دنیای اقتصاد- با نزدیک شدن شاخص بورس به کانال ۲۷ هزار واحدی، بازدهی بازار به ۲/۱۵ درصد رسید. بورس تهران در معاملات دیروز شاهد بازگشت قیمت‌ها و بهبود شرایط بود؛ هر چند که به دلیل افت قیمت‌ها در بازار جهانی و کاهش قیمت سهام شرکت‌های وابسته، شاخص کل نتوانست کارنامه مثبتی از خود بر جای بگذارد. روز گذشته معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازارهای جهانی نگرانی از بحران مالی در اتحادیه اروپا و وضعیت ایتالیا و یونان موجب تضعیف یورو شد که این امر به کاهش نسبی قیمت مواد خام انجامید. جنب پل حافظ

بهبود بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در معاملات دیروز شاهد بازگشت قیمت‌ها و بهبود شرایط بود، هر چند که به دلیل افت قیمت‌ها در بازار جهانی و کاهش قیمت سهام شرکت‌های وابسته، شاخص کل نتوانست کارنامه مثبتی از خود به جای بگذارد.

در بازار دیروز شاخص با ۱۹/۵ واحد افت به عدد ۲۶هزار و ۸۴۷ واحد رسید. روزگذشته معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در صحنه بازارهای جهانی نگرانی از بحران مالی در اتحادیه اروپا و وضعیت یونان موجب تضعیف یورو شد که این امر به کاهش نسبی قیمت مواد خام انجامید.

در این شرایط اعلام پرداخت کمک فوری ۸میلیارد یورویی به یونان اندکی از نگرانی‌ها را کاهش داد و سرمایه‌گذاران تا حدی آرامش خود را بازیافتند. در بازارجهانی فلزات دیروز بهای مس در حد۸هزار و ۴۵۷دلار ,آلومنیوم ۲هزار و ۳۱۰دلار,روی ۲هزار و ۹۳دلار و سرب در حد ۲هزار و ۳۲۰دلار رقم خورد و بهای بیلت فولادی نیز در حد ۵۹۰دلار گزارش شده است.

در معاملات دیروز همچنین افزایش مجدد نرخ مرجع دلار جلب توجه می‌کرد به نحوی که دیروز بانک مرکزی برای دومین روز پی در پی بهای دلار را به میزان ۲۰ریال بالا برد. این امر البته تاثیری در فاصله حدود ۱۹۰تومانی میان دلار آزاد و دولتی نداشت. کارشناسان بازار احتمال افزایش ارزش دلار در برابر ریال را نکته مثبتی قلمداد کرده که می‌تواند اندکی از فشار کاهش قیمت در بازارهای جهانی را برای شرکت‌های ایرانی کاهش دهد.

در بازار دیروز همچنین بازار به تدریج از فشار اختلاس بانک صادرات خارج شده و برخی نمادهای بانکی از جمله بانک انصار با رشد مواجه شدند.در همین حال دیروز رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به ارائه آماری در مورد میزان درگیری بانک‌های مختلف در مساله اختلاس بانک صادرات اشاره کرد.

در گروه معدنی دیروز معامله‌گران شاهد اعلام عدم دریافت یارانه صنعت بودند.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی با بیان اینکه هیچ تسهیلات یارانه‌ای به این صنعت پرداخت نشده است، گفت: قرار بود ۵۰ درصد هزینه مصرف برق در واحدهای سرب و روی به صورت خط اعتباری انرژی پرداخت شود که این مساله نیز به طور کامل محقق نشد.

یوسف مراد‌لو اظهار کرد: طبق توافقی که با ستاد تحول صنایع داشتیم قرار بود ۵۰ درصد هزینه‌ برق مصرفی واحدهای صنعت سرب و روی بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها از طریق بانک ملی به صورت خط اعتباری انرژی پرداخت شود.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلی که در برخی از پرداخت‌های بانکی وجود دارد، قراردادهای منعقد شده با بانک ملی عملی نشد و تنها برای تعداد کمی از واحدها گشایش خط اعتباری انرژی صورت گرفت.

در این گروه دیروز خبرگزاری‌ها از توافق ایران و روسیه برای راه اندازی کارخانه فرآوری روی خبر دادند.

این معدن و کارخانه فرآوری آن قرار است با سرمایه گذاری مشترک ایران و روسیه در معدن سرب و روی مهدی آباد احداث شود.

در این گروه دیروز معدنی دماوند نیز در ادامه سلسله گزارش‌های شفاف‌سازی خاصر نشان کرد که هیچ‌گونه تغییری در مفروضات و پیش‌بینی اولیه ارائه شده در شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۰ وجود ندارد.

در گروه فلزی، مدیرعامل فولاد مبارکه از امضای قرار دادهای جدید برای رسیدن به ظرفیت ۱۱میلیون تنی خبر داد.

محمد مسعود سمیعی نژاد تصریح کرد: این برنامه شامل توسعه زیر سقف در کارخانه‌های فولاد مبارکه، ‌سبا و هرمزگان است که طبق برنامه زمان بندی تا ۳ سال آینده به اتمام می‌رسد. مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه تصریح کرد:

۹ میلیون تن از برنامه ۱۱میلیون تنی مربوط به فولاد مبارکه و سبا است و دو میلیون تن دیگر مربوط به فولاد هرمزگان می‌شود.

وی میزان سرمایه گذاری برای اجرای این قراردادها را ۱۵۰۰میلیارد تومان ذکر کرد و پیش‌بینی کرد که نیمی از این افزایش ظرفیت درسال ۹۲ و نیمه دیگر تا پایان سال ۹۳ عملی شود.

در گروه خودرویی دیروز انتشار شایعاتی در مورد احتمال تعدیل و همچنین عرضه بلوک فولاد خوزستان به صف خرید در این نماد منجر شد.

در این گروه، انتشار طرح اولیه شورای شهر تهران در مورد لزوم خروج یک خودرو فرسوده توسط خریداران خودرو نو در تهران نکته جالب توجهی بود؛ این امر می‌تواند فروش شرکت‌های خودرویی را متاثر کند.

در گروه سیمانی برای دومین روز، بیشتر نمادها با رشد قیمتی همراه شدند. احتمال انتشار گزارش‌های مطلوب شش ماهه مهم‌ترین دلیل این رشد قیمت است. در همین حال برخی از مدیران شرکت‌های سیمانی احتمال تغییر نرخ سیمان را رد کرده‌اند.

در گروه حمل و نقل، فقدان خریدار برای هما دیروز به عنوان دلیلی برای عدم عرضه سهام این شرکت اعلام شد.

در مجموع بازار دیروز وضعیتی متعادل و رو به بهبود داشت که در آن ۴۷میلیارد تومان سهام مورد داد و ستد قرار گرفت که ۱۰/۸۸ درصد آن را معامله ۲۲میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۶۲نمادی که در بازار دیروز معامله شدند، ۱۳۷نماد با کاهش ارزش و ۱۱۶نماد با رشد قیمت معامله شدند.