گروه بورس- اعظم شریفی: بازار آتی در معاملات این هفته شاهد رونق نسبی بود. نزدیک شدن به پایان سررسیدهای شهریور و نیز حجم معاملات مطلوب در بازار نقدی از دلایل اصلی توجه دوباره معامله‌گران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ما، نگاه کلی به نحوه معاملات این هفته «آتی» نشان می‌دهد که بازار در این هفته دنباله‌روی بازار نقدی بوده و هر سهمی که در بازار نقدی مورد توجه واقع شد، در بازار آتی نیز معاملات پرحجمی را شاهد بود. بازار آتی در این هفته شاهد جابه‌جایی ۳۴۲قرارداد به ارزش ۱۳میلیارد ریال بود که «فملی»، «اخابر» و «فولاد» در صدر قراردادهای معامله شده این هفته بودند.
در همین حال حجم و ارزش معاملات این هفته به ترتیب 58 و 67 درصد در مقایسه با هفته گذشته افزایش یافتند.
این در حالی است که در هفته آینده شاهد خروج کامل قراردادهای سررسید شهریورماه که بیشترین موقعیت‌های باز کنونی بازار آتی را در اختیار دارند، خواهیم بود.
به این ترتیب روز یکشنبه 27 شهریورماه، آخرین روز معاملاتی نمادهای «اخابر»، «شخارک»، «خودرو»، «فاسمین»، «مپنا» و «کگل» شهریورماه است. همچنین روز دوشنبه 28 شهریورماه، «فولاد»، «فملی»، «وغدیر» و «ومعادن» آخرین روز معاملاتی خود را پشت‌سر خواهند گذاشت. از سوی دیگر «وپارس»، «وکار»، «کچاد» و «خساپا» آخرین قراردادهای سررسید شهریور هستند که روز سه‌شنبه 29 شهریورماه آخرین روز معاملاتی خود را می‌گذرانند.
در حال حاضر در سررسیدهای شهریورماه «فملی» با ۵۳۳ موقعیت باز در صدر قرار دارد و نمادهای «اخابر» با ۳۷۹ و «غدیر» با ۲۱۳ موقعیت باز در رده‌های بعدی قرار دارند. قراردادهای سررسید شهریور در حالی این هفته از بازار خارج می‌شوند که در سایر سررسیدها تنها «مپنا»ی آبان با ۱۸۳ موقعیت باز قابل توجه است و در سایر نمادها تحرک خاصی دیده نمی‌شود.
مپنا در فیوچرز صف خرید شد
با رونق گرفتن بازار نقد و در پی آن بازار آتی سهام و اقبال معامله گران در روز‌های اخیر روز شنبه هم در داد و ستدهای آتی سهام شاهد معامله ۸۶ قرارداد بودیم.
بیشترین حجم معاملات شنبه به «فملی» شهریور اختصاص داشت که 32 قرارداد این سررسید با 75/0 درصد کاهش همراه شد و در قیمت 5003 ریال بسته شد. اما مپنا که در دو سررسید با 36 قرارداد معامله شد ؛در سررسید آبان 98/3 درصد افزایش را تجربه کرد و در حالی در قیمت 3180 ریال بسته شد که در این رقم با 9 تقاضای خرید به کار خود پایان داد. همچنین «مپنا» دی هم مورد اقبال بود و با 99/3 درصد رشد به قیمت 3260 ریال رسید و با صف خرید بازار را پشت سرگذاشت.
از سوی دیگر «فولاد» شهریور با دادوستد ۸ قرارداد با نوسانات قیمتی همراه شد؛ به طوری که از ۳۳۵۰ ریال تا ۳۴۰۰ ریال معامله شد و در پایان با ۸۸/۰ درصد کاهش به قیمت ۳۳۸۱ ریال رسید. «غدیر» شهریور هم با ۹۳/۳ درصد افزایش توانست به قیمت ۴۴۷۰ ریال برسد.
ملی مس صدرنشین فیوچرز بود
روز یکشنبه در پایان معاملات آتی سهام ۵۰ قرارداد مورد معامله قرار گرفت که ملی مس بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. «فملی» که در بازار نقدی با اخباری مبنی بر افزایش نرخ روبه‌رو بود در آتی نیز در هر سه سررسید معامله شد. بر این اساس، «فملی» شهریور با ۳۹ قرارداد توانست ۴ درصد رشد را تجربه کند و به قیمت ۵۲۰۳ ریال رسید. این در حالی است که در قیمت ۵۱۵۰ ریال ۵ تقاضای خرید داشت. همچنین «فملی» آبان ماه با ۴ قرارداد در حالی به قیمت ۵۶۳۴ ریال رسید که با افزایش ۳/۹۹ درصدی همراه بود. اما سررسید دی ماه این شرکت که با قیمت ۵۷۸۸ ریال بسته شد با ۲ قرارداد و رشد ۳/۸۲ درصدی بازار را پشت‌سر گذاشت.
از سوی دیگر، «مپنا» دی ماه با 5 قرارداد 3260 ریال بود که بدون تغییر قیمت بسته شد. روز دوشنبه در معاملات آتی با داد و ستد 64 قرارداد، نمادهای فولاد مبارکه و مخابرات مورد توجه معامله گران بودند. «فولاد» دی هم با معامله 50 قرارداد مواجه شد که با 1/17 درصد رشد به قیمت 3/820 ریال رسید. در پایان این روزه نماد مزبور در این قیمت با 15 تقاضای خرید همراه بود و «فولاد» شهریور با 3 قرارداد بدون تغییر در قیمت تسویه 3/434 ریال ماند.
در داد و ستدهای دوشنبه آتی مانند بازار نقد، «اخابر» مورد اقبال بود و این باعث شد که «اخابر» شهریور با ۵ قرارداد ۹۷/۳ درصد رشد را تجربه کرد و به قیمت ۳۵۹۲ ریال رسید. اما «فاسمین» دی‌ماه با ۶ قرارداد ۳۲/۰ درصد افزایش به قیمت ۱۳ هزار و ۳۲۰ ریال رسید.
بیشتر معامله‌گران روز سه‌شنبه آتی، فروشنده قراردادهای خود بودند به طوری که در برخی از سررسیدها شاهد صف فروش بودیم. در این روز 110 قرارداد از سوی معامله‌گران داد و ستد شد.
«فولاد» شهریور که با ۳۵ قرارداد معامله شده مواجه شد با ۳۵/۳ درصد کاهش به قیمت ۳۳۱۹ ریال رسید و با ۲ تقاضای فروش بازار را پشت‌سر گذاشت و «فولاد» آبان هم با ۳ تقاضای فروش باقی مانده ۶۲/۳ درصد افت را شاهد بود و به قیمت ۳۵۱۹ ریال بسته شد.
همچنین «اخابر» شهریور با 63 قرارداد معامله شده 48/2 درصد کاهش داشت و به قیمت 3503 ریال رسید. اما تک قراردادهای سه‌شنبه، «فملی» شهریور و «مپنا» دی ماه بودند که «فملی» با 02/0 درصد افزایش و «مپنا» با 91/0 درصد کاهش به ترتیب با قیمت‌های 5151 ریال و 3250 ریال بسته شدند.
اما بازار آتی در روز چهارشنبه پایان هفته‌ای متفاوت را تجربه کرد که در آن از ۹ نماد معامله شده تنها یک نماد شاهد افزایش قیمت بود. دیروز ۳۴ قرارداد در این بازار به ثبت رسید که «فملی» با ۱۰۱ ریال کاهش قیمت و ۱۲ قرارداد معامله شده در صدر قرار گرفت.
«فولاد» شهریور نیز با 91 ریال کاهش قیمت، 10 قرارداد معامله شده داشت.
همچنین «معادن» و «غدیر» شهریور به ترتیب نوسان منفی ۷۹/۰ و ۹۵/۰ درصدی را شاهد بودند. این در حالی است که «فولاد» دی ماه در ادامه روند منفی خود شاهد نوسان منفی ۹۹/۱ درصدی بود تا در قیمت ۳۶۵۰ ریال بسته شود.
در این میان، «غدیر» دی ماه تنها نماد مثبت دیروز بود. در این نماد 2 قرارداد با نوسان مثبت 22/2درصدی معامله شد تا قیمت تسویه «غدیر» دی به 4600 ریال افزایش یابد.