گروه بورس- فرابورس ایران روز گذشته شاهد معامله 7 میلیون سهم به ارزش 131 میلیارد ریال بود.
معامله‌گران فرابورس در بدو معاملات نخستین روز معاملاتی هفته شاهد ایجاد صف خرید برای نمادهای روان فناور و مرجان کار بودند.

این صف خرید ناشی از اعلام گزارش 6 ماهه مرجان کار و پوشش 571 ریال برای هر سهم توسط این شرکت فعال در صنعت تولید آجرهای سفالی بود. این پوشش 571 ریالی نسبت به دوره مشابه سال قبل، 40 درصد رشد را نشان می‌دهد.
اما روان فناور هم بدون هیچ گونه تغییر، پیش‌بینی سود خود را همان رقم ۷۰۳ اعلام کرد.
از سویی دیگر، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان هم در گزارش 3 ماهه 33 ریال سود پوشش داده که در مقایسه با 3 ماهه سال قبل این تحقق سود 59 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
در همین حال، لیزینگ ایرانیان ۹۷ ریال در ۳ ماهه سود ساخت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
در بازار دیروز فرابورس بیشترین حجم معاملات برروی نماد تازه وارد آ.س.پ صورت گرفت، تا جایی که گفته می‌شود موسسه صندوق روستاییان و عشایر دیروز به خریدهای خود در این نهاد ادامه می‌داد. نماد آ.س.پ 2میلیون معامله داشت و 3163 ریال قیمت خورد. نماد همراه اول هم در روز گذشته معامله 37 هزار سهمی را پشت‌سر گذاشت.
اتفاق قابل رصد دیگر در بازار اول فرابورس در روزگذشته معامله امتیاز تسهیلات مسکن آبان ماه ۸۹، مهرماه ۸۹، آذرماه ۸۹ و فروردین ۹۰ بود که میانگین قیمت این اوراق نیز ۷۷ هزار و ۸۵۶ تا ۷۷ هزار و ۷۵۷ تومان بود.
گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که در بازار دوم فرابورس هم سهام بانک الکترونیکی آرین و زاگرس معامله شدند که در این میان معامله سهام پتروشیمی زاگرس پرحجم بود، به طوری که 2/1 میلیون سهم زاگرس به ارزش 14 میلیارد ریال در همان قیمت عرضه اولیه هزار و 250 تومانی معامله شد. بر این اساس، زاگرس که از سوی حقوقی‌هایی همچون صندوق بازنشستگی نفت حمایت می‌شود، بدون تغییر قیمت به روز معاملاتی خود پایان داد.
این در حالی است که در بازار دوم فرابورس ۱۴۴ هزار برگه سهم بانک الکترونیکی آرین به قیمت هر سهم هزار و ۳۱۶ ریال معامله شد که ارزشی معادل ۱۹۰ میلیون ریال داشت.
براساس این گزارش، در بازار ابزارهای نوین مالی هم تعداد 160 برگه اوراق مشارکت ایران و شرق به ارزش 160 میلیون ریال معامله شد. این اوراق 3 ماهه بوده و نرخ سود آن 17 درصد است. از طرفی دیگر، تعداد 340 گواهی سپرده سعدی نیز معامله شد که این معاملات هم ارزشی معادل 340 میلیون ریال داشت.
نرخ سود این اوراق مشارکت هم ۱۷ درصد است. اوراق مشارکت نفت نیز که با نماد «بانفت» در فرابورس معامله می‌شود شاهد معامله ۵هزار و ۷۸۰ اوراق بود که ارزشی معادل ۵میلیارد و ۷۹۱ میلیون ریالی داشت، در حالی که گواهی سپرده بانک کشاورزی نیز ۶۳ هزار و ۵۲۰ برگه معامله شد.
اوراق صکوک ماهان هم در فرابورس دیروز معامله 900 هزار برگه را شاهد بود و اوراق صکوک سامان هم در سطح 2هزار و 250 برگه معامله شد.
در بازار پایه فرابورس هم روز گذشته سهام شرکت‌های بانک تات، فن آوا، پتروشیمی امیرکبیر و سرمایه گذاری توسعه شمال معامله شد.
به طوری که 661 هزار سهم بانک تات با قیمت 2هزار و 434 ریال و گروه فن آوا هم در قیمت هزار و 174 ریال معامله شد.
در همین حال پتروشیمی امیرکبیر در قیمت هزار و ۹۵۰ ریال معامله هزار و ۲۰۰ برگه سهم خود را تجربه کرد.
سرمایه گذاری توسعه شمال هم در روز یادشده شاهد معامله 25 هزار برگه سهم خود در قیمت هزار و 784 ریال بود. دیروز حق تقدم پتروشیمی امیرکبیر و حق تقدم گروه فن‌آوا هم معامله نشدند.