گروه بورس- هدیه لطفی: به دنبال نوسانات شدید بازار سرمایه، روزگذشته فرابورس نیز از نفس افتاد تا صف‌های خرید این به بازار به کلی محو شود.

روزگذشته نه‌تنها صف‌های خرید نمادها در فرابورس جمع‌آوری شد، بلکه این نمادها تا مرز تشکیل صف فروش پیش رفتند و در این میان بانک دی با صف فروشی معادل ۸/۲ میلیون سهم به کار خود پایان دادند.
همچنین در این روز بیشتر نمادهای معامله شده با افت قیمت مواجه شدند به طوری که از 30 نماد معامله شده، 21 نماد کاهش نرخ را تجربه کردند.
در این میان نمادهای بالاست، مهندسی روان فن‌آور،‌ بانک سرمایه، سرمایه‌گذاری خوارزمی، کویرتایر و سیمان سبزوار بیشترین افت قیمت را ثبت کردند که هرکدام به ترتیب ۸۲/۴، ۲/۴، ۶۹/۳۰، ۷۵/۲، ۶۱/۲ و ۷/۱ درصد افت قیمت یافتند.
این در حالی است که باتوجه به کاهش‌های مزبور، حجم و ارزش کل معاملات در مقایسه با روز یکشنبه تغییر چندانی نداشت، به طوری که در مجموع بیش از 83 میلیون سهم در میان 8 هزار و 707 نفر سهامدار جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم 122 میلیارد ریال رسید.
روزگذشته بازار دوم فرابورس نیز روند متعادلی را سپری کرد به طوری که سه نماد پتروشیمی زاگرس، حق تقدم بانک گردشگری و حق تقدم بانک دی با افزایش قیمت و در مقابل سه نماد بانک گردشگری، بانک الکترونیکی آرین و بانک دی با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.
این در حالی است که حق تقدم بانک الکترونیکی آرین بدون تغییر نرخ بود و در همان قیمت 342 ریال ثابت ماند.
همچنین در این بازار حق تقدم بانک دی با جابه‌جایی بیش از ۵۹ میلیون سهم به ارزش ۵/۲۰ میلیارد ریال به عنوان باارزش‌ترین و پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.
حق تقدم بانک گردشگری با معامله 2/11 میلیون سهم رتبه دوم را کسب کرد.
همچنین در این روز ۸/۲ میلیون سهم «دی» به ارزش ۲/۴ میلیارد ریال، ۲/۱ میلیون سهم «آرین» به ارزش ۷/۱ میلیارد ریال و ۲/۱ میلیون سهم «وگردش» به ارزش ۵/۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.
از سویی دیگر بازار پایه نیز وضعیتی مشابه بازار دوم را در پیش داشت، به طوری که در این بازار نیز همان روند تعادلی به چشم می‌خورد.
در این روز هر سهم «تات» با ۶۵ صدم درصد کاهش به میانگین نرخ دوهزار و ۶۰۱ ریال رسید و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم این شرکت رقمی معادل سه میلیارد و ۹۹۷ میلیون ریال کسب کرد.
همچنین سرمایه‌گذاری توسعه شمال نیز دیگر نماد منفی دیروز بود، به طوری که در پایان معاملات هر سهم آن با 89 صدم درصد کاهش به قیمت یک هزار و 555 ریال رسید.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی فن آوا، پتروشیمی امیرکبیر و حق تقدم آن هرکدام به ترتیب ۹۵/۴، ۹۶/۴ و ۹۵/۴ درصد رشد قیمت را تجربه کردند؛ این سه نماد در مجموع ۲۰۶ میلیارد ریال روانه بازار کردند.
در همین راستا، بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نیز دیروز را با معامله گواهی‌های 6 نماد ماهان، نفت، ایران شرق، سامان، نارنجستان و بانک کشاورزی سپری کرد.
در جزئیات معاملات این بازار می‌توان به خرید و فروش ۱۶ هزار و ۱۰۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، ۱۲ هزار و ۵۳۰ برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، ۱۱ هزار و ۷۸۰ برگه از اوراق اجاره سامان، ۴هزار و ۷۲۰ برگه از اوراق مشارکت ایران شرق، سه هزار و ۴۰۰ برگه از اوراق مشارکت نفت و ۷۲۰ برگه از اوراق اجاره ماهان اشاره کرد.