بورس و تغییر مدیران اقتصادی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران امروز در شرایطی دومین هفته کاری در ماه مبارک رمضان را شروع می‌کند که در حوزه اقتصاد کشور تغییرات مدیریتی در حال اجرا است. در حوزه اقتصادی روز چهارشنبه کارشناسان بازار با تایید ۴کاندیدای پیشنهادی رییس جمهوری برای وزارتخانه‌های نفت، صنایع، معادن و تجارت و کار، تعاون و رفاه و ورزش روبه‌رو بودند که این امر آرامش خاصی را بر بازار حاکم کرده است. اما در این میان آنچه که مورد توجه است، تغییراتی است که به آرامی از ابتدای هفته گذشته در صحنه اقتصاد کشور در حال رخداد است. تغییر دو عضو شورای پول و اعتبار که بیشتر در نقش اقلیت در این شورا ظاهر شده بودند و پس از آن شرکت وزیر اقتصاد در جلسه هیات واگذاری سازمان خصوصی که به دنبال آن تغییر دو معاون سازمان رقم خورده است در همین حال مدیرعامل شرکت بورس کالا نیز تغییر یافت. این تغییرات پی در پی سبب شده است کارشناسان بازار در تلاش برای ایجاد ارتباط میان این تغییرات به سناریوهای مختلفی توجه کنند. برخی از این سناریوها به مساله نارضایتی از عملکردها در سال «جهاد اقتصادی» باز می‌گردد. از این دیدگاه به نظر می‌رسد برخی از تغییرات با هدف یکسان سازی مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم سازی صورت گرفته است.در این میان برخی نیز تغییر تیم‌های اجرایی و تصمیم گیری را در راستای تلاش برای به حرکت درآوردن قطار متوقف شده اصل ۴۴ ارزیابی می‌کنند. از این نظر می‌توان در انتظار موجی از تلاش برای به حرکت درآوردن اقتصاد کشور بود و آن را آماده باشی برای بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازار سرمایه دانست. باید منتظر ماند و دید آیا این تغییرات در راستای یک روند مشترک صورت گرفته یا تنها یک ارزیابی و نارضایتی با هدف بهبود شرایط در میان مدت مدنظر تصمیم‌گیران است.

در کنار تغییرات مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی، معامله‌گران در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با تغییرات مهمی مواجهند. انتخاب ۴وزیر پیشنهادی رییس جمهور با رای بالا را باید نشانه‌ای از پایان تنش‌ها در داخل دانست امری که البته می‌تواند به معنای اولویت یابی مسائل اقتصادی باشد.در همین حال در صحنه اقتصادی، معامله گران همچنان با خبرهای ضد و نقیض در مورد وضعیت فروش نفت کشورمان به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی اقتصاد کشور مواجه هستند. در شرایطی که خرید نفت کشورمان در زمره تحریم‌ها نیست اما تحریم‌های بانکی موجب شده است انتقال وجوه فروش به کشورمان با دشواری مواجه شود که همین مساله بر بالانس ارزی دولت تاثیر می‌گذارد. در این میان تلاش برای افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان یک هدف‌گذاری دولت که به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته است نیز احتمال افزایش بهای ارز را افزایش داده است در همین حال در صحنه بانک مرکزی این بانک در بخشنامه شفاهی به صرافی‌ها، ارز مسافرتی را کاهش داده است که این امر تقاضا بیشتری را راهی بازار آزاد می‌سازد.

اما در متغیرهای اقتصادی معامله گران با افت قابل ملاحظه بازارهای جهانی مواجه هستند در شرایطی که توافق دو حزب اصلی ایالات متحده بر سر سطح بدهی‌های دولت فدرال موجب آرامش نسبی شده بود، با انتشار آمار ایجاد شغل در آمریکا بار دیگر قیمت‌ها در بازار جهانی رو به ضعف نهاد. آمار منتشره نشان می‌دهد که همچنان شرایط اقتصاد جهانی در سطح ضعیفی باقی مانده است. از این رو این نگرانی به کاهش قیمت فلزات منجر شد.در این میان پایان نامشخص اعتصاب در معدن مس اسکوندیا شیلی نیز اگر چه هنوز قطعی به شمار نمی‌رود اما به کاهش بهای مس منجر شد. در بازارهای جهانی بهای مس در بورس فلزات لندن تا ۹۴۵۲دلار و در معاملات خارج از بورس تا ۹هزار و ۲۰۰دلار کاهش یافته است بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۴۷۳دلار، ۲هزار و ۳۳۷دلار و ۲هزار و ۴۹۳دلار در بورس فلزات لندن رقم خورده است. بهای بیلت فولادی بورس لندن نیز به ۶۰۳دلار در هر تن رسیده است. در همین حال بهای نفت نیز رو به کاهش گذاشته است که این امر البته چندان محسوس نبوده است. کارشناسان بازار جهانی در انتظار تغییر تحولات ارزهای مهم از جمله یورو و دلار هستند؛ امری که می‌تواند تاثیر مهمی بر بازارهای جهانی داشته باشد.

در درون بازار سرمایه، معامله گران در هفته آینده با شماری از عرضه‌های اولیه احتمالی مواجه هستند. انتشار گزارش‌های

سه ماهه حمل و نقل خلیج فارس، احتمال عرضه این نماد را ایجاد کرده است. در فرابورس نیز گشایش نماد میدکو قطعی است. هلدینگ خاورمیانه از زیر مجموعه بانک پاسارگاد است که پیش از گشایش نماد بانک پاسارگاد، اوراق سهام ناشی از افزایش سرمایه این شرکت به‌روش صرف سهام در فرابورس عرضه می‌شود. میدکو که سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در بخش معدن به خصوص در زمینه سنگ آهن و مس صورت داده و در سال‌های آینده می‌تواند در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات سومین هلدینگ معدنی بورس باشد به‌تازگی افزایش سرمایه داده است. براساس این افزایش سرمایه ۷۵/۱میلیارد سهام در نرخ ۲۰۴تومان در فرابورس عرضه می‌شود. با این افزایش سرمایه، سرمایه میدکو به ۵۲۵میلیارد تومان بالغ می‌شود. سهامداران سابق میدکو نیز در جریان صرف سهام یک سهم جایزه دریافت می‌کنند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که گرایش به رشد در آن بیشتر بود. در این روز شاخص کل به میزان ۸۷/۳۲ واحد رشد کرده و به ۲۵هزار و ۳۱۶واحد رسید.

در بازار روز چهارشنبه معامله گران در گروه تجهیزاتی شاهد ادامه حمایت از نماد صدرا بودند با انتشار خبر معرفی رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت گروه تجهیزاتی به‌رغم مشکلات این گروه با رشد قیمتی همراه شدند که در این میان سهم صدرا بیشتر از نمادهای دیگر بود.در گروه تجهیزات، سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای واگذاری بلوک ۷/۶۰درصدی هپکو را در نرخ پایه تابلو به شرطی که از یک هزار و ۹۴۴ریال کمتر نباشد آگهی کرده است.

در گروه بانکی، روز چهارشنبه معامله گران تحت تاثیر سخنان رییس کل بانک مرکزی در مورد صادر نشدن مجوز بانک خصوصی جدید شاهد تشکیل صف‌های خرید در نمادهای تازه وارد فرابورس شدند، بانک‌های گردشگری و دی با رشد مواجه شدند. در این گروه معامله گران در انتظار اعلام افزایش سرمایه دو بانک تجارت و ملت هستند. در این گروه دبیرخانه کنفرانس بین المللی بانکداری الکترونیک، بانک ملت را برترین بانک ایرانی در راه‌اندازی باشگاه مشتریان براساس خدمات بانکداری الکترونیک، مبلغ تراکنش پایانه‌های فروشگاهی و تعداد کارت‌های هدیه صادره معرفی کرد.در گروه مالی روز شنبه پذیره‌نویسی بیمه آرمان از زیر مجموعه‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران آغاز می‌شود. امیر‌هامونی مدیر بازار فرابورس گفت: شرکت بیمه آرمان ۶۰۰میلیارد ریال سرمایه اولیه دارد که ۳۹۰میلیارد ریال از طریق موسسان و ۲۱۰میلیارد ریال آن بوسیله پذیره نویسی از ۱۵مرداد به مدت ۷روز تامین می‌شود. وی افزود: ۲۱۰میلیون سهام شرکت بیمه آرمان به قیمت هر سهم ۱۰۰۰ریال پذیره نویسی می‌شود که تعداد ۶۰میلیون سهم آن از طریق شبکه کارگزاری فرابورس و ۱۵۰ میلیون سهم در شعب بانک اقتصاد نوین به طور همزمان انجام می‌شود. در گروه مالی فرابورس شاهد پایان یافتن پذیره نویسی اوراق مشارکت ۸۰۰میلیارد ریالی بود این اوراق را شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان برای پروژه نارنجستان با نرخ روز شمار ۵/۱۶درصد منتشر کرده بود که در دوره پذیره نویسی به ویژه توسط مشتریان حقوقی خریداری شد.

در گروه خودرویی، انتشار خبرهایی در مورد توافق سرمایه‌گذاری سایپا و یک خریدار برای انتقال سه درصد سهام ملی مس، به رشد قیمتی این نماد و معامله ۲۷میلیون سهم منجر شد. انتظار می‌رود این معامله در صورت انجام بتواند سود سرمایه‌گذاری سایپا را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. در گروه فولادی، روز چهارشنبه معامله گران در انتظار عرضه‌های مبارکه در بورس فلزات بودند که این عرضه‌ها به هفته جاری موکول شده است.برخی از منابع از احتمال افزایش قیمت محصولات مبارکه خبر می‌دهند در حال حاضر اختلاف قیمت میان محصولات فولادی نظیر تیرآهن و ورق موجب شده است رانتی برای خریداران ورق مبارکه در بورس فلزات پدید آید.برخی از معامله گران تعویق عرضه‌های مبارکه را به لزوم کسب تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین تغییر دبیرکل بورس فلزات مرتبط دانسته اند. در این گروه، مدیرعامل فولاد خراسان از رشد ۱۵درصدی تولید فولاد خراسان خبر داد.

سید حسین احمدی، مدیر عامل شرکت فولاد خراسان با بیان این مطلب گفت: تا پایان تیر امسال، در مجتمع فولاد خراسان ۲۲۵ هزار و ۵۰۷ تن انواع میلگرد تولید شد. این در حالی‌است که در مدت مشابه سال گذشته، این رقم ۱۹۶ هزار و ۱۶۳ تن بود. وی افزود: میزان ارسال محصول نیز در ۴ ماهه نخست امسال، ۲۳۲ هزار و ۸۱۳ تن بود که در مقایسه با مدت مشابه گذشته(۲۰۶ هزار و ۴۷۶ تن)، حدود ۱۳ درصد رشد داشت. در گروه حمل و نقل، «حفارس» در گزارش سه ماهه خود تحقق ۳۹ریال سود را اعلام کرده است که این امر ۲۰درصد پیش بینی سال جاری شرکت را پوشش داده است. حمل و نقل خلیج فارس سود سال جاری خود را ۱۹۱ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. ارزش کل معاملات نیز در کل هفته ۲۶۴میلیارد تومان بود که افتی ۱۷درصدی را تجربه کرد و شمار خریداران به ۲۴هزار و ۱۳۷ نفر بالغ شد که ۱۲درصد افت را نشان می‌داد شاخص نیز در کل هفته با افت ۱۵۵واحدی به ۲۵هزار و ۳۱۶واحد رسید و شاخص بازدهی نقدی و قیمت نیز در کل هفته ۶۳۲واحد عقب نشست.