لابی سنگین برای انتخاب هیات مدیره شرکت بورس

گروه بورس- محسن ایلچی: روند رایزنی‌ها برای انتخاب غیررسمی و پشت پرده اعضای هیات‌مدیره قبل از برگزاری مجمع عمومی شرکت بورس شتاب گرفته و متنفذان بازار به ویژه در میان حقوقی‌ها رایزنی‌های گسترده‌ای را برای انتخاب هیات‌مدیره آغاز کردند. جدای از محافلی که این روزها که در قالب مهمانی‌ها، افطاری و... منجر به شکل‌گیری لابی‌های قوی و مجاری ارتباطی برای تاثیرگذاری در تصمیمات مجمع در چند روز آینده می‌شود، متغیر «نزدیکی زمان» به برگزاری مجمع عمومی شرکت عاملی شده است که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر عملیات بازار نسبت به روند انتخاب اعضای هیات‌مدیره و در نهایت مدیرعامل بورس بی‌تفاوت نباشد.

در همین حال، معامله‌گران بازار نیز که از نظر انجام معاملات، روز‌های پررونقی را پشت‌سر نمی‌گذارند، نسبت به چرخش و گردش اخبار غیررسمی در دالان‌های اطلاعاتی بازار بی‌تفاوت نیستند، چرا که زمان زیادی از روز پذیره‌نویسی عمومی نمی‌گذرد و از سوی دیگر زمان زیادی هم تا برگزاری مجمع باقی‌ نمانده است.

با این حال، بحث روز مورد توجه بازار، انتخاب اعضای هیات‌مدیره یا انتخاب سکانداران شرکت بورس است. حساسیت به این موضوع، زمانی بیشتر جلوه می‌کند که بدانید تنوع ترکیب و گستره انگیزه‌های روانی بازیگران یا سهامداران شرکت آنقدر زیاد است که هریک به انگیزه‌های متفاوت، خواهان نفوذ و تاثیرگذاری بر تصمیمات آتی شرکت هستند.

گزارش‌های دریافتی از منابع خبری متعدد حکایت از آن دارد که به دلیل وزن سنگین نهادهای مالی، قدرت تاثیرگذاری آنها بر برآیند لابی‌های جاری بیشتر است و کارگزاران و سهامداران حقیقی برای تصاحب کرسی‌های هیات‌مدیره باید با نمایندگان نهادهای مالی یعنی شرکت سرمایه‌گذاری به توافق و تفاهم برسند. یعنی حالا نهادهای مالی صدرنشین هستند و سفارش‌ها و توصیه‌ها دو قطب متفاوت لابی یعنی کارگزاران و سهامداران حقیقی را دریافت می‌کنند.

هم‌اکنون توافق «کبورانی» از شستا، «رحیم اسماعیلی» از سرمایه‌گذاری غدیر، «مرتضی عزیری» از سرمایه‌گذاری توسعه ملی، «میرحمید قریشی» به نمایندگی از سرمایه‌گذاری امید، «عبدا... طالبی» از بانک پارسیان، «دکتر سیداحمد میرمطهری» از سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، «محمدهاشم بت‌شکن» از شرکت از سرمایه‌گذاری بهمن و دکتر «محمد طالبی» از سرمایه‌گذاری تدبیر به عنوان سهامدارانی بالای دو درصدی سهم بسزایی در تعیین اعضای ۷نفره غیرموظف هیات مدیره شرکت بورس دارد.

در همین حال کارگزاران به عنوان گروه متنفذ و پیش‌رو در بورس نیز در تحرک هستند. کارگزارانی که بالای دو درصد سهم اختصاص را خریداری کرده‌اند، در تکاپو بوده و آنها هم با متنفذان نهادهای مالی در شرکت بورس، مذاکرت خود را آغاز کرده‌اند. در میان کارگزاری‌های مفید، بانک کشاورزی، بانک ملت، آگاه سهم، رضوی و بانک تجارت و بانک رفاه همچنین سایر کارگزاران مستقل و غیروابسته به نهادهای مالی، مذاکراتی برای توافق بر سر انتخاب اعضای هیات مدیره یا نماینده کارگزاران با یکدیگر داشته‌اند که گفته‌‌های آنها به طور تایید نشده به بازار درز پیدا کرده است.

اما ضلع سوم بازیگران شرکت سهامی عام بورس، سهامداران حقیقی هستند که به دلیل طیف گسترده، وسیع و غیرمتشکل آن، نیروی آنها برای تاثیرگذاری در انتخاب اعضای هیات مدیره کمتر مورد توجه قرار گرفته است، ظاهرا گرایش و سمت سوی مذاکرات آنها برای هدایت روند تعیین هیات مدیره، بیشتر به سوی نهادهای مالی است.

خبرهای تایید نشده حاکی است که ظاهرا کانون سهامداران حقیقی ابتدا با نهادهای مالی به دنبال توافق بر سر ارائه فهرست مشترک است تا مستقل.

چرا که با توجه به محدودیت موجود بر سر انتقال وکالت حق رای به سهامدار دیگر، امکان حضور بیش از ۴ تا ۵هزار عضو در یک محل وجود ندارد. بنابراین تحقق شعار «سهامداران متحد شوید!» برای ارائه یک لیست مستقل برای آنها وجود ندارد. از سوی دیگر چون آنها متفرق اما باانگیزه هستند، رفتارشان نشان می‌دهد که درپی تعیین یک هیات مدیره بورسی همسو با منافع سهامداران حقیقی هستند.

کانون سهامداران حقیقی به خوبی می‌داند که اگر بتواند روی هیات‌مدیره با دو ضلع دیگر به توافق نهایی برسند، انتخاب مدیرعامل همسو همانند حکایت «چون که صد آمد، ۹۰ هم پیش ماست» است.

اما نباید فراموش کرد که بازیگران شرکت فقط سه ضلع ثبت نیستند. ضلع چهارم و نه چندان نامرئی وجود دارد که به شدت نسبت به انتخاب هیات‌مدیره و همسو با «سازمان» حساس است. سازمان بورس، ظاهرا تایید یا عدم‌تایید «مدیرعامل» شرکت بورس را «حق وتو»ی خود می‌داند.

از سازمان بورس نیز خبر می‌رسد که عصر روز گذشته (چهارشنبه) کمیته موسسان شرکت بورس جلسه‌ای را به منظور زمینه‌سازی و مقدمات برگزاری مجمع شرکت‌ برگزار کرده‌اند.

هنوز خبر قطعی از نتایج این نشست منتشر نشده است. در جریان لابی‌های روز بازار، اسامی شماری از نمایندگان حقوقی برای انتخاب مدیرعامل شرکت بورس شنیده می‌شود که هنوز طرف‌های توافق به تصمیم قطعی نرسیده‌اند. به نظر می‌رسد طی روزهای آینده نتایج ائتلاف‌ها و رایزنی‌ها بیشتر مشخص شود.