گروه بورس- امروز 5درصد از سهام شرکت همکاران سیستم معادل 10میلیون سهم برای اولین بار پس از پذیرش و درج در بازار اول فرابورس عرضه خواهد شد. به این بهانه در مطلب «گشتی در وب» امروز سری به دنیای مجازی زدیم تا در خلال انبوه اظهارنظرهای سرمایه‌گذاران آنلاین، یک بررسی از سهام این شرکت را از منظر وبلاگ «سرمایه‌گذاری آنلاین» بررسی کنیم.

در ادامه وضعیت این شرکت به طور اجمالی بررسی شده است. مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت شرکت همکاران سیستم عبارتند از:
• ارائه راهکارهای نرم افزاری کسب و کار تجاری منطبق با فرآیندهای عملیاتی سازمان‌های متوسط و بزرگ در صنایع مادر، تولیدی، خدماتی و بازرگانی.
• ارائه راهکارهای خاص فناوری اطلاعات برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی. • خدمات استقرار و پشتیبانی راهکارهای نرم افزاری ارائه شده به مشتریان. •ارائه خدمات مهندسی شبکه‌های پیشرفته و امنیت اطلاعات.
سرمایه شرکت
سرمایه شرکت ۲۰۰ میلیارد ریال، معادل ۲۰۰ میلیون سهم یکهزار ریالی تمام پرداخت شده است.
بررسی سود و زیان
جدول روبه‌رو نشان می‌دهد که برای سال ۱۳۹۰ سود هر سهم ۶۵۸ ریال پیش بینی شده است و در ۵ ماهه اول سال ۲۴۷ ریال معادل ۳۷ درصد آن پوشش داده شده است. در تحلیل وضعیت شرکت نکات زیر قابل توجه هستند: ۱- براساس گفته‌های رییس هیات مدیره همکاران سیستم، ارزش روز دارایی‌های ثابت این شرکت هم‌اکنون در حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود در حالی که ارزش دفتری آنها در حدود ۲۰۰ میلیارد ریال است.
2- ارزش روز نرم‌افزارهای این شرکت در حدود 500 میلیارد ریال تخمین زده می‌شود. طبیعتا ارزش نرم افزارها در صورت‌های مالی شرکت نشان داده نشده است. 3- سود انباشته شرکت در پایان سال 1389 بالغ بر 120 میلیارد ریال (معادل 600 ریال برای هر سهم) بوده است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده سرمایه شرکت به زودی از 200 به 260 میلیارد ریال از محل سود انباشته افزایش خواهد یافت. 4- سرمایه‌گذاری‌های جدید در توسعه نرم افزارهای شرکت جزو هزینه‌های جاری دسته بندی شده است. بنابراین هزینه‌های اداری و تشکیلاتی در برگیرنده هزینه توسعه نرم افزارها نیز می‌شود. 5- 10 درصد سهام شرکت معادل 20 میلیون سهم در اختیار کارکنان است و 5 درصد معادل 10 میلیون سهم در روز اول عرضه خواهد شد.
برآورد قیمت عرضه
تعداد مشتریان این بنگاه در حدود 7500 شرکت بزرگ و کوچک داخلی هستند که هم اکنون از خدمات نرم افزاری همکاران سیستم استفاده می‌کنند. این امر سبب کاهش ریسک سبد درآمدهای شرکت شده است. از سویی حاشیه سود شرکت در حدود 27 درصد و سودخالص در پیش‌بینی بودجه سال 1390در مقایسه با سال قبل در حدود 28 درصد افزایش یافته است.
با توجه به تقسیم ۸۰ درصدی سود و با فرض بازده مورد انتظار ۲۰ تا ۲۵ درصد برای سهامداران جدید، نسبت P/E این سهم در حدود ۷ تا ۹ مرتبه برآورد می‌شود.
بنابراین قیمت عرضه هر سهم با توجه به نسبت P/E کنونی بازار و سایر سهام فعال در صنعت آی‌تی در حدود 4,600 تا 6,000 ریال پیش‌بینی می‌شود.
منبع: وبلاگ «سرمایه‌گذاری آنلاین»
Sarmayegozarionlie.bourseblog.ir
* درج مطالب «گشتی‌ در وب» صرفا به منظور انعکاس نظرات سرمایه‌گذاران فعال در دنیای مجازی انجام می‌شود و مفاد آن لزوما مورد تایید روزنامه دنیای‌اقتصاد نیست.