گروه بورس - مدیر پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار تهران علت توقف نماد اوراق مشارکت ایران خودرو رادر ۲۸مرداد امسال، مشخص کردن دارندگان اوراق و پرداخت سود ذکر کرد. به گزارش اطلاع‌رسانی بورس، بهروز زارع گفت: این اوراق در ۳۱مرداد سال ۸۴ به طور رسمی منتشر شد و باید پس از یک سال در ۳۱مرداد ۸۵ سود علی‌الحساب سال نخست پرداخت می‌شد. وی افزود: برای پرداخت سود علی‌الحساب ۱۹‌درصد باید اسامی و فهرست دارندگان اوراق مشارکت در این تاریخ مشخص می‌شد و سازمان در مورد شرکت‌ها یا موردهای مشابه در زمان پرداخت سود، نماد معاملاتی را متوقف و فهرستی از دارندگان آن اوراق را در آن تاریخ تهیه می‌کرد. زارع با تاکید بر این‌که این موضوع هیچ ربطی به قیمت معاملاتی و موافقت یا مخالفت سازمان بورس نداشت، تصریح کرد: علت تاخیر یا تعویق بازگشایی این نماد نیز امضا نشدن قرارداد بازارگردانی این اوراق بین ایران خودرو و شرکت رنا بود. وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: بر اساس مجوزی که سازمان برای انتشار این اوراق به شرکت ایران خودرو داده است، لازم است که ضامن این اوراق یعنی شرکت سرمایه‌گذاری رنا هر سال نسبت به انعقاد قرارداد بازارگردانی اوراق تا سقف ۱۰درصد مبلغ انتشار اوراق یعنی ۱۰‌میلیارد تومان اقدام کند. مدیر پذیرش سازمان بورس یادآور شد: متاسفانه با وجود پیگیری ما از طریق شرکت ایران خودرو و سرمایه‌گذاری رنا و کارگزاری مربوطه، این قرارداد امضا نشد، در حالی که ما می‌خواستیم این نماد بازگشایی شود تا دارندگان اوراق مشارکت قادر به معامله شوند. زارع یادآور شد: تاریخ قرارداد بازارگردانی ۲۵شهریور است و انجام نشدن معاملات به خاطر فقدان این قرارداد بوده است. وی با رد این ادعا که سازمان به علت مکتوب نشدن خرید و فروش اوراق به قیمت کمتر از ۱۰۰‌هزار تومان از اجرای معاملات جلوگیری کرده است، تاکید کرد: سازمان بورس درباره این سهام و سهام دیگر دخالتی در قیمت‌گذاری و اجرای معاملات ندارد و این ادعا هیچ مستند قانونی نداشته و اگر مستندی حتی به طور شفاهی وجود دارد باید ارائه شود. وی تصریح کرد: کسانی که مدعی هستند سازمان بورس آیین‌نامه‌های محدودکننده دارد مصادیق آن را بیان کنند تا ما هم مطلع شویم.

وی در ادامه درباره شرایط اوراق مشارکت ایران خودرو گفت: متاسفانه در زمان انتشار اوراق، اطلاع‌رسانی صحیحی از طرف ناشر، ضامن و عامل انجام نشد. وی افزود: پیش از این‌که بورس متولی انتشار اوراق مشارکت شود، دارندگان اوراق ضمن تضمین اصل آن در سررسید، هر سه ماه یک بار سود علی‌الحساب می‌گرفتند و در زمان انتشار هم با مراجعه به بانک عامل امکان گرفتن مبلغ اسمی و سود روزشمار وجود داشت. زارع تصریح کرد: اوراق مشارکت ایران خودرو نخستین اوراق مشارکتی است که از طریق بورس منتشر می‌شود و ضمن تضمین اصل مبلغ پس از چهار سال، سود علی‌الحساب ۱۹درصد، سالانه پرداخت می‌شود. مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار یادآورشد: تفاوت در اینجا است که دارنده اوراق نمی‌تواند با مراجعه به بانک عامل، آن را بازخرید کند، بلکه اوراق قابل نقل و انتقال در بورس است و نقل و انتقال و قیمت در بورس تابع نوسانات بازار است که ممکن است قیمت این اوراق زیر قیمت اسمی یا بالاتر باشد.

زارع تصریح کرد: براساس قرارداد بازارگردانی که رنا امضا کرده است باید در یک‌سال مبلغ ۱۰‌میلیارد تومان بازارگردانی انجام دهد و میزان سقف تعهدات این شرکت در بازارگردانی روزانه ۱۰۰میلیون تومان است و برای این‌که مخاطبان بیشتری داشته باشد و یک نفر یک باره ۱۰۰میلیون اوراق نفروشد، مقرر شد که از هر کد در هر روز مبلغ یک‌میلیون تومان خریداری شود.

وی تاکید کرد: این مساله به استناد تحقیق مسوولان ایران خودرو انجام شد، در حالی که دارندگان حقیقی این اوراق ۳۶۰۰نفر در سراسر کشور هستند که میانگین دارایی هر نفر ۳میلیون تومان است و فقط در ۱۲ مورد مبلغ دارایی آنها بالای ۱۰میلیون تومان بوده ‌است. مدیر پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار تهران یادآورشد: برای رفع این مشکل ما پیشنهاد کردیم که شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو این اوراق را بخرد تا با حل مشکل این ۱۲ نفر وجهه عمومی اوراق هم آسیب نبیند و بقیه هم از طریق قرارداد بازارگردانی بفروشند.

وی در ادامه درباره این مطلب که ایران خودرو پیشنهاد داده که سود، سه ماه یک بار پرداخت شود، گفت: شماره نامه‌ای را که حاوی این پیشنهاد بوده است، اعلام کنند، زیرا ما چنین نامه‌ای از ایران خودرو دریافت نکرده‌ایم، بلکه تنها درباره آن صحبت شد، ولی هیچ‌گاه درخواست رسمی ایران خودرو برای ما ارسال نشد تا به طور رسمی بررسی شود. زارع اظهار داشت: در مصاحبه‌ای به نقل از مسوولان ایران خودرو عنوان شده است که به خاطر حل مشکل مردم و حفظ آبرو حاضر شدیم، خارج از چارچوب بازارگردانی به خرید اوراق اقدام کنیم، در حالی‌که اوراق مشارکت متعلق به ایران خودرو و بازارگردان آن، شرکت دیگری است و به سازمان بورس ارتباطی ندارد. مدیر پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: جالب است که ایران خودرو در سال گذشته بازارگردانی‌اش را در۲۰ روز تمام کرد و بقیه سال بازارگردان‌هایشان در بازار حضور نداشتند و خیلی از این مشکلات هم به علت بازارگردانی بد شرکت رنا ایجاد شده و ایران خودرو هنوز هیچ کاری در جهت مثبت انجام نداده است.