گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس ایران در حالی آخرین روز کاری هفته را با آرامش سپری کرد که خبر عرضه‌های بلوکی سهام 8 شرکت در هفته آینده بازاری پرهیجان را نوید خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار روز گذشته باوجود معاملات سنگین ۲۲ میلیون سهمی بانک ایران زمین و جابه‌جایی بلوکی صنایع پتروشیمی تخت جمشید، حجم کل معاملات تغییر چندانی نسبت به روز سه‌شنبه نداشت و در مجموع خرید و فروش ۵۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۵۲ میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید.
همچنین در این روز نمادهای تازه‌وارد بازار با صف فروش همراه شدند. به طوری که گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با صف فروشی معادل 5 میلیون سهم مواجه شد اما معامله‌ای را به ثبت نرساند. صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود نیز دیگر نمادی بود که صف فروش یک میلیون سهمی را تجربه کرد و در پایان هر سهم آن با 5 درصد افت به قیمت 2464 ریال رسید. در بازار اوراق مشارکت نیز 10 شرکت شاهد جابه‌جایی گواهی‌های خود بودند که در این میان اوراق مشارکت نارنجستان با جابه‌جایی 5/13 میلیارد ریال از اوراق خود در صدر مبادلات قرار گرفت.اوراق اجاره امید و ماهان نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و همچنان در محدوده 67 هزار تومان معامله شد.
ادامه پذیره‌نویسی صکوک مپنا
همچنین در دو روز ابتدایی پذیره‌نویسی اوراق صکوک مپنا تعداد یک میلیون و 262 هزار برگه و دیروز نیز تعداد 417 هزار برگه اوراق صکوک از طریق بازار سوم پذیره‌نویسی شد که به این ترتیب تعداد 321 هزار برگه از اوراق مزبور باقی مانده است، که ادامه این پذیره‌نویسی 15 روزه به روز شنبه موکول شد.
افزون بر این در هفته آینده سهام ۸ شرکت ذوب‌آهن اصفهان، بالاست، صنایع و صادرات فارس، پتروشیمی فسا، جهرم و گچساران، کشت و صنعت شهید بهشتی و ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز به صورت بلوکی در فرابورس عرضه خواهد شد.
عرضه مجدد بلوک 15 درصدی ذوب‌آهن
در همین حال و در پی عدم فروش ۱۵ درصد سهام ذوب‌آهن در ۱۳ خرداد، سازمان خصوصی‌سازی برای دومین بار آماده عرضه این بلوک با همان شرایط قبلی در فرابورس شد تا شاید طلسم واگذاری‌های بلوکی شکسته شود.
در این عرضه مجدد شرایط و قیمت پایه هر سهم ذوب‌آهن اصفهان تغییر نکرده، بدین ترتیب که یک میلیارد و 180 میلیون و 260 هزار و 900 سهم ذوب‌آهن معادل 15 درصد به قیمت روز قبل از عرضه در بازار دوم فرابورس به اضافه 20 درصد و به شرط آنکه از 150 تومان کمتر نباشد، روی میز فروش گذاشته خواهد شد. این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی در مورد زمان این عرضه اعلام کرده که تاریخ قطعی شروع عرضه از طریق بیانیه عرضه منتشره توسط شرکت فرابورس مشخص خواهد شد و متقاضیان می‌توانند برای آگاهی از زمان قطعی عرضه به سایت رسمی شرکت فرابورس مراجعه کنند، اما شروع عرضه، ٢٠ روز پس از اولین آگهی و ١٣ روز پس از دومین آگهی خواهد بود.در همین حال سهام شرکت‌های بالاست، صنایع و صادرات فارس و پتروشیمی‌های فسا، جهرم و گچساران طی روز‌های آینده در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد که زمان قطعی این عرضه‌ها نیز توسط شرکت فرابورس مشخص خواهد شد. سازمان خصوصی‌سازی بعد از عدم موفقیت در فروش 67 درصد سهام شرکت بالاست در خرداد سال گذشته بار دیگر درصدد واگذاری 39/68 درصد سهام این شرکت فرابورسی بر آمده است.به این ترتیب مقرر شده 25 میلیون و 991 هزار و 395 سهم این شرکت به قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه ) به اضافه 20 درصد به شرط آنکه از 14 هزار و 561 ریال کمتر نباشد، روی میز فروش گذاشته شود. همچنین 57/40 درصد از سهام شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس معادل 507 هزار و 238 سهم هم به قیمت پایه هر سهم 42 هزار و 751 ریال به صورت بلوکی عرضه خواهد شد.افزون بر این سازمان خصوصی‌سازی بلوک‌های 88/19، 87/19 و 20 درصدی سه شرکت پتروشیمی فسا، جهرم و گچساران را در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد کرد. در این میان دو بلوک پتروشیمی‌های فسا و جهرم به وکالت از بانک صادرات عرضه خواهد شد. قیمت پایه هر سهم بلوک پتروشیمی فسا معادل 123 میلیون و 894 هزار و 854 سهم 1443 ریال، بلوک پتروشیمی جهرم معادل 127 میلیون و 770 هزار و 700 سهم 1447 ریال و بلوک پتروشیمی گچساران معادل 132 میلیون سهم 4286 ریال تعیین شده است.
دو بلوک دیگر در راه است
همچنین هفته آینده بازار سوم فرابورس برای دومین بار در سال جاری میزبان عرضه صددرصدی دو شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی و ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز خواهد بود.
بر این اساس سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده بلوک‌های مزبور در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد. قیمت پایه هر سهم کشت و صنعت شهید بهشتی ۱۹ هزار و ۵۹۲ تومان و ریخته‌گری تبریز ۲۲۶ تومان است.