گروه بورس- هدیه لطفی: با وجود گذشت 14 روز از موعد تعیین شده برای عرضه سهام فرابورس در بازار پایه، همچنان ورود این شرکت به بازار با ابهاماتی همراه است.

مدیرعامل فرابورس در خصوص عرضه سهام مزبور به خبرنگار ما، گفت: در جلسه هفته گذشته فرابورس با سازمان بورس و اوراق جزئیات عرضه سهام این شرکت در بازار پایه مورد بررسی قرار گرفت و تمام موانع تشریح شد. مصطفی امیدقائمی در ادامه افزود: در این جلسه محدودیت‌های موجود در اساسنامه و میزان خریداری سهم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بررسی شد، اما جمع‌بندی موفقیت‌آمیزی از این جلسه به دست نیامد.
مدیرعامل فرابورس درباره زمان بازگشایی نماد «ذفبورس»، اظهار کرد: پس از پایان یافتن بررسی‌های لازم و توافق با سازمان بورس برای تعیین میزان خریداری سهم توسط اشخاص، نماد مزبور بازگشایی می‌شود. ناظر بازار فرابورس نیز در رابطه با عرضه یادشده، گفت: نوع حراج سهام فرابورس و نحوه کنترل بر تعداد سهامداران، دو موضوعی است که همچنان در هاله‌ای از ابهام است و هنوز رفع نشده است.
امیر هامونی در ادامه بیان کرد: هیات نظارت فرابورس در حال پیگیری این موضوع است که بعد از اعمال نظر در این رابطه نتیجه قطعی باید از سوی هیات مدیره فرابورس اعلام شود.
هامونی در پاسخ به این سوال که چرا بررسی‌ها قبل از بازگشایی نماد شرکت صورت نگرفت، گفت: همیشه در دقیقه 90 موضوعات و حساسیت‌های جدیدی مطرح شده و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد که این عرضه نیز به دلیل حساسیت‌های آن در لحظات آخر به تعویق افتاد.
وی خاطرنشان کرد: تمام تیم فرابورس در تلاش است تا عرضه سهام فرابورس در بازار پایه هرچه سریع‌تر انجام شود.
یادآور می‌شود قرار بود روز چهارشنبه 16 شهریورماه سال جاری، معاملات سهام فرابورس در بازار پایه آغاز شود که بنا به دلایل یادشده به تعویق افتاد. همچنین با توجه به سخنان فعالان فرابورس، زمان عرضه این سهام همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.
بازار بر مدار اوراق با درآمد ثابت
در همین حال بازار فرابورس روزگذشته را با معامله 46 میلیون سهم به ارزش 7/150 میلیاردریال سپری کرد که بیشترین میزان از رقم یادشده در اختیار داد و ستد اوراق مشارکت نارنجستان، اجاره سامان و اجاره امید بود.
در این روز هرکدام از اوراق یادشده به ترتیب رقمی معادل ۵/۵۰ ، ۴۳ و ۴/۳۳میلیاردریال معامله شدند و به این ترتیب به عنوان باارزش‌ترین نمادهای دیروز شناخته شدند.
همچنین حق‌تقدم بانک گردشگری با جابه‌جایی 40میلیون سهم، حدود 87درصد از حجم کل معاملات دیروز را تامین کرد. ارزش معاملات نماد مزبور معادل رقم 13 میلیارد ریال بود. این در حالی است که به‌رغم حجم بالای معاملات هر سهم آن با 78/2 درصد کاهش به قیمت پایانی 350 ریال رسید.
همکاران سیستم نیز در دومین روز معاملاتی خود در فرابورس، صف خریدی معادل ۵/۵ میلیون سهم را به خود اختصاص داد و هر سهم آن با رشد قیمت ۵درصدی به نرخ ۱۱هزار و ۲۵ ریال رسید. عمران و توسعه شاهد، بیمه‌ دی، پتروشیمی پردیس و همراه اول از دیگر نمادهای مثبت دیروز بودند که هرکدام به ترتیب ۹۰، ۵۲، ۳۴۷ و ۵۵۸ ریال افزایش نرخ را تجربه کردند. همچنین تمام امتیازات تسهیلات بانک مسکن، به جز دوره فروردین ماه با رشد قیمت سهام روبه‌رو شدند.
این در حالی است که 18 نماد معاملاتی دیگر از جمله نمادهای روان فن آور، بانک سرمایه، مرجان کار، بانک گردشگری و فولاد آلیاژی یزد افت نرخ را در کارنامه خود ثبت کردند.
در بازار دوم نیز علاوه بر معاملات بانک گردشگری ، نمادهای بانک دی، آرین و پتروشیمی زاگرس نیز شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند، که در این میان تنها «دی» با رشد قیمت روبه‌رو شد و دو نماد دیگر کاهش نرخ سهام را در کارنامه خود ثبت کردند.
همچنین در این بازار تعداد 1/7 میلیون سهم «دی» به ارزش 2/4 میلیارد ریال، 7 هزار سهم «زاگرس» به ارزش 92 میلیون ریال و 397هزار سهم «آرین» به ارزش 527 میلیون ریال خرید و فروش شد. در همین حال در ابتدای معاملات دیروز نماد اوراق اجاره شرکت واسط مالی اسفند به منظور تامین مالی بانک سامان در نماد «ساما11» بازگشایی شد. این نماد به منظور پرداخت سود علی الحساب سه ماهه متوقف شده بود.
همچنین در این بخش از بازار ۶ هزار و ۴۳۰ برگه از اوراق مشارکت نفت، ۵ هزار و ۴۱۰ برگه از اوراق گواهی سپرده بانک کشاورزی، ۴ هزار برگه از اوراق مشارکت مسکن مهر و سه هزار و ۷۱۰ برگه از اوراق اجاره ماهان ۲ خرید و فروش شد.
تعلیق در عرضه 1760میلیارد تومانی «هما»
از سوی دیگر بلوک ۵۵ درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) دیروز به دلیل نبود خریدار عرضه نشد. براساس آگهی منتشر شده توسط سازمان خصوصی سازی، قرار بود روزگذشته بلوک ۵۵ درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران معادل ۲۱۴ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۱۷۵ سهم روانه میز فروش فرابورس شود که به دلیل نبود مشتری این واگذاری انجام نشد.
ارزش پایه هر سهم این شرکت 81 هزار و 396 ریال و ارزش پایه کل سهام 17 هزار و 599 میلیارد و 999 میلیون و 930 هزار و 989 ریال تعیین شده است.
همچنین سرمایه این شرکت بزرگ هواپیمایی ۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد و ۱۸۵ میلیون ریال است و در حال حاضر دولت سهامدار ۷۰درصدی هما است و سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت هم در آن ۳۰ درصد سهام دارد.
به نظر می رسد، زیانده بودن شرکت هواپیمایی هما از یک سو و بالا بودن قیمت پایه سهام آن از سوی دیگر از جمله دلایل نبود تقاضای خرید سهام این شرکت باشد. به این ترتیب عرضه دوباره سهام هما در گرو تصمیمات هیات واگذاری خواهد بود.