کند. مشخصا باید گفت شاید وضعیت در حال حاضر بی‌عیب و نقص نباشد؛ اما حقیقت این است که می‌توانست از این بدتر باشد و فعلا باید از فرصت پیش آمده حداکثر بهره‌برداری را کرد؛ خصوصا آنکه هر خبر خوب از بهبود اوضاع اقتصاد جهان می‌تواند به تحرک سرمایه‌گذاران و تشویق آنها به حضور در بازار منجر شود؛ به طوری که در این هفته شاهد رشد ۸/۳ درصدی شاخص سهام داوجونز و رسیدن آن در آخرین روز هفته (جمعه) به ۳ هزار و ۴۳۵ واحد بودیم. در همین مدت سهام اس اند پی با رشد ۵۷/۴ درصدی به هزار و ۴۶۶ واحد رسیده و نزدک که روند رو به نزولی را آغاز کرده بود در روز جمعه توانست ۷۷/۴ درصد رشد کند و به ۳ هزار و ۱۰۱ واحد برسد.
اما در این بین انتظار می‌رود قیمت طلا که در سال 2012 حدود 3/7 درصد رشد کرد، به دلیل افزایش تقاضای سفته‌بازی برای این کالا با افزایش قیمت مواجه شود. قیمت‌های متعددی را برای طلا پیش‌بینی می‌کنند که در بین ارقام پیش‌بینی شده حتی رقم 2 هزار دلار نیز به چشم می‌خورد. همچنین ممکن است قیمت نفت نیز با افزایش مواجه شود. به عقیده تحلیلگران بازارهای کالایی موضوع پرتگاه مالی هنوز حل نشده است تا بتوان با صراحت از امیدواری به رشد بازارها سخن گفت، بنابراین تنها با اتکا به وضعیت موجود می‌توان تا حدی امیدوار بود که بهبود کسری بودجه در این کشور (اگر راه حلی بهتر و بلند مدت تر داشته باشد) می‌تواند تهدیدهای موجود را برطرف کند و برعکس اگر معضل کسری بودجه آمریکا حل نشود، باید در انتظار بحرانی تمام عیار بود.