گروه بورس- در هفته گذشته با وجود آخرین عرضه دولتی پتروشیمی فن‌آوران از سوی سازمان خصوصی‌سازی، ارزش معاملات بورس در مقایسه با هفته ماقبل ۵۴درصد کاهش داشت. به گزارش خبرنگار ما، در حالی که حجم سهام و حق تقدم معامله شده در تالار شیشه‌ای طی هفته‌‌ای که گذشت به نصف میزان سهام معامله شده در هفته ماقبل رسید، تعداد بیش از ۷۱میلیون سهم در تالار اصلی و بیش از ۱۴۳میلیون سهم در تالار فرعی مورد دادوستد قرار گرفت. در بازار هفته گذشته جمعا تعداد ۳/۲۱۴میلیون سهم به ارزش بیش از ۲/۹۳۰میلیارد ریال معامله شد. همچنین تعداد خریداران در بازار این هفته با ۵۹درصد کاهش روبه‌رو بود. از این روز شاخص کل نیز در پایان معاملات هفته یاد شده با تغییری به میزان ۳/۱۰۰واحد، به رقم ده هزار و ۱۰۱ واحد رسید. این شاخص با کسر ۱۰۱ واحد دیگر به مرز ده هزار بازخواهد گشت. شاخص‌های دیگر بورس از جمله شاخص تابلو اصلی و تابلو فرعی هر یک به میزان ۱۰۵ واحد و ۸۷ واحد کاهش را تجربه کردند.

شاخص مالی به میزان ۳۱۳ واحد و شاخص صنعت به میزان ۷۵ واحد افت کردند. علاوه بر این شاخص قیمت و بازده نقدی با کاهش ۳۵۸واحدی روبه‌رو شد و به رقم ۳۶هزار و ۲۰۹ واحد دست یافت.

انباشته معاملات تا پایان هفته گذشته

در هفته جاری (به مناسبت تعطیلی روز دوشنبه به تاریخ ۲۲بهمن ماه ۸۶ مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی ایران) معاملات در ۴ جلسه انجام پذیرفت. از ابتدای سال ۱۳۸۶ تا پایان هفته گذشته بورس تهران ۲۱۹ روز فعالیت داشته و ارزش کل معاملات طی این مدت بیش از ۶۷هزار و ۶/۱۰۲ میلیارد ریال سهام و حق تقدم و ۳/۱۰۹میلیارد ریال اوراق مشارکت بود. همچنین در تابلو غیررسمی از ابتدای سال ۱۳۸۶ تاکنون تعداد ۳/۹۳میلیون سهم به ارزش ۱/۹۶میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

گروه‌های فعال هفته

طی هفته گذشته بیشترین ارزش معاملات به گروه مواد و محصولات شیمیایی اختصاص داشت. در این گروه نیز تعداد ۲/۶۰میلیون سهم به ارزش بیش از ۷/۴۳۵میلیارد ریال از سوی پنج‌هزار نفر خریدار مورد معامله قرار گرفت. در این میان بیشترین سهام معامله شده از سوی فعالان متمرکز در گروه محصولات شیمایی، متعلق به پتروشیمی فناوران بود.

معامله این نماد ارزش ریالی بیش از ۶/۳۷۳میلیارد ریال را برای خود ثبت کرد. معاملات انجام شده بر نماد «شفن» معادل ۸۵درصد از ارزش کل معاملات گروه مزبور را به خود اختصاص داد.

همچنین در گروه کانی غیرفلزی نیز بیش از ۹/۲۶میلیون سهم به ارزش بیش از ۷/۲۱۱میلیارد ریال دادوستد شد. معامله‌گران به طور عمده از سهام فارسیت دورود در این گروه استقبال کردند. همچنین بیشترین ارزش معامله در گروه کانی غیرفلزی برای سیمان اردبیل ثبت شد.