گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در 6 هزار و 499 دفعه معاملاتی در فرابورس ایران، 97 میلیون و 660 هزار و 66 سهم معامله شد تا آخرین روز کاری در هفته جاری، این بازار را از ارزش 287 میلیارد و 842 میلیون ریالی برخوردار سازد.
در معاملات دیروز فرابورس، بانک سرمایه معاملات پررونقی را در نماد خود شاهد بود که به احتمال زیاد ناشی از جابه‌جایی این بلوک در میان فعالان حقوقی بازار بود و این امر توجه سایر سهامداران را به خود جلب کرد. در این میان حق‌تقدم این بانک نیز با بیشترین درصد مثبت در قیمت خود، حجم معاملات آن از ارزش بالایی برخوردار شد.

اما در حالی معاملات ذوب‌آهن در فرابورس آغاز شد که عصر روز سه‌شنبه جلسه معارفه‌ای از سوی سازمان خصوصی‌سازی به منظور عرضه بلوک 17 درصدی در محل کارگزاری بانک ملی برگزار شد تا در آن پاره‌ای از توضیحات درخصوص آخرین وضعیت این شرکت برای خریداران داده شود. اما به‌رغم برگزاری این جلسه و اخبار مثبت اعلام شده در آن، روز گذشته پس از توقف حدود سه هفته‌ای عرضه‌های این شرکت در بورس کالا و افت نسبی حجم معاملات آن در رینگ صنعتی و معدنی، سرانجام تنها برخی محصولات این شرکت با دو نوع محصول با افت قیمتی حدود 600 تومانی عرضه شد.
اما کاهش قیمت محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا سبب شد تا در بازار فرابورس، نماد این شرکت دیروز باوجود معاملات پرحجمی که داشت، نتواند در قیمت بیش از ۳۰۰ تومان به کار خود پایان دهد.
صنعت روی زنگان نیز روز گذشته همچنان به‌رغم تقاضایی که داشت، بدون عرضه از سوی سهامداران عمده به کار خود پایان داد.
امروز نماد اوراق تسهیلات مسکن آبان ماه ۹۱ در بازار امتیاز تسهیلات مسکن بازگشایی شد. در این روز قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان مبادله شد.
همچنین امروز در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره سامان با جابه‌جا‌یی 6320 هزار برگه داشت.
دیروز همچنین ناظر بازار فرابورس عرضه‌ شرکت‌های حمل‌ونقل چندوجهی سایپا، صنایع پتروشیمی گلستان و ذوب‌آهن اصفهان و شرکت گسترش سازه بناآفرین ایرانیان به عنوان عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در آذرماه را اعلام کرد.
بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی 49 درصد از سهام مدیریت غیرکنترلی شرکت حمل‌و‌نقل چند‌وجهی سایپا (سهامی خاص) را به طور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط (20 درصد نقد و مابقی اقساط 5 ساله مطابق با شرایط اعلامی) در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌کند. قیمت پایه هر سهم این شرکت 3،453 ریال و تاریخ عرضه روز چهارشنبه 22 آذرماه جاری تعیین شده است.
همچنین سازمان خصوصی‌سازی ۵۵۴ میلیون سهم از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت صنایع پتروشیمی گلستان (سهامی عام) را به طور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط (۱۵ درصد نقد، مابقی اقساط ۵ ساله مطابق با شرایط اعلامی) عرضه می‌کند که قیمت پایه هر سهم دو هزار و ۴۰۸ ریال برای عرضه در روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه جاری تعیین شده است.
همچنین 40 درصد از سهام کنترلی شرکت گسترش سازه بناآفرین ایرانیان (سهامی خاص) نیز به طور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط (50 درصد نقد، مابقی اقساط 2 ساله مطابق با شرایط اعلامی) از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس ایران به فروش خواهد رسید. قیمت پایه هر سهم 350 ریال و تاریخ عرضه روز دوشنبه بیستم آذرماه تعیین شده است.