گروه بورس- مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر از درخواست جدید خارجیان برای خرید شرکت‌های ایرانی خبر داده است. مسوولان سازمان خصوصی‌سازی طی دو سال اخیر بارها و بارها با استفاده از واژه‌هایی نظیر اشتیاق خریداران خارجی، علاقه‌مندی خارجیان، ابراز تمایل چند خرید خارجی، انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی و نظایر این، خبر از خرید سهام واحدهای دولتی از سوی خارجیان داده‌اند. این در شرایطی است که تاکنون هیچ خریدار خارجی در فرآیند خصوصی‌سازی پا پیش نگذاشته و خریدی به معنای واقعی صورت نگرفته است.

نکته مهم این است که اظهارات درباره مربوط به اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید سهام واحدهای دولتی همیشه دقیقا در مقاطعی اعلام می‌شود که یک واحد دولتی در حال ورود به بورس است. اینکه چرا تاکنون سرمایه‌‌گذاران خارجی برای خرید سهام واحدهای دولتی به ویژه واحدهای بزرگ پا پیش نمی‌گذارند، یکی از معماهای سازمان خصوصی‌سازی است. آیا این اظهارات برای بازار گرمی سهم است؟ آیا تکلیف فروش سهام واحدهای بزرگ به خارجیان هنوز مشخص نیست؟ آیا...

با این مقدمه اظهارات اخیر رییس سازمان خصوصی‌سازی بخوانید: مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی از درخواست ترکیه، روسیه و برخی از کشورهای عربی برای خرید سهام شرکت‌های ایرانی، رسیدن میزان خصوصی‌سازی در کشور به ۱۳‌هزار‌میلیارد تومان در سال جاری و آغاز واگذاری مرحله سوم سهام عدالت از هفته آینده خبر داد. غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفت‌وگو با مهر از درخواست‌های ترکیه و روسیه برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و برخی از کشورهای عربی برای خرید شرکت فولاد خبر داد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد آخرین وضعیت آیین‌نامه قیمت گذاری سهام شرکت‌های دولتی گفت: این آئین نامه هنوز در دست دولت است و به تصویب نرسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی نیز برای تایید در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اظهار امیدواری کرد که این لایحه تا پایان سال جاری به تصویب نهایی برسد.

۱۳‌هزار‌میلیارد تومان خصوصی‌سازی!

کرد زنگنه در مورد تحقق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی که در لایحه بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود، گفت: تا روز گذشته حجم خصوصی‌سازی در کشور با واگذاری سهام شرکت فولاد مبارکه به ۱۳‌هزار‌میلیارد تومان رسید که دو برابر رقم پیش‌بینی شده در بودجه بود.

وی از انجام رد دیون ۴‌هزار‌میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در لایحه براساس میزان واگذاری‌ها خبرداد و تصریح کرد: اما از نظر حجم پولی حدود ۶۰۰‌میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شده است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در مورد اعتراضات کارگران به عدم واگذاری ۵‌درصد از سهام ترجیحی به کارگران گفت: این سهام در زمان واگذاری هر شرکت، به کارکنان آن واگذار می‌شود.