گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته دومین روز کاری هفته را نیز با تعادل نسبی و رشد محدود ۲۹/۵ واحدی شاخص کل به پایان برد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که تعطیلی بازارهای جهانی و نگرانی در مورد وضعیت حوزه یورو برای دومین روز پیاپی بازار ارز در تهران را در انتظار نسبی قرار داد. نگرانی از وضعیت یورو و همچنین بحران سیاسی در منطقه، دیروز بهای دلار را در بازار تهران به بیش از یک هزار و ۲۶۸تومان رساند. رشد بهای ارز موجب شده است تا در بازار سهام، شرکت‌های دارای صادرات گسترده نظیر شرکت‌های معدنی و پتروشیمی و شرکت‌هایی که محصولات آنها براساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شوند، با رشد قیمتی همراه شوند. افزایش ارزش دلار همچنین بهای سکه را افزایش داده است.

در همین حال در خارج از بازار معامله‌گران شاهد حضور وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و همچنین رییس سازمان بازرسی کل کشور در مجلس شورای اسلامی و بررسی موضوع اختلاس ۳هزار میلیاردی بانک صادرات بودند. روزگذشته بانک صادرات با صف فروش در بازار مواجه شد که در انتهای بازار جمع‌آوری شد. بانک صادرات از ابتدای طرح مساله اختلاس نزدیک به ۶۰۰میلیارد تومان(نزدیک به ۱۷درصد ) از ارزش بازار خود را از دست داده است تا این رقم به سه‌هزار میلیارد تومان تنزل یابد.

در بازار دیروز فولاد مبارکه در شرایطی با معامله ۷/۱۲میلیون سهام مواجه شد که براساس آمار، تولید تختال در ناحیه فولاد سازی مبارکه طی پنج ماه نخست امسال به یک میلیون و ۹۴۶ هزار و ۸۹ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

این سیر صعودی در کمیت و کیفیت تختال با اقدامات دیگری از قبیل کاهش هزینه‌ها و مصارف انرژی در کوره‌های قوس الکتریکی همراه بوده به طوری که میزان مصرف انرژی در این ناحیه از ۶۲۷ کیلو وات ساعت به ازای هر تن به ۶۱۳ کیلووات ساعت کاهش یافته و پارامترهای زیست محیطی نیز در این ناحیه بیش از پیش رعایت شده است.

رشد بهای دلار در بازار فولاد نیز سبب افزایش بهای محصولات شرکت‌های فولادی شده است. در گروه فلزی، ملی مس نیز براساس آمار منتشره در ۵ماهه نخست امسال نزدیک به ۹۴هزار تن مس کاتد تولید کرده است. این میزان تولید مس کاتد در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه خود ، رشد ۲/۱ درصدی را نشان می دهد. تولید مس کاتد در مرداد ماه سال جاری بالغ بر ۱۷ هزارو ۳۰۰ تن بود. در نماد ملی مس مصوبه دولت برای یکپارچه کردن صندوق‌های بازنشستگی و لزوم فروش دارایی صندوق‌های بازنشستگی نظیر صندوق ذخیره فرهنگیان موجب فروش موجودی این صندوق در سهام ملی مس در بازار شده است که روز شنبه نیز یک درصد این موجودی به فروش رسید.

در نماد مخابرات، دیروز این شرکت در اطلاعیه ای به مساله تغییر تعرفه تلفن ثابت اشاره کرد. براساس این اطلاعیه براساس ماده ۹۰ قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت نمی تواند درآمد شرکت‌های خصوصی شده را (در قالب هم کد شدن شهرستان‌های یک استان) کاهش دهد. کمیسیون تنظیم مقررات برای حل این مشکل و عادلانه کردن تعرفه‌ها از شرکت مخابرات ایران خواست تا پیشنهاد خود را در این زمینه ارائه کند. بنابراین آنچه مطرح بوده نه افزایش تعرفه‌ها بلکه تعدیل تعرفه‌هاست به نحوی که با حذف کد بین شهری درآمد مخابرات کاهش نیابد.

براساس این طرح قرار است کاهش درآمد مخابرات از ارتباطات بین شهری از طریق مکالمات شهری جبران شود که آن نیز تا کنون بلاتکلیف مانده است.

در گروه پتروشیمی، شرکت امیر کبیر طبق اطلاعیه ای برنامه مزایده فروش ۲۵ باب منزل ویلایی با کاربری مسکونی واقع در شهرستان ماهشهر را اعلام کرده است.

هرچند با توجه به ناچیز بودن حداکثر قیمت پیش‌بینی شده برای فروش این واحدها تاثیر چشمگیری بر سودآوری شرکت نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد درآمدهای عایدی شرکت از محل فروش این تعداد منزل مسکونی صرف تامین سرمایه در گردش شرکت برای خرید مواد اولیه مورد نیاز و باز پرداخت تعهدات مالی می‌شود تا ساختار مالی شرکت اصلاح شود.

در گروه بانکی، انتشار خبرهایی در مورد احتمال تعدیل بانک انصار در گزارش شش ماهه موجب رشد قیمتی این بانک شد، همچنین در فرابورس نام بانک حکمت ایرانیان درج شد.

ارزش معاملات دیروز به ۵۸/۲ میلیارد تومان بالغ شد که ۸درصد آن را معامله ماشین‌سازی اراک منتقل شده از صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل داد. از ۲۵۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۵نماد با کاهش ارزش و ۱۴۰نماد با افزایش قیمت همراه شدند.