گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شرایط مساعدی سپری کرد؛ به طوری که ارزش کل معاملات این بازار با 64 درصد رشد نسبت به معاملات روز سه‌شنبه به بیش از 118 میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرنگار ما، روزگذشته حدود ۱۸میلیون و ۶۰۰ هزار سهم در بازار فرابورس داد و ستد شد که این رقم نیز نسبت به حجم معاملات روز ماقبل، رشد چشمگیری را شاهد بود.
در مجموع روز سه‌شنبه تنها 6 میلیون سهم در بازار فرابورس جابه‌جا شده بود.
در بازار دیروز بیشترین حجم معاملات در اختیار سهام پتروشیمی پردیس بود؛ به طوری که هر سهم «شپدیس» با ۷۱/۲ درصد افزایش به قیمت ۲۳ هزار و ۶۶۳ ریال رسید و در کل دو میلیون سهم این شرکت به ارزش ۴۶ میلیارد ریال معامله شد و بدین ترتیب «شپدیس» به عنوان باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد.
همچنین نماد بانک سرمایه نیز با حجم معاملاتی 4 میلیون و 729 هزار سهم، پرمعامله‌ترین سهم دیروز بود. این نماد با روانه کردن 10 میلیارد و 500 میلیون ریال رتبه دوم باارزش‌ترین سهم را نیز به خود اختصاص داد.


همچنین در این بازار صف خریدی برای سهام پتروشیمی پردیس و سه نماد سیمان سبزوار بانک سرمایه و حق‌تقدم بانک آرین تشکیل شد.
این در حالی است که گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن بازار را با صف فروش ترک کردند و بدین ترتیب تمامی گواهی‌های مزبور افت قیمتی در محدوده ۵ درصد را تجربه کردند.
در بازار دوم فرابورس نیز روزگذشته نماد و حق‌تقدم بانک الکترونیکی آرین، شاهد خرید و فروش سهام خود بودند و هر دو نماد مزبور با رشد قیمت به کار خود پایان دادند؛ به طوری که هر سهم «آرین» با 1/4 و حق‌تقدم آن با 84/2 درصد افزایش نرخ روبه‌رو شدند.
همچنین در مجموع سه میلیون سهم «آرین» به ارزش ۴ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال و سه میلیون و ۲۰۰ هزار حق‌تقدم آن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال معامله شد. از سوی دیگر روزگذشته سایت اطلاع‌رسانی بازار فرابورس، امکان جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار داد و جزئیات مربوط به آمار بازار پایه را به فهرست اطلاعات خود اضافه کرد.براین اساس روزگذشته ۱۳ هزار و ۲۸۸ سهم از سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر به ارزش ۵۳ میلیون ریال داد و ستد شد که اطلاعی از قیمت معامله سهم مزبور در اختیار نیست.
طبق اعلام ناظر بازار، از روز شنبه دامنه نوسان قیمت شرکت پتروشیمی مطابق دامنه نوسان قیمت دیگر نمادهای بازار اول و دوم؛ یعنی به میزان 5 درصد قیمت پایانی معاملات روز قبل تعیین می‌شود. از سوی دیگر در بازار اوراق مشارکت نیز روزگذشته دو گواهی سپرده سعدی و مشارکت نفت معامله شدند که هرکدام به ترتیب دومیلیارد و 413 میلیون ریال و 4 میلیارد و 585 میلیون ریال روانه بازار کردند.
در پایان معاملات دیروز نماد شرکت لیزینگ ایرانیان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد.