سنا- کارگروهی برای راه اندازی صندوق طلا تشکیل شده است تا اقدامات لازم برای شکل‌گیری این صندوق در بازار سرمایه انجام شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آوای آگاه به عنوان یکی از متولیان این کارگروه با بیان این مطلب افزود: راه‌اندازی صندوق طلا یکی از برنامه‌های امسال سازمان بورس است که مباحث مربوط به آن توسط یک کارگروه متشکل از برخی کارگزاری‌ها و نمایندگانی از این سازمان درحال بررسی است و هم‌اکنون متولیان درحال تنظیم دستورالعمل‌های این صندوق‌ها هستند و پیشنهادها در این مورد به متولیان سازمان ارائه شده است که پیش‌بینی می‌شود این مساله تا آذرماه امسال نهایی شود. محمد یوسف امین داور اظهار داشت: پیشنهاد شده بود تا دارایی این صندوق متشکل از پول نقد، طلا، اوراق مشارکت و اوراق مشتقه تعریف شده برای طلا باشد؛ اما نظر سازمان بورس بر این است که متشکل از پول نقد، طلا و اوراق مشارکت باشد.امین داور درخصوص اهداف راه‌اندازی صندوق طلا گفت: هدف از راه‌اندازی این صندوق‌ها نگهداری آن بخش از طلا‌هایی است که خانوارها آن را پس‌انداز می‌کنند. در نظر داریم تا پس‌اندازهای طلا را جذب کنیم و مردم با یک هزینه اندک از رشد طلا بهره برده و منتفع شوند؛ زیرا با این روش، علاوه بر کاهش ریسک، نگهداری آن نیز راحت‌تر است.

وی همچنین درباره خرید و ابطال در صندوق طلا افزود: محاسبه نحوه خرید و ابطال اوراق طلا در این صندوق درپی یک نرخ رسمی طلا هستیم که تاکنون دو روش برای آن پیشنهاد شده است، یک روش محاسبه نرخ طلا جهانی به علاوه نرخ رسمی ارز است و روش دیگر هم آن ست که سازمان بورس با اتحادیه طلا و جواهر قراردادی را منعقد کند که این نهاد هر روز به طور رسمی نرخ طلا را به سازمان اعلام کند و نحوه محاسبه بر مبنای نرخ ارائه شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر کشور باشد.