گروه بورس- اعظم شریفی: بورس اوراق بهادار در این هفته همزمان با حاکمیت جو انتظار برای برگزاری مذاکرات مسکو شاهد حضور حقیقی‌ها در برخی نمادها بود. به گزارش خبرنگار ما، پتروشیمی خارک، مپنا و پتروشیمی اصفهان از نماد‌های مورد توجه حقیقی‌ها در معاملات این هفته بودند که تغییر مالکیت چشمگیری از حقوقی به حقیقی را به ثبت رساندند. در همین حال، فشار فروش از سوی حقیقی‌ها در نمادهایی مانند نفت و گاز پارسیان، ملی مس و بانک پاسارگاد قابل رصد بود. به این ترتیب پس از آنکه در روز شنبه بازار شاهد تغییر مالکیت سهامداری به نفع حقیقی‌ها به میزان ۱۷ میلیارد ریال بود، اما در روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه حقوقی‌ها بار دیگر برای حمایت از بازار تغییر مالکیت به میزان ۳۵ میلیارد ریال را رقم زدند.

آغاز توام با حمایت حقوقی‌ها

در بازار روز شنبه مواد اولیه فولاد صبانور خریدار ۱۶۰ هزار سهمی «ومعادن» بود و بین‌المللی توسعه ساختمان خرید ۴۴ هزار سهمی در باغمیشه انجام داد. در این روز، حجم خریدهای سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه در کاشی حافظ تا ۷۴۰ هزار سهم افزایش یافت. همچنین پارس آریان ۳۳۰ هزار سهم میدکو را به پرتفولیوی خود افزود. تدبیر در این روز در نمادهای بانک دی و بوعلی خریدار بود.

توسعه صنعتی باوجود نوسانات مثبت در گروه قندی خریدار قند پیرانشهر بود. این در حالی است که صبا تامین فعال‌ترین حقوقی بازار شنبه بود؛ به طوری که صبا تامین در نمادهای ایران ترانسفو، حفاری، «خگستر»، «شخارک» خریدار بود. در همین حال، صندوق بازنشستگی نفت نیز خریدار ۴۹۰ هزار سهمی «آس‌پ» بود و در نماد پتروشیمی خارک خرید کم‌حجمی را صورت داد. روز شنبه غدیر ۱۰۰ هزار سهم «پارسان» را از بازار جمع کرد. اما در این روز برخی حقوقی‌ها عرضه‌کننده بودند؛ سرمایه‌گذاری فرهنگیان فروشنده ۷۵۰ هزار سهم پتروشیمی اصفهان بود و بیمه ایران نیز ۸۶ هزار سهم دیگر پتروشیمی اصفهان را عرضه کرد. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری ملی ۵۰ هزار سهم حمل‌ونقل توکا را فروخت. در مقابل خریدهای سیمان داراب و «لیزینگ صنعت و معدن» در نمادهای سیمان هگمتان و آتیه دماوند ادامه داشت. شرکت تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد نیز برای حمایت از پاسارگاد اقدام به خرید ۸۰۰ هزار سهم کرد. همچنین شرکت تجارت و توسعه مهرآفرینان خریدار ۳۴۰ هزار سهم بیمه پاسارگاد بود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان مرکزی در نقش خریدار ۲۰۰ هزار سهمی سخت آژند بود. باوجود رکود حاکم بر معاملات بلوک ۵/۱۹ میلیون سهمی ایران زمین از سوی شرکت راهبران صنعت رستاک خریداری شد.

در تحولی دیگر سرمایه‌گذاری توسعه صنایع معدنی امید خریدار ۲/۱ میلیون سهمی «وسپه» بود. همچنین شرکت داده‌پردازان جهان‌گستر تالش با فروش ۵۰۰ هزار سهم در این نماد فعال بود.

جابه‌جایی‌های بلوکی ایران‌زمین

بانک تجارت روز یکشنبه ۲۰۰ هزار سهم «ونیکی» را از بازار جمع کرد. توسعه سرمایه و صنعت غدیر در نمادهای سیمان شرق، سپاهان و کردستان خریدار بود. بوعلی در نماد تازه‌‌وارد «کشرق» عرضه‌کننده ۱۳۰ هزار سهمی بود. اما ایران و فرانسه با خرید ۸۰۰ هزار سهم از «وصنعت» حمایت کرد. در حالی که حمایت صباتامین از نمادهای زیرمجموعه با خریدهای کم‌حجم ادامه داشت، «وساپا» نیز برای حمایت از سایپا ۲۱۰ هزار سهم خرید. این در حالی است که شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری گنجینه ایرانیان ۵ میلیون سهم سایپا را عرضه کرده بود. سرمایه‌گذاری غدیر باز هم «پارسان» خرید و شرکت شین کیش خرید ۵۵۰ هزار سهمی را در نماد نورد و قطعات فولادی رقم زد. از سوی دیگر، لیزینگ صنعت و معدن و صندوق بازنشستگی مس به ترتیب خریداران «وآتی» و «فملی» بودند.

در بازار نیمه تعطیل روز یکشنبه بار دیگر شاهد جابه‌جایی بلوک در بانک ایران زمین بودیم که راهبران صنعت رستاک خریدار ۵/۱۹ میلیون سهمی بود و در مقابل گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان پارس سه میلیون سهم «وزمین» را فروخت.

در این روز همچنین نفت و گاز پتروشیمی تامین خریدار ۵۰ هزار سهم پتروشیمی آبادان بود. در ادامه معاملات روز یکشنبه شرکت فدک دانش محور کارآفرین خریدار قند ثابت و شرکت اندیشه افراز شرق خریدار ۲۵۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری اعتبار ایران بودند.

معاملات سنگین ایران ترانسفو

روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در نمادهای صبانور، «فجر»، «کچاد» و «فخاس» خریدار بود. در همین حال، تامین مواد اولیه فولاد صبانور خریدار «ومعادن» بود. پارس آریان همچنان حمایتگر میدکو بود و بانک تجارت خریدار ۱۵۶ هزار سهم «ونیکی» بود. در این روز توسعه صنایع شهد آذربایجان خریدار ۱۴۵ هزار سهمی شرکت شهد بود و توسعه سرمایه و صنعت غدیر نیز به خرید سهام سیمانی ادامه داد؛ سیمان داراب نیز دیگر خریدار سهام سیمانی بازار روز سه‌شنبه بود. روز سه‌شنبه صباتامین در اقدامی جالب توجه ۵/۷ میلیون سهم «بترانس» را از شرکت سینافرآیند نیرو خریداری کرد تا سهامدار ۳۲/۵ درصدی این شرکت شود. همچنین در بازگشایی نماد یک شرکت تازه‌وارد، سرمایه‌گذاری ساختمان عرضه‌کننده ۱۰۰ هزار سهم توسعه عمران کرمان بود. «ونیکی» در نمادهای پاک، مارگارین و داروپخش و صنایع ایران در لیزینگ ایران خریدار بود.

در بازار روز سه‌شنبه صندوق بازنشستگی مس و صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت به ترتیب خریداران ملی مس و بانک ملت بودند. این در حالی است که گروه‌ مالی ملت ۶/۱ میلیون سهم بانک ملت را خرید. این در حالی است که نور همدانیان در فضای مثبت قندی‌ها عرضه‌کننده ۱۰۰ هزار سهم قند نیشابور بود. همچنین فدک دانش محور ۱۳۶ هزار سهم قند ثابت خرید. در همین حال، تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد با خرید ۸۵۰ هزار سهم از بانک پاسارگاد حمایت کرد. در این روز شرکت تعاونی اعتبار آزاد مولی‌الموحدین ۵۵۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری صنعت بیمه را به پرتفولیوی خود افزود. در این روز، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان خریدار ۲۰۰ هزار سهم پتروشیمی کرمانشاه بود. در همین حال گروه سرمایه‌گذاری ایرانیان ۱۲ میلیون سهم بانک ایران زمین را عرضه کرد و راهبران صنعت رستاک بار دیگر خریدار ۵/۱۹ میلیون سهمی بانک ایران زمین بود.در تحرکات دیگر توسعه صنایع معدنی امید خریدار سرمایه‌گذاری سپه، توسعه و عمران جیرفت خریدار سخت آژند و توسعه مهرآفرینان خریدار بیمه پاسارگاد بودند. به نظر می‌رسد با توجه به روند منفی بازار به خصوص در بازار روز چهارشنبه و صف‌های فروش سنگین در نمادهایی مانند فولاد مبارکه، تغییر جهت بازار نیازمند حضور پررنگ‌تر خریداران به ویژه از سوی مشارکت‌کنندگان حقوقی است.