گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس ابتدای هفته جاری را با رکود معاملات آغاز کرد و هرچه به انتهای هفته نزدیک‌تر شد از حجم معاملات این بازار کاسته شد، اما در پایان هفته ورق برگشت و حجم دادوستد رشد قابل توجهی را ثبت کرد.

در مجموع هفته جاری بیش از ۳۶۹میلیون سهم در ۲۹هزار و ۴۷۲ مرتبه میان سهامداران فرابورسی داد و ستد شد و ارزش کل معاملات با ۴۰درصد رشد نسبت به هفته گذشته به رقم یک هزار و ۳۸۳ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال رسید. این در حالی است که بورس تهران هفته جاری را با شرایط کاملا متفاوتی سپری کرد و در مجموع هفته منفی‌ را پشت‌سر گذاشت. به طوری که در نهایت شاخص کل این بازار افت ۳/۰درصدی را ثبت کرد.


براساس این گزارش، ارزش معاملات اولین روز کاری هفته جاری معادل رقم ۳۸۹میلیارد ریال بود که در روزهای بعد این رقم کاهش پلکانی را شاهد بود. بدین ترتیب در روز یکشنبه ارزش معاملات به ۱۸۳میلیارد ریال رسید. در معاملات روز دوشنبه هفته جاری نیز تنها ۳۷میلیون سهم به ارزش ۱۷۰میلیارد ریال خرید و فروش شد. در روز سه‌شنبه هم به‌رغم کاهش حجم معاملات به ۳۲میلیون سهم، ارزش کل معاملات رشد اندکی را تجربه کرد به طوری که ارزش معاملات با ۱۲ میلیارد ریال افزایش به رقم ۲۹۵ میلیارد ریال رسیده که بیشترین علت رشد مزبور بازگشایی نماد اوراق اجاره ماهان و ثبت نیمی از معاملات به نام این شرکت بود.
اما در آخرین روزکاری هفته بازار با حجم قابل توجهی از خرید و فروش سهام روبه‌رو شد و در پایان ساعات کاری ارزش کل معاملات رشد چشمگیری در مقایسه با دیگر روزهای هفته یافت و به رقم 345 میلیارد ریال رسید. همچنین حجم کل معاملات در این روز معادل 221 میلیون سهم بود که 190 میلیون از آن در اختیار مبادلات حق‌تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی قرار داشت.
روزگذشته ۱۹۰ میلیون حق تقدم یادشده به قیمت هر سهم ۸۲۰ریال خرید و فروش شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم ۸/۱۵۵ میلیارد ریال رسید.
همچنین بخش قابل توجهی از معاملات دیروز در اختیار مبادلات اوراق مشارکت مسکن مهر، اجاره سامان و اجاره امید بود.
به طوری که هرکدام از اوراق مزبور به ترتیب ۲/۸۲ و ۲/۲۴ و ۱۶میلیارد ریال روانه بازار کردند.
این در حالی است که کمترین حجم معاملات دیروز به شرکت سبحان دارو اختصاص داشت که در پایان معاملات هر سهم آن به نرخ 17هزار و 333 ریال رسید.
در همین حال در بازار دیروز از ۴۳ نماد معامله شده، ۲۰ نماد با افزایش قیمت، ۱۵ نماد با کاهش نرخ و مابقی بدون تغییر قیمت بودند.
در این راستا می‌‌توان به افزایش نرخ نمادهای روان فن‌آور، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان،‌ سرمایه‌گذاری خوارزمی، بیمه دی و بانک سرمایه اشاره کرد.
در مقابل نمادهای آ.س.پ، فولاد آلیاژی یزد، باغمیشه، افرانت و پتروشیمی پردیس شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند.
درج «پارس مسکن تهران»
در همین حال روزگذشته چهل و پنجمین نماد معاملاتی نیز در فرابورس پذیرش شد.
به گزارش خبرنگار ما، شرکت پارس مسکن تهران پس احراز کلیه شرایط پذیرش، به عنوان چهل و پنجمین نماد معاملاتی (بیست و هفتمین شرکت در بازار اول)، در فهرست نرخ‌های فرابورس درج نام شد، این شرکت با نماد «ثتهران» در بازار شناخته شده و در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات قرار گرفته است.
برگزاری جلسه معارفه «همکاران سیستم»
همچنین در پایان روزگذشته جلسه معارفه شرکت همکاران سیستم در راستای ورود به فرابورس تشکیل شد.
در این جلسه که با حضور مدیران شرکت برگزار شد، تازه‌ترین توانمندی‌ها و چشم‌اندازهای این بنگاه نرم‌افزاری به فعالان بازار ارائه شد.
یادآور می‌شود شرکت یادشده در اوایل تیرماه سال جاری با سرمایه 200میلیارد ریالی، در بازار اول فرابورس پذیرفته و با نماد «سیستم» درج نام شده است که تا پایان شهریورماه، 5 درصد از کل سهام آن برای اولین بار در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود.