شروین شهریاری
* درخواست از آقای احمد از طریق پست الکترونیک: با توجه به افق سودآوری آینده شرکت پتروشیمی پردیس، ارزش ذاتی هر سهم آن چقدر خواهد بود؟

پاسخ: شرکت پتروشیمی پردیس از جمله واحدهای تازه تاسیس واقع در عسلویه است که با استفاده از خوراک گاز شیرین به تولید آمونیاک (به عنوان محصول میانی) و در نهایت اوره صنعتی (با ظرفیت حدود دو میلیون تن) می‌پردازد.
اوره بیشتر در صنعت کشاورزی و کودهای شیمیایی کاربرد دارد. بررسی قیمت محصولات پتروشیمی در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که روند تغییرات بسیار سریع و نامتوازن بوده و به همین دلیل پیش‌بینی آینده قیمت‌ها دشوار خواهد بود.
نوسانات شدید قیمت به ویژه در مورد اوره نیز مشاهده می‌شود به نحوی که قیمت‌ها در پنج سال گذشته یک بازه بزرگ بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن را تجربه کرده است. بدین ترتیب هر گونه تخمین از وضعیت آینده شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی باید با لحاظ کردن ریسک نوسانات قیمت صورت پذیرد. با در نظر گرفتن عامل مذکور، در اینجا بنا به درخواست خواننده محترم عملکرد آتی «شپدیس» بر پایه برخی مفروضات مورد بررسی قرار می‌گیرد. جدول شماره یک آخرین پیش‌بینی درآمد فروش ارائه شده توسط شرکت را نشان می‌دهد.
مقایسه قیمت روز اوره با مفروضات بودجه در شش ماه دوم سال‌مالی (منتهی به 30 آذر 90) از تفاوت قابل ملاحظه‌ای حکایت دارد. جدول شماره دو، با اصلاح قیمت‌ها بر مبنای یک سناریوی واقع‌بینانه، درآمد فروش شرکت طی دو سال‌مالی را برآورد کرده است.
در جدول شماره دو، قیمت آمونیاک برای شش ماه دوم سال‌مالی مطابق بودجه و قیمت اوره معادل آخرین قیمت معاملاتی محصول شرکت پتروشیمی شیراز در بورس کالا در نظر گرفته شده است. همچنین حجم تولید و فروش بدون تغییر نسبت به ارقام بودجه منظور شده است.
باید توجه داشت قیمت اوره در بازارهای جهانی اکنون در محدوده 500 دلار در هر تن قرار دارد که با در نظر گرفتن دلار 10500 ریالی و اتکای 80 درصدی فروش شرکت بر صادرات، امکان دستیابی به قیمت‌های فروش بالاتر (حدود 525 هزار تومان در هر تن) برای «شپدیس» را امکان پذیر می‌سازد؛ با این وجود، در برآورد فوق با لحاظ جانب احتیاط به علت نوسان شدید قیمت‌ها در بازار جهانی، قیمت 461 هزار تومانی برای فروش هر تن اوره در شش ماهه دوم مد نظر قرار گرفته است. بدیهی است پیش‌بینی تحلیلی کل سال (منتهی به 30 آذر 90) در این جدول از تجمیع ارقام عملکرد واقعی شش ماهه نخست و پیش‌بینی تحلیلی شش ماهه دوم به دست آمده است. همچنین برای سال آینده علاوه بر ثبات حجم تولید، قیمت فروش محصولات در هر دو بخش (آمونیاک و اوره) با پنج درصد کاهش نسبت به مفروضات تحلیلی شش ماهه دوم سال‌جاری لحاظ شده‌اند تا جانب احتیاط در تخمین قیمت‌ها رعایت شود.
با توجه به برآورد درآمد فروش در جدول دو، تخمین سودآوری شرکت در سال‌مالی جاری و آینده در جدول شماره سه ارائه شده است.
در خصوص ارقام جدول شماره سه باید به چند نکته توجه داشت:
۱- در بخش بهای تمام شده؛ هزینه دستمزد در سال آینده با ۲۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ گاز مصرفی از ۷۳۵ ریال کنونی به ۹۰۰ ریال در هر مترمکعب تعدیل شده است. هزینه سربار با توجه به اختصاص بخش عمده به استهلاک و هزینه‌های نسبتا ثابت، بدون افزایش نسبت به سال‌مالی جاری لحاظ شده است.
2- هزینه‌های عمومی و اداری با 20 درصد رشد نسبت به سال‌جاری برآورد شده‌اند. اما در بخش هزینه مالی با در نظر گرفتن جریان ورود نقدینگی مطلوب به شرکت و فرآیند تسویه تسهیلات، رشد هزینه‌ها محتمل نخواهد بود. علاوه بر این، با توجه به اختصاص قسمت عمده هزینه متفرقه به زیان تسعیر ارز تسهیلات، با استدلالی مشابه (کاهش حجم تسهیلات و نیز رشد نیافتن بیش از 5 درصدی نرخ ارز) هیچ گونه افزایش هزینه در این بخش نسبت به سال‌مالی جاری لحاظ نشده است.
با توجه به محاسبات فوق می‌توان گفت در صورت تحقق مفروضات در بخش قیمت‌های فروش، شرکت پتروشیمی پردیس در سال‌مالی جاری و آتی قابلیت افزایش سودآوری نسبت به آخرین بودجه اعلامی (۴۰۲۰ ریال به ازای هر سهم) را خواهد داشت. بنابراین بازار در حال حاضر سهام این شرکت را با نسبت P/E کمتر از ۵ تا ۶ مرتبه (معادل میانگین بلند مدت بازار سهام) ارزش‌گذاری کرده است که می‌تواند نشان دهنده نبود اطمینان سرمایه‌گذاران از ثبات قیمت‌های فروش در بلند مدت باشد.
بدیهی است کارشناسان با تغییر قیمت‌های جهانی اوره و نیز نرخ ارز می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص سودآوری «شپدیس» دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com