گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: سهام نیروگاه عسلویه مهرماه در بورس عرضه خواهد شد.

زرگرپور، قائم مقام مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه نشستی که با حضور سهامداران در غرفه این شرکت در نمایشگاه برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات فرابورس برای جلوگیری از عرضه سهام این شرکت در فرابورس، افزایش نرخ ارز و صورت‌های مالی شرکت بود که در حال حاضر حل شده است. وی در این نشست با اشاره به اینکه مطالبات مپنا از دولت یک هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است، گفت: از اواسط سال ۸۹ تلاش کردیم که رقم مطالبات خود را بالا نبریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه برنامه‌ای جدی برای وصول مطالبات گروه از دولت دارد، افزود: کمترین کاری که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم گرفتن اموال به جای طلب‌هاست که این موضوع را در قانون بودجه ۹۰ تصویب کردیم. وی تصریح کرد: مذاکرات برای گرفتن یک نیروگاه با وزارت نیرو انجام شده که در بهمن ماه به نتیجه خواهد رسید، همچنین درباره نیروگاه دیگری هم در حال مذاکره هستیم.

وی در ادامه از اوراق مشارکت وزارت نیرو به عنوان راه دیگری برای وصول مطالبات نام برد و اضافه کرد: در نظر داریم از عواید اوراق مشارکت یا خود این اوراق بخشی از طلب شرکت را پس بگیریم که در این زمینه تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

به گفته وی با روش‌های پیش‌بینی شده، مپنا قادر خواهد بود دوسوم مطالبات خود را از دولت پس بگیرد. زرگرپور همچنین از تغییر ترکیب پرتفوی مپنا به عنوان یکی از برنامه‌های جدید شرکت خبر داد و گفت: نفت و گاز در پرتفولیوی امسال شرکت نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: تغییرات بیشتر در سبد فعالیت شرکت برای خروج از سهام نیرو به حداقل دوسال زمان نیاز دارد.

وی اثر تحریم‌ها بر گروه مپنا را مانند سال‌های قبل دانست و گفت: تحریم‌ها باعث نشده تا تولیدات ما متوقف شود اما هزینه‌های شرکت را افزایش داده است. وی افزود: از آنجا که مپنا خریدار تجهیزات اصلی نیست می‌تواند با فروشندگان زیادی به توافق برسد. وی اظهار داشت: سعی می‌کنیم افزایش هزینه از محل تحریم‌ها به تعویق بیفتد. زرگرپور ادامه داد: با همکاری بانک مرکزی در ارائه ارز به شرکت توانستیم هزینه‌های تحریم‌ها را به حداقل برسانیم. قائم مقام مدیرعامل مپنا در ادامه به انتشار صکوک در نیمه دوم آبان و اوایل آذر اشاره کرد و گفت: شرکت برای سال ۹۱ اجرای افزایش سرمایه را در نظر دارد.

وی به موافقت نامه جدید شرکت با وزارت نفت برای تولید گاز اشاره کرد و افزود: این کار در راستای تولید و صادرات برق صورت می‌گیرد که در پیش‌بینی سود سال ۹۱ شرکت تاثیر خواهد داشت. وی در پایان اعلام کرد: با اینکه شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا تاکنون از سهم حمایت کرده اما تقویت رویکرد مزبور را در برنامه خود دارد.