گروه بورس- سرمایه‌گذاری توسعه ملی در شهریورماه امسال با تحصیل سهام جدید مبلغ ۴۵میلیارد و ۳۹۱میلیون ریال به ارزش کل بازار پرتفوی خود افزود. براساس گزارش سازمان بورس اوراق بهادار تهران، «وتوسم» در این مدت سهام ۲۱شرکت بورسی را با ۴۴میلیارد و ۹۴۷میلیون ریال بهای تمام‌شده تحصیل کرده است.

همچنین سرمایه‌گذاری توسعه ملی طی شهریور امسال با واگذاری سهام خود توانست مبلغ دومیلیارد و ۶۲۶میلیون ریال سود کسب کند. «وتوسم» در این دوره مبلغ ۶۸میلیارد و ۳۳۷میلیون ریال از سهام شرکت‌های چرخشگر، نفت بهران، معادن و فلزات، حمل‌ونقل پتروشیمی، ایران ارقام، تولی‌پرس، تایدواتر، کمباین‌سازی ایران و هپکو را واگذار کرد. بهای تمام شده سهام مزبور بالغ بر ۶۵میلیارد و ۷۱۱میلیون ریال بود.

بنابراین اطلاعات صورت وضعیت پرتفوی «وتوسم» در شهریور امسال شامل ۱۸درصد فرآورده‌های غذایی، ۱۹درصد محصولات شیمیایی، ۵درصد لاستیک و پلاستیک، ۱۵درصد کانی غیرفلزی، ۸درصد انبوه‌سازی املاک و مستغلات، ۸درصد چند رشته‌ای صنعتی، ۹درصد پیمانکاری صنعتی، ۷درصد فرآورده‌های نفتی و کک و ۱۱درصد سایر موارد بود.

«وتوسم» ماه گذشته در ۴۴شرکت بورس با سه‌هزار و ۳۴۷میلیارد و ۴۷۲میلیون ریال بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ کرد که ارزش بازار جمع کل سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در پایان شهریور ماه به دو هزار و ۷۵۸میلیارد و ۲۶۸میلیون ریال رسید.

به این ترتیب ارزش بازار پایان دوره جمع کل سرaمایه‌‌گذاری‌های «وتوسم» در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره ۱۸درصد کاهش داشت. ارزش بازار سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس «وتوسم» برای هر سهم براساس آخرین سرمایه شرکت مبلغ ۹۱۹ریال بود.

این در حالی است که گروه‌‌‌های محصولات غذایی، کانی غیرفلزی، انبوه‌سازی و املاک، چند رشته‌ای صنعتی، پیمانکاری صنعتی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب از ۶۵درصد، ۱۵درصد، ۱۰درصد، ۴۸درصد، ۶۸درصد و ۱۵درصد کاهش ارزش بازار پایان دوره در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره برخوردار بودند.