انتشار کارنامه 4 ماه نخست «خصوصی‌سازی»

گروه بورس- مجید اسکندری: ارزش کل سهام دولتی واگذار شده از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه از ۲۸۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت.

به گزارش خبرنگار ما، از ابتدای سال ۹۰ تا پایان تیرماه مجموع آمار واگذاری سهام به بخش خصوصی معادل ۲۸ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال بوده که این میزان معادل ۴/۳ درصد از کل واگذاری‌ها بوده است. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مجموع واگذاری‌ها از سال ۸۴ تا پایان تیرماه سال جاری مبلغی بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان حدود ۴۰ درصد به سهام عدالت، ۳۴ درصد به بخش خصوصی و ۲۵ درصد به صورت رددیون دولت واگذار شده است.

به این ترتیب از سال ۸۴ تا پایان تیرماه ۹۰، ۶۹ درصد واگذاری‌ها از طریق بورس، ۲/۳ درصد از طریق فرابورس، ۴/۰درصد از طریق مذاکره و ۸/۲۶درصد نیز از طریق مزایده انجام شده است.

از سوی دیگر، از سال ۸۴ تاکنون ۹۶ درصد واگذاری‌ها به صورت بلوکی، ۵/۲درصد به صورت تدریجی و ۴/۱ درصد نیز به صورت ترجیحی صورت گرفته است.

مقایسه عملکرد وزارتخانه‌ها در فرآیند خصوصی‌سازی (از سال ۸۴ تا پایان تیرماه ۹۰) نشان می‌دهد وزارت نفت، فعال‌ترین و وزارت مسکن کندترین وزارتخانه در این زمینه بوده است.

براین اساس در دوره یادشده ۴۶ درصد واگذاری‌ها از سوی وزارت نفت انجام شده است.

این در حالی است که در سال جاری، وزارت نیرو فعال‌ترین وزارتخانه در این زمینه بوده است.

همچنین در سال جاری شرکت توانیر فعال‌ترین شرکت مادر تخصصی محسوب می‌شود.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد مجموع واگذاری‌های انجام شده در ۴ ماه ابتدای سال جاری که معادل ۲۸ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال است تنها به بخش خصوصی بوده که در قالب واگذاری سهام ۳۰ شرکت انجام شده است.

براین اساس تعداد شرکت‌های واگذار شده از سال ۸۰ تا پایان تیرماه ۹۰، در مجموع ۵۸۹ شرکت بوده که ۴۵۴ شرکت به بخش خصوصی، ۱۸۶ شرکت از طریق رددیون و ۵۶ شرکت نیز از طریق سهام عدالت واگذار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۹۰ تعداد ۴۰۰ هزار سهم ترجیحی به ۹۴۸ نفر از کارکنان واحدهای مربوطه به مبلغ ۹میلیارد ریال واگذار شده است.

براین اساس درآمد پیش‌بینی شده در بودجه دولت از این محل ۴۵ هزار میلیارد ریال بوده که تاکنون ۲۲ هزار و ۷۰۶ میلیارد ریال معادل ۵۰ درصد آن به خزانه واریز شده است.

از سوی دیگر از سال ۸۰ تا پایان تیرماه ۹۰ تعداد ۶ میلیارد و ۸۵۳ میلیون سهام ترجیحی به ارزش ۱۱ هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال به ۳۳۳ هزار و ۳۳۹ نفر از کارکنان واگذار شده است.

درآمد پیش‌بینی شده در بودجه از این محل در این مدت مبلغ ۲۱۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که ۱۱۱ هزار و ۱۶۴ میلیارد آن معادل ۵۱ درصد به خزانه واریز شده است.