دکتر کوروش محمدی*

همیشه پس از شنیدن عنوان بالا نوعی ترس از رعایت نکردن جنبه‌های اخلاقی و جانشین شدن پول به‌جای معنویات به ذهن خطور می‌کند و چنین نتیجه گرفته می‌شود که فقط دولت باید متولی این کار باشد و خصوصی‌سازی به معنای ورشکستگی سازمان‌های درمانی موجود است. حالا اگر مزیت‌های این کار در نظر گرفته شود شاید بلافاصله نظرمان عوض شود، خصوصی‌سازی در حوزه درمان در چه مواردی به نظر سودده می‌آید و با خصوصی‌سازی چه فواید و مضراتی متوجه خدمات گیرندگان می‌شود؟ مرکزی که به سختی توانسته بخشی از سرمایه مورد نیاز یک مرکز ام - آر - آی را تهیه کند در استرس زمان خواب سرمایه و راه اندازی اولیه است. حال پس از کلی حرص و جوش مرکز افتتاح می‌شود و به طور قطع تعرفه‌های مورد نظر که بخشی از هزینه‌های مرکز و سرمایه اولیه را بتواند پوشش دهد را دولت به‌عنوان تعرفه مناسب بخش خصوصی نمی‌پذیرد و آنچه خود می‌پسندد به‌عنوان تعرفه بخش خصوصی اعلام می‌کند و مناسب آن مرکز که آن همه برای افتتاح آن هزینه شده نمی‌شود، با بد قولی شرکت‌های بیمه گر درمانی و پرداخت‌های با تاخیر چندین ماهه و با این هزینه‌های فراوان و درآمد اندک مالیات نیز باید پرداخت.

به منظور تامین یک مرکز تشخیصی تصویرنگاری که شامل بخش‌های سونوگرافی، ام - آر - آی و بخش‌های مشابه است، هزینه‌های بالغ بر ۴ میلیارد تومان برآورد می‌شود که این سرمایه پس از سیر مراحل قانونی و افتتاح مرکز ظرف مدت ۴ - ۳ سال (به‌طور متوسط) برگشت‌پذیر است. در ضمن شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و موسسات توانایی تاسیس چنین مرکزی را (از نظر درمانی) ندارند، اما خریداری سهام عرضه اولیه این مرکز برایشان بسیار سودآور می‌باشد. با توجه به اینکه طبق قانون تجارت حداکثر ۱۲ ماه پس از پایان سال مالی باید سود مرکز که حداقل باید ۱۰درصد سود پس از کسر مالیات آن شرکت باشد، پرداخت شود، دیگر چه عذر و بهانه‌ای برای بیمه‌ها وجود دارد که مطالبات را دیر پرداخت می‌کنند و هزینه‌های جاری مرکز از فرانشیز پرداختی بیماران تهیه شده و با مدیریت صحیح، درآمد روزانه و ماهیانه مرکز را می‌توان به منظور سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت به‌کار برد.

با توجه به حمایت دولت از خصوصی‌سازی در بخش درمان، احتمالا معافیت‌های مالیاتی و تخصیص ارز برای خریداری وسایل مورد نیاز از خارج از کشور نیز می‌تواند از مزایای سرمایه‌گذاری در این زمینه باشد. با توجه به اینکه شرکت‌هایی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته می‌شوند مالیات سالانه آنها بین ۵ تا ۱۰درصد سود سالانه آنها است، تخفیف‌های مالیاتی نیز شامل آن خواهد شد و چه بسا معافیت‌های مالیاتی چندمین ساله به این شرکت تعلق بگیرد. فراموش نکنیم تهیه سرمایه برای شرکت بسیار سهل است در صورتی که سرمایه‌گذاری به‌صورت کاملا سودده و با توجیه اقتصادی عالی باشد برای نمونه تهیه ۵۰۰ میلیارد تومان در عرض چند روز برای افزایش سرمایه (شرکت سرمایه‌گذاری امید) را می‌توان نام برد.

مراکزی که در علوم پایه پزشکی مانند جنین شناسی، سلول‌های بنیادی، اعمال پیچیده قلبی (درمان آریتمی با رادیو فرکانسی)، اعمال لیزر پیچیده چشمی و... فعالیت می‌کنند با توجه به بی رقیب بودن و توجیه اقتصادی بالا به‌شدت مورد طرفدار سرمایه گذاران هستند. با توجه به مزایای عالی سهامی عام شدن آن مراکز از قبیل کاهش هزینه‌ها و افزایش فعالیت و سرمایه آنها توسط بازار سرمایه و سهامداران جدید می‌تواند رشد و توسعه علمی آنها را به‌شدت افزایش دهد.

* پزشک بهداشت و درمان صنعت نفت گیلان