گروه بورس- اعظم شریفی: بازار فرابورس در معاملات روزگذشته شاهد جابه‌جایی ۲۰۳میلیون و ۸۰۳ هزار سهم به ارزش ۴۵۶ میلیارد و ۲۳۶ میلیون ریال بود که در مقایسه با روز شنبه، رشد ۱۰۹ و ۱۷۵درصدی را تجربه کرد. به گزارش خبرنگار ما، در معاملات دیروز فرابورس، پتروشیمی پردیس با معامله ۷/۷ میلیون سهم و ۲۱۰ میلیارد ریال معامله رکوردشکن ظاهر شد. همچنین حق‌تقدم خوارزمی با داد و ستد ۱۴۸ میلیون سهمی به دلیل اتمام پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده، ارزش ۱۲۲ میلیارد ریالی داد و ستد را به همراه داشت. در کنار این دو سهم که نقش بسزایی در حجم و ارزش معاملات داشتند، اطلاعیه شفاف‌سازی «خفناور»، تشکیل دوباره صف خرید بانک سرمایه، اعلام جزئیات عرضه همکاران سیستم و صدور مجوز افزایش سرمایه «وشمال» از مهم‌ترین اخبار بازار دیروز بود.

مهندسی روان فن‌آور دیروز با انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی در سایت کدال، پس از چند روز رشد قیمتی، شاهد صف فروش بود که بعد از معامله ۲۸۲هزار سهمی، همچنان صف فروش ۱۲۲ هزار سهمی برای آن باقی ماند. هرچند در پایان معاملات دیروز «خفناور» با نوسان منفی سه درصدی در قیمت ۴۲۰۵ ریال بسته شد. پتروشیمی زاگرس نیز در بازار دوم، روز پرمعامله‌ای را دید که توانست با رشد ۰۵/۲ درصدی روبه‌رو شود. این نماد با افزایش ۲۵۶ ریالی در قیمت ۱۲هزار و ۷۵۹ ریال و با جابه‌جایی ۲۳۵هزار و ۹۶۶ سهم به کار خود پایان داد. در بازار اول همچنین سبحان دارو معاملات کم حجمی داشت که رشد ۳۶۳ ریالی را با ۲/۲ درصد نوسان مثبت برای شرکت به ثبت رساند. در معاملات بازار پایه، سرمایه‌گذاری توسعه شمال با وجود معامله ۴۰۳هزار سهمی، نوسان مثبت ۵درصدی را تجربه کرد. هرچند در پایان معاملات با نوسان منفی ۵/۱ درصدی در قیمت ۲۰۹۷ ریال به کار خود پایان داد.

این شرکت مجوز افزایش سرمایه یکصد میلیارد ریالی را از سازمان بورس دریافت کرده است. این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی برای اجرای پروژه بازسازی بافت فرسوده واقع در منطقه ۱۶ خواهد بود.

همچنین پتروشیمی امیرکبیر در بازار پایه با کاهش ۸۳ ریالی و نوسان منفی ۲۳/۴ درصد روبه‌رو بود تا در قیمت ۱۸۷۰ ریال بسته شود.

در بازار پایه بانک تات نیز روز پرمعامله‌ای را پشت‌سر گذاشت که با جابه‌جایی ۴۹۰ هزار سهم تنها یک ریال رشد قیمت را در قیمت ۲۵۴۰ ریال به ثبت رساند.

بانک تات در پایان معاملات دیروز در قیمت ۲۵۶ تومان شاهد صف فروش ۸۴ هزار سهمی بود.

نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی اسفند به منظور تامین مالی بانک سامان (ساما۱۱)، به دلیل سررسید موعد پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه در ۲۸ شهریور ماه متوقف شد.

از سوی دیگرنماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت پالایش نفت تهران (پانفت۱)، دیروز پس از پرداخت دومین سود علی‌الحساب سه ماهه به تابلوی معاملات بازگشت.

تسهیلات جدید مسکن

بنابر این گزارش، مدیر پذیرش اوراق بهادار بازار فرابورس اعلام کرد: پرداخت تسهیلات جعاله تعمیرات مسکن تا سقف ۵۰میلیون ریال از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن امکان پذیر شد.

پرداخت تسهیلات جعاله از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، معادل مبلغ اسمی اوراق ارائه شده و تا سقف ۵۰میلیون ریال امکان‌پذیر است. در همین حال حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله ۵ سال است.

از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات جعاله، با مدت بازپرداخت حداکثر ۲ سال، ۱۱ درصد و برای بازپرداخت بیش از ۲ سال، ۱۴ درصد است.

عرضه اولیه همکاران سیستم

امروز همچنین تعداد ۱۰ میلیون سهم شرکت همکاران سیستم برای اولین بار پس از پذیرش در بازار اول فرابورس ایران در نماد «سیستم۱» عرضه می‌شود. ناظر بازار فرابورس در خصوص سهمیه درنظر گرفته شده برای هر ایستگاه معاملاتی اعلام کرد: سهمیه هر ایستگاه ۱۴ هزار و ۵۰۰ سهم در نظر گرفته شده است. علاوه بر سهمیه در نظر گرفته شده برای هر ایستگاه معاملاتی، سهمیه در نظر گرفته شده برای مشتریان آنلاین حداکثر ۱۰۰ سهم است. از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز فعالیت در بازار اول فرابورس ایران (در امیدنامه آنها اجازه فعالیت در فرابورس ایران قید شده باشد)، مجاز به خرید یک سهمیه ۱۴ هزار و ۵۰۰ سهمی هستند.

معارفه شرکت بهشت پارس

همچنین جلسه معارفه شرکت فرابورسی بهشت پارس فردا برگزار می‌شود.

این جلسه باحضور مدیران بازار سرمایه، ‌کارگزاران، مدیران سرمایه‌گذاری شرکت های سرمایه‌گذاری و فعالان بازار سرمایه، روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی برگزار می‌شود.