سنا- سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران، سرعت و کیفیت افشای اطلاعات را افزایش می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مشاورمعاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، با اشاره به قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۸۴ ، گفت: «ابزارهای نظارتی دقیقی در این قانون مورد تایید قرار گرفته که با اجرایی شدن آنها شاهد افزایش شفافیت در بازار اوراق بهادار خواهیم بود».

وی افزود: «طبق فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار که مربوط به جرایم و مجازات‌ها می‌شود، بحث افشای اطلاعات، دارندگان اطلاعات نهانی و نحوه برخورد با ارائه اطلاعات گمراه‌کننده یا سوءاستفاده‌ افراد از اطلاعات نهانی را مشخص نموده‌ است.

آزاده مداحی ادامه داد: «همچنین نظارت بر افشای اطلاعات شرکت‌ها، ناشران و حسابرسان نیز بر اساس همین قانون انجام می‌شود. برای مثال به موجب ماده ۴۵ بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۸۴‌، دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان مورد تاکید قرار گرفته یا در فصل ششم افشای اطلاعات دارندگان اطلاعات نهانی الزامی شده است که دستورالعمل‌های مذکور تهیه و به تصویب رسیده‌اند، همچنین در راستای نظارت بر حسابرسان، دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس به تصویب شورای بورس رسیده است.» وی گفت: «از سوی دیگر سازمان بورس، سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران را پی‌گیری می‌کند تا علاوه بر اطلاع‌رسانی به‌موقع، سرعت و کیفیت افشای اطلاعات را افزایش دهد. این در حالی است که تلاش شده تا در این زمینه از طرح‌های پیشرفته‌ای مانند «ادگار» نیز مدل‌برداری شود.»

سرپرست سابق نظارت بر ناشران اوراق بهادار تصریح کرد: «با استفاده‌ از این سامانه به‌دلیل انجام بخش عمده‌ای از کنترل‌های محاسباتی و مفهومی در مرحله ارسال اطلاعات، قابلیت اتکای اطلاعات منتشره افزایش می‌یابد.

به‌علاوه با استفاده از امکانات نظارتی موجود در سامانه و هشدارهای سامانه، چنانچه نکته قابل توجهی وجود داشته باشد، از طریق نرم‌افزار به کارشناسان نظارتی سازمان اطلاع داده می‌شود. بنابراین بعد دیگر در افزایش شفافیت در بازار سرمایه مساله سرعت در اطلاع‌رسانی است، زیرا با استفاده‌ از تدابیر اتخاذ شده، به مرور فاصله ارائه اطلاعات شرکت و انعکاس به بازار کوتاه خواهد شد و به‌موقع بودن افشای اطلاعات افزایش می‌یابد.»

وی در پاسخ به این سؤال که راهکارهای حذف رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه چیست، گفت: «رانت اطلاعاتی عمدتا مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی است که در فصل ششم قانون به تفصیل به این موضوع پرداخته شده است. همان‌گونه که در ماده ۴۶ ذکر شده، مبحث دارندگان اطلاعات نهانی حیطه گسترده‌ای دارد و با تقویت ساختارهای نظارتی به بررسی معاملات این افراد پرداخته می‌شود.

به علاوه باید برخوردهای محکم و قانونی با سوءاستفاده‌کنندگان از اطلاعات نهانی صورت بگیرد. اگر برخورد جدی و قانونی انجام شود، جلوی سوءاستفاده‌های بعدی گرفته می‌شود. زیرا وجود جرایم سنگین مانع از بروز تخلف و سوءاستفاده‌ خواهد شد. از همین رو نظارت دقیق بر افشای اطلاعات شرکت‌ها، برخورد قانونی با ارائه اطلاعات گمراه‌کننده و تخلفات و جرایم دارندگان اطلاعات نهانی براساس فصل ۶ قانون بازار اوراق بهادار کمک زیادی به گسترش شفافیت در بازار می‌کند.»