گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در شرایطی امروز (شنبه) فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که اکثر روزهای هفته جاری توام با عرضه‌های عمده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود. در بازار هفته جاری سازمان خصوصی‌سازی ۳ بلوک ۵درصدی فولادمبارکه و بلوک ۴۰درصدی آلومینیوم ایران را در ادامه عرضه‌های آغاز شده از روز چهارشنبه هفته گذشته راهی تابلو خواهد کرد. روز چهارشنبه سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی نخستین بلوک ۵درصدی مبارکه را راهی تابلو کرد که دو دور عرضه‌های قبلی این نماد با موفقیت همراه نشده بود، اما روز چهارشنبه بخت با سازمان یار بود و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد بلوک ۷۹۰میلیون سهمی فولاد مبارکه را که توسط کارگزاری بانک ملت عرضه شده بود، توسط کارگزاری حافظ خریداری کرد. این خرید در شرایطی انجام شد که از روز قبل شایعات متعددی در مورد بلوک اول و خریداری آن توسط تامین‌اجتماعی یا صندوق کارکنان فولاد شنیده می‌شد هرچند که صندوق فولاد به دلیل مساله نقدینگی کمتر در صدر بازار بود. با انجام این معامله اخبار تایید نشده از خریداری بلوک دوم توسط تامین‌اجتماعی و بلوک سوم توسط کنسرسیوم شرکت‌های سرمایه‌گذاری (احتمالا با محوریت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات) حکایت دارد. از سویی خریدار بلوک چهارم هنوز نامشخص است.

با انجام معامله بلوک نخست، کارشناسان بازار بررسی تبعات این خرید را در دستور کار خود دارند. صندوق کارکنان فولاد به عنوان سهامدار عمده سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نقش مهمی در حمایت از سهام این شرکت و سهام گروه معدنی داشته است که به نظر می‌رسد با توجه به فشار نقدینگی وارده به صندوق، این نقش برای مدتی با مشکل نقدینگی مواجه شود. از سویی پس از معاملات بلوک فولاد، نوبت به عرضه بلوک آلومینیوم ایران خواهد رسید که ۴۰درصد سهام آن در شرایطی راهی تابلو خواهد شد که آخرین تحولات در این نماد وضعیت پیچیده‌ای را ایجاد کرده است.

از یک سو بهای آلومینیوم در آخرین معاملات با رشد قابل ملاحظه به ۲هزار و ۷۱۶دلار در هر تن رسید که با ۵/۳درصد رشد بیشترین افزایش روزانه را از سپتامبر ۲۰۰۶ تجربه کرده است. مشکل تولید آلومینیوم در آفریقای جنوبی متعاقب قطع برق و آسیب وارده به تولید چین موجب از دست رفتن ۶۵۰هزار تن تولید در این کشور به دلیل توفان بوف شده است.

اما با توجه به حل مشکل در چین، ظرفیت این کشور در حال بازگشت است.

بازار هفته آینده در تحولات کلان سیاسی با مساله انتظار برای انتشار گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دکتر البرادعی مواجه است. انتظار می‌رود این گزارش در ابتدای اسفند ماه منتشر شود که این امر پیش‌نیاز تصمیم‌گیری شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. با این شرایط بازار در ابتدای اسفند ماه با پررنگ شدن مسائل سیاسی مواجه خواهد شد. از سویی فرارسیدن آخرین ماه سال با خود مشکل پرداخت‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نیاز مالی سرمایه‌‌گذاران را به همراه خواهد آورد که این امر همچنان عرضه‌ها را افزایش خواهد داد. در تحولات کلان موثر بر بازار باید به شرایط اقتصاد کشور به ویژه مساله بررسی لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد. پس از چند روز سرانجام مجلس کلیات این لایحه را تصویب کرد تا بازار در روزهای آینده با بررسی بندهای درآمدی و هزینه‌ای این لایحه و مسائل مهمی در بخش صنایع و معادن، نفت و گاز و انرژی مواجه باشد.

در تحولات اقتصادی مرتبط با بازار همچنین باید به مساله راه‌اندازی بورس نفت اشاره کرد که در هفته جاری نخستین فاز آن در قالب بورس کالایی راه‌اندازی خواهد شد.

مساله قیمت خوردن محصولات پتروشیمی در این بورس می‌تواند تبعاتی را برای شرکت‌های پتروشیمی بورسی به همراه آورد.

از سویی مساله راه‌اندازی نرم‌افزار جدید معاملاتی و طرح مسائلی در مورد افزایش دامنه نوسان از ۲درصد به ۳درصد، افزایش زمان معاملات به مدت نیم ساعت (هر چند که هنوز نسبت به بورس‌های دیگر حتی در منطقه بسیار اندک است) و احتمال حذف تدریجی حجم مبنا، خریدهای «ددد» و انحصار فعالیت مشتریان به یک شرکت کارگزاری از جمله تبعات این تحول خواهد بود که هر یک از این موارد می‌تواند تاثیرات مهمی را بر بازار بگذارد.

تغییر نرم‌افزار بورس احتمالا سرآغاز فصل جدیدی از فعالیت‌های بورس اوراق بهادار در کشور خواهد بود.

از سویی در تحولات مرتبط با بازار تلاش برای وارد کردن برخی از شرکت‌های ایرانی به بورس‌های خارجی و تشویق فعالیت‌های مشترک نیز در بازار وجود دارد که به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت تاثیری بر بازار بگذارد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار چهارشنبه شاهد تاثیرپذیری کامل معاملات از تحولات مرتبط با عرضه بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه بود. فولاد مبارکه در حالی عرضه بلوک ۵درصدی را در نماد «ژ فرعی یک» به نظاره نشست که در نماد «فولاد» صف خرید در ابتدای بازار تشکیل شده بود، اما با توجه به عدم حضور خریدار تا نیم ساعت پایانی و نبود رقابت، این صف خرید در هم شکست ولی با انجام معامله در نیم ساعت پایانی بازار به گمانی‌زنی در مورد خریدار و تبعات آن برای پرداخت وجه معامله پرداخت.

همچنین تشکیل صف خرید برای فولاد خوزستان نیز که پس از رشد قیمتی تا ۶هزار ریال، روند اصلاحی را در پیش گرفته بود، در نرخ ۵هزار و ۱۱۰ریال، کف قیمتی را شناسایی کرد.

در گروه فولادی‌ها بازار پس از معاملات بلوکی در انتظار گزارش‌های پایان سال شرکت‌ها خواهد بود و انتظار می‌‌رود با توجه به خریدهای صورت‌گرفته از تب و تاب سهم کاسته شود. در گروه فلزات اساسی ملی مس همچنان با روند تحولات مثبت در بازار جهانی مواجه است در حالی که ظرفیت تولیدی واحدهای چین بعد از توفان بوف در حال بازگشت به بازار است، موجودی انبارهای LME همچنان رو به کاهش است که این امر سبب شده موجودی انبارها به ۱۵۴هزار تن نزدیک شود. با این شرایط بهای فروش مس در بازار جهانی در حد ۷هزار و ۶۴۳دلار در هر تن رسیده است. در بخش تولیدکنندگان سرب و روی نیز شرایط همچنان به نفع تولیدکنندگان نیست.

در گروه معدنی وضعیت اکثر نمادها همچنین تحت شعاع معاملات فولاد قرار گرفته است که این امر موجب ضعف نمادهای عمده این گروه شده است.

در گروه تجهیزات نماد آذرآب پس از مدت‌ها با انتشار گزارش EPS عایدی هم سهم مواجه شده است. اعلام ۲۴۲ریال زیان مستقیم و ۴۲۰ریال زیان تلفیقی امید را برای بازگشایی این نماد پس از ماه‌ها توقف افزایش داده است.

در این گروه صدرا نیز پس از انتشار آخرین گزارش خود با جمع‌آوری صف فروش مواجه شده است.

در گروه تصفیه نفت نیز پس از یک بار برگزاری بدون نتیجه جلسه مجمع فوق‌العاده نفت پارس‌، ترکیب قبلی هیات‌مدیره با برتری ۴عضوی گروه سرمایه‌گذاری‌ای در برابر ۲ عضو از سوی‌شان تعیین و اعلام شد.

در گروه سیمانی، انتشار امیدنامه سیمان آبیک سرانجام این واحد را در مسیر عرضه در تابلو بورس قرار داد. انتظار می‌رود عرضه اولیه آبیک در هفته اول یا دوم اسفند صورت گیرد. با عرضه آبیک پس از سیمان سفید نی‌ریز و سیمان دشتستان بازار در سال جاری سومین عرضه اولیه یک شرکت سیمانی را تجربه می‌کند. سیمان آبیک همانند سیمان سفید نی‌ریز از زیرمجموعه‌های هلدینگ فارس و خوزستان است. شایان ذکر است سیمان آبیک با سرمایه ۱۰۵میلیارد تومان به صورت مستقیم ۹۸درصد متعلق به فارس و خوزستان است. این شرکت با ۷هزار و ۵۰۰تن ظرفیت تولید در صدد افزایش ظرفیت به ۱۶هزار و ۵۰۰تن در روز است.

در گروه انفورماتیک ایران ارقام با اعلام تعدیل مثبت EPS فراتر از انتظار اولیه کارشناسان ظاهر شد.

به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم و مشکلات مربوط به واردات دستگاه‌های ATM (خودپردازهای بانکی) کمتر کسی انتظار رشد در فعالیت «مرقام» را داشت که در گزارش اخیر شرکت ضمن اعلام رشد فروش، سرمایه‌گذاری برای ایجاد خط مونتاژ کامپیوتر و ATM را به اطلاع بازار رسانده است.

در گروه بانکداری، نماد پانک پارسیان روز چهارشنبه پس از افزایش سرمایه ۲۰درصدی و تکرار EPS قبلی بازگشایی شد. هر چند که انتظار می‌رود نمادهای بانکی از جمله بانک پارسیان و بانک اقتصاد نوین (که این بانک نیز با افزایش سرمایه‌ای ۲۵درصدی، EPS قبلی خود را برای سال جاری تکرار کرده است) با گزارش EPS سال ۸۷ خود بازگشایی شوند، عدم‌اعلام این گزارش موجب غیرواقعی شدن قیمت‌ها در بازگشایی‌های کنونی شده است.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی فن‌آوران پس از معاملات پرحجم ابتدای هفته وارد مرحله ثبات شده است. فن‌آوران روز چهارشنبه پس از نزدیک شدن به صف فروش تا صفر تابلو نیز دادوستد شد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادل و تحت‌تاثیر معامله بلوک فولاد بود. بازار چهارشنبه با افت ۹۸/۲واحدی شاخص در نهایت موجب رقم خوردن هفته‌ای منفی با کارنامه ۳/۱۰۰واحد افت شد.