بازار در دست عرضه‌کنندگان

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شرایط پر عرضه‌ای را تجربه کرد که این امر به افت قیمت برخی گروه‌ها از جمله خودروسازها، بانک‌ها و تجهیزاتی‌ها منجر شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که جریان قیمت‌هایی در بازار جهانی امیدواری‌هایی را برای بورس تهران به همراه آورده بود. ابراز امیدواری رییس فدرال رزرو در جریان جلسه جکسون هیل مبنی بر انتظار برای رشد اقتصاد آمریکا موجب شد تا بازارهای جهانی در آخرین ساعات روز جمعه رشد قیمت‌های مواد خام و فلزات را شاهد باشند. در این شرایط بورس تهران شروع مناسبی را با رشد قیمت نمادهای وابسته به بازارهای جهانی تجربه کرد؛ اما این رشد دیری نپایید و حضور معامله‌گران کوتاه مدت و عرضه‌های قابل ملاحظه آنها و کاهش انگیزه معامله‌گران پس از بازگشایی نماد صنعتی دریایی ایران به کاهش تب و تاب بازار سرمایه منجر شد. از دیدگاه کارشناسان حاکمیت نوسان‌گیری در بازار از سوی معامله‌گران عمده سبب شده است بازار بدون وجود روند قیمتی قابل توجه در دامنه ای از قیمت‌ها به نوسان پرداخته و الگوی قیمتی ثابتی در بیشتر نمادهای عمده بازار به چشم بخورد. انتظار می‌رود با توجه به تعطیلی بورس فلزات لندن در روز دوشنبه بازار همچنان به رویکرد نوسانی خود ادامه دهد.

روز گذشته در گروه بانکی، معامله‌گران شاهد گمانه زنی در مورد قیمت گشایش نماد بانک انصار بودند. امروز بانک انصار به عنوان دهمین بانک بورس اوراق بهادار در معرض قضاوت معامله‌گران قرار خواهد گرفت. در بازار دیروز حق تقدم بانک دی با توجه به پایان مهلت پذیره نویسی متوقف شد. همچنین ۱۵۰میلیون برگه حق تقدم استفاده نشده بانک تات نیز در فرابورس عرضه شد که نزدیک به ۱۰میلیون برگه آن معامله شد. در گروه مالی دیروز مسوولان بازار توضیحاتی تکمیلی را در مورد اوراق مشارکت مسکن مهر به اطلاع بازار رساندند. براساس این اطلاعات سود این اوراق در هر دوره سه ماهه ۱۷درصد بوده و در صورت فروش قبل از سه ماه تنها در آخرین دوره سود ۵/۱۶درصد محاسبه خواهد شد و دوره‌های سه ماه قبلی مشمول کاهش نیم‌درصدی سود نخواهد شد.

در گروه خودرویی، معامله‌گران با خبرهایی در مورد تغییر هیات مدیره گروه بهمن مواجه بودند. براساس این تغییرات آقایان مرزبان، مدرس و سروش جانشین ابراهیمی، بت‌شکن و بهرامی در این شرکت شدند. منطقی و مهردادی نیز در سمت‌های خود باقی ماندند.

در این گروه، همچنان بازار در انتظار روشن شدن مساله قیمت‌گذاری محصولات تولیدی خودروسازان است.

در گروه برقی، کابل سازی تک به‌رغم شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و جهش ۱۲درصدی قیمت، با معامله تنها ۶هزار و ۶۲۰ سهم مواجه شده و باردیگر شاهد صف خرید بود. فروش دارایی‌های این شرکت موجب شناسایی سود غیر عملیاتی و به دنبال آن تشکیل صف خرید شده است.

در گروه تجهیزات، نماد صدرا در بازار بازگشایی شد که با توجه به شرایط رخ داده در این شرکت به لحاظ فروش سهام آذرآب، با افت قیمت و صف فروش همراه شد. در همین حال نمادهای وابسته به صدرا از جمله آذرآب و ماشین سازی اراک نیز دیروز با صف فروش همراه شدند.در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که البته شاخص توانست خود را حفظ کرده و ۷۸واحد رشد کند و به ۲۵هزار و ۵۵۵واحد برسد. ارزش معاملات نیز دیروز به ۳/۴۶میلیارد تومان رسید که ۴/۱۰درصد آنرا معامله ۲۱میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۳۷ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۶نماد با کاهش قیمت و ۱۱۲نماد با رشد ارزش معامله شدند.