شروین شهریاری

* پرسش از آقای ناصر ولیدی‌: در گزارش شرکت‌های گروه روی مشاهده می‌شود که علاوه بر کاهش قیمت فروش‌، بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز رشد یافته است. دلیل این مطلب چیست‌؟ پاسخ‌: خواننده محترم به درستی به نکته ظریفی اشاره کرده‌اند‌. سود عملیاتی شرکت‌های گروه روی در سال‌جاری از دو جهت با کاهش مواجه شده‌اند‌: اول کاهش حجم تولید و قیمت فروش محصول که درآمد حاصل از فروش را در صورت سود و زیان کاهش داده است‌. دوم رشد هزینه‌های تولید که بهای تمام شده را افزایش داده است‌. علت مورد اخیر به طور عمده کاهش عیار خاک مصرفی (ماده اولیه) به کمتر از ۱۵درصد است که راندمان و بهره‌وری کارخانجات تولید‌کننده را به نحو قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داده است‌.

بدین ترتیب شرکت‌های این صنعت‌، برای دسترسی به ظرفیت کمتری از تولید، مقدار بیشتری هزینه سربار را متحمل شده‌اند.

در چنین شرایطی علاوه بر افزایش استهلاک ماشین‌آلات‌، هزینه مصرف انرژی برای مقادیر کمتری از تناژ تولید (نسبت به گذشته) افزایش یافته و از سوی دیگر ضریب استفاده از افزودنی‌ها نیز با رشد مواجه می‌شود‌.

کافی است یک نمونه را در نظر بگیرید؛ مقدار اسید سولفوریک مورد‌نیاز جهت فرآوری باطله‌ها و خاک کم‌عیار، بیش از سه برابر خاک پر عیار است‌.

این مساله در کنار افزایش چند صد‌درصدی قیمت این ماده افزودنی به علت آزاد‌سازی نرخ فروش این محصول شیمیایی در چند ماه اخیر‌، تنها یکی از عوامل رشد بهای تمام شده تولیدات شرکت‌های گروه روی در سال‌جاری بوده است‌.

افزایش ۱۲۲ ریالی پیش‌بینی سود «ایران ارقام»

گروه بورس - ایران ارقام درآمد هر سهم امسال را با ۱۲۲ ریال افزایش به طور خالص مبلغ ۸۱۸ ریال پیش‌بینی کرده است.

بنابراطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت با ۵۰میلیارد ریال سرمایه، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۶ را در ۱۳ آبان ماه مبلغ ۶۹۶ ریال اعلام کرده بود که شرکت دلایل تغییرات را تغییر در فرآیند فروش ATM به اجاره، افزایش فروش P.C به سازمان‌ها و موسسات دولتی، افزایش تعداد دستگاه‌های خودپرداز از دوره گارانتی، به قرارداد تعمیر و نگهداری و صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی به دلیل تاخیر در استخدام عنوان کرده است.

هیات‌مدیره «مرقام» در نظر دارد ۴۰درصد سود خالص را برای تقسیم بین سهامداران، به مجمع عمومی عادی سالانه ۸۶ پیشنهاد کند.

همچنین پیش‌بینی عملکرد ایران ارقام برای سال مالی ۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات ۳۴درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارائه شده ۴۵درصد کاهش، سود عملیاتی ۲۳درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۷درصد افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که ایران ارقام طی ۹ ماهه منتهی به آذر ماه با ۶۰درصد کاهش فروش مواجه بود.

شرکت در این دوره ۱۳۲میلیارد و ۴۴۷میلیون ریال درآمد حاصل از فروش کسب کرده که با توجه به کاهش قابل توجه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۴۹درصد از بودجه پیش‌بینی شده «مرقام» را محقق کرده است.

همچنین ایران ارقام در ۹ ماه منتهی به آذر ماه توانست با تحقق ۵۳۱ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۶۵درصد از پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را پوشش دهد.