مهم‌ترین اخبار بورس‌های کالایی جهان از نگاه «دنیای اقتصاد»

به گفته کارشناسان، کاهش نرخ بهره در کشورهای اروپایی و چین، در بلندمدت باعث تقویت تقاضای مس خواهد شد، اما در میان مدت عوامل دیگری همچون تغییرات ارزش دلار و نگرانی‌های ناشی از ریسک‌های اقتصادی در دنیا بر تصمیمات سرمایه‌گذاران اثر خواهد گذاشت. اروپا در حال حاضر نگران نوسانات قیمت مس در فصل دوم سال است، اما برخی تحلیلگران خوش بین هستند که در مدت باقیمانده تا پایان سال، عرضه روند خوبی را در پیش خواهد گرفت و بازار متعادل خواهد شد. قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان روند نزولی خود را طی می‌کند و کاهش نرخ‌های بهره در بانک مرکزی اروپا به همراه انتظار افت دوباره اقتصاد آمریکا تا پایان هفته بر نگرانی‌های ناشی از این فلز گرانبها دامن زده است. به گزارش بلومبرگ، افزایش تقاضا در چین در ابتدای هفته جاری برای طلا قیمت‌های آتی طلا را در بازارهای جهانی برای روزهای آینده افزایش خواهد داد. فعلا شرایط عدم اطمینان ناشی از فضای اقتصادی جهان مانع از ثبات قیمت‌ها برای طلا شده است. دیروز قیمت اونس طلا در بازار نیویورک ۱۵۸۷ دلار بود.

گزارش‌ها از افزایش دوباره قیمت‌های جهانی نفت به میزان ۵۴/۱ دلار و رسیدن قیمت به حدود ۸۶ دلار حکایت دارد. توقف تولید نفت در نروژ در پی اعتصاب‌های کارگری در یکی از شرکت‌های مهم این کشور مهم‌ترین دلیل بروز این اتفاق است.

قیمت نقدی پلاتینیوم با افزایش ۶/۱ درصد به ۱۴۴۴ دلار در هر اونس رسید. تحلیلگران معتقدند یافتن راهکاری برای بهبود اوضاع منطقه یورو می‌تواند آغازی بر روند صعودی قیمت این فلز باشد. طی هفته گذشته قیمت پلاتینیوم و پالادیوم در بازارهای جهانی با ۲ درصد افزایش مواجه شده است.

تولید چای در ایالت آسام هندوستان با ۵ درصد کاهش در سال جاری مواجه است. کاهش میزان بارندگی در ۵ ماهه اول سال جاری مهم‌ترین دلیل بروز این مشکل است. کشاورزان امیدوارند افزایش بارندگی‌ها از ماه ژوئن تاکنون بتواند کمبودهای تولید را جبران کند.

تولید قهوه در کلمبیا با بیش از ۵۰ درصد رشد در ۲ ماه اخیر به ۴۲ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است. این سومین ماه متوالی است که تولید در این کشور با روند نزولی مواجه شده است. میزان صادرات قهوه در این کشور نیز با ۷ درصد رشد مواجه شده است.