گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در سومین روز عرضه بلوک‌های ۵درصدی فولاد مبارکه شاهد معامله این بلوک بود. در معاملات روز گذشته و در شرایطی که بازار پس از شکسته شدن صف خرید نماد فولاد مبارکه در روز شنبه شاهد تشکیل صف فروش چندمیلیونی در این نماد بود، عرضه بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه در ساعت ۱۰ و ۳۱ دقیقه با گشایش نماد «ژفرعی یک» آغاز شد که در ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه خریدار، دستور خرید خود را وارد کرد و در ساعت ۱۲ و ۵دقیقه معامله صورت گرفت. خریداری این بلوک براساس شنیده‌ها توسط کارگزاری عرضه‌کننده کارگزاری آستان قدس رضوی و احتمالا برای موسسه مالی و اعتباری مهر صورت گرفته است. هرچند این خریدار که از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه خود حضور فعالی در بورس داشته و سهامدار عمده تکنوتار محسوب می‌شود؛ اما خرید بلوک ۵درصدی فولاد توسط این موسسه دور از ذهن می‌نمود .حال باید منتظر ماند و دید آیا این بلوک به صورت کامل در اختیار مهر قرار خواهد گرفت یا بخشی از آن به خریداران دیگری از جمله آستان قدس رضوی خواهد رسید.با انجام معامله بلوک سوم، بازار امروز (دوشنبه) دادوستد بلوک چهارم را انتظار خواهد کشید.

به نظر می‌رسد بلوک امروز احتمالا توسط کنسرسیوم شرکت‌های سرمایه‌گذاری (با محوریت سرمایه‌گذاری بانک ملی) خریداری شود. هرچند که با توجه به اینکه بازار مجددا در چند هفته آینده عرضه می‌شود، بلوک دوم (بلوکی که روز شنبه خریداری نشد) را تجربه خواهد کرد، احتمال دارد کنسرسیوم با هدف اطمینان‌یابی از توان مالی اعضا، خرید بلوک فولاد را به دور دوم عرضه موکول کند. در بازار دیروز همزمان با معاملات روزانه بورس اوراق بهادار کارشناسان بازار، راه‌اندازی بورس نفت را با انجام معاملات اولیه روی پلی‌اتیلن سبک و روغن پایه شاهد بودند و با راه‌اندازی بورس نفت که در فاز اول معاملات محصولات پتروشیمی را شاهد خواهد بود و در قالب بورس کالایی فعالیت خواهد کرد، عملا بحث آزادسازی (یا فروش تحت کنترل) محصولات پتروشیمی رقم خواهد خورد. این امر شرکت‌های گروه پتروشیمی بورس را وارد دوره جدیدی از فعالیت خواهد ساخت؛ هر چند که تاکنون کارشناسان بازار به دلیل احتمال افزایش فروش نرخ مواد اولیه توام با آزادسازی فروش محصولات پتروشیمی با احتیاط با این مساله برخورد کرده‌اند. با راه‌اندازی بورس نفت، معامله‌گران بازار بورس می‌توانند در جریان تحولات بازار محصولات پتروشیمی و تاثیر آن بر بازار سهام قرار گیرند.

در معاملات دیروز در گروه معدنی، معامله‌گران با توجه به توقف نماد چادرملو در عصر روز شنبه به گمانه‌زنی در مورد میزان EPS (عایدی هر سهم) این شرکت در سال ۸۷ اقدام کردند، انتظار می‌رود چادرملو یک‌هزار و ۲۸۰ریال EPS برای سال آینده اعلام کند.در گروه لوازم خانگی در تابلوی چهارم دیروز بازار شاهد دادوستد سهام دو شرکت آزمایش و جنرال بود. آزمایش در نرخ ۲۰ تومان و جنرال در نرخ یک‌صد تومان معامله شد.

در گروه واسطه‌گری مالی اعلام فروش سهام پلی‌نار توسط شرکت توسعه صنعتی موجب شد این نماد با صف خرید ۷/۱میلیون سهمی مواجه شود.در صورت فروش این بلوک، توسعه صنعتی که در نرخ ۵۷۱ ریال دادوستد می‌شود، توانایی تعدیل EPS تا ۲۴۰ ریال را دارد. در گروه پتروشیمی، پتروشیمی فن‌آوران روز گذشته شاهد حضور سرمایه‌گذاری پتروشیمی در میان سهامداران یک درصدی این شرکت بود.

با توجه به خریدهای صورت گرفته تاکنون ۵درصد از عرضه اولیه سهام پتروشیمی فن‌آوران جمع‌آوری شده است و شمار سهامدار حقیقی این شرکت تا ۴هزار و ۴۵۱ نفر کاسته شده است.