گروه بورس- مطلب وب‌گردی امروز به نظرسنجی یکی از تاپیک‌ها در تالار گفت‌وگوی بورکس (Bourexpro.com) از کاربران درخصوص تغییرات جدید سایت TSETMC اختصاص دارد.

این تاپیک از کاربران خواسته است موافقت و مخالفت خود را در خصوص تغییرات جدید سایت شرکت مدیریت فناوری بورس اعلام کنند. این نظرسنجی که از روز چهارشنبه گذشته بین ۱۱۸ نفر از کاربران سایت انجام شده تاکنون ۸۶ درصد مخالف و تنها ۱۴ درصد موافق داشته است. شروع کننده تاپیک کاوه است: «شکل و شمایل جدید سایت TSETMC به جای اینکه بیشتر برای اطلاع‌رسانی و رصد کردن نمادها و معاملات روزانه آنها مفید باشد، باعث سردرگمی سهامداران می‌شود. براین اساس از دوستان و کاربران به عنوان جامعه آماری فعال درخواست می‌شود با شرکت در این نظرسنجی اعلام کنند که آیا از شکل و تغییرات جدید سایت مدیریت فناوری بورس تهران راضی هستند و تغییرات انجام شده را مناسب می‌دانند یا خیر؟

شاید این نظرات و دیدگاه‌ها در روند تصمیم‌گیری مسوولان سازمان به بورس هیچ گونه تاثیری نداشته باشد، اما می‌تواند برآیند مناسبی از نظرات سهامداران در خصوص درصد رضایت کاربران از تصمیمات و قوانین اتخاذ شده مسوولان سازمان باشد.»

در ادامه به برخی از نظرات کاربران نگاهی می‌اندازیم.

«علی خ» در اظهارنظر خود نوشته: «متاسفانه رنگ و ترکیب سایت جدید باعث سردرگمی سهامداران می‌شود. صفحه اصلی باید آرام بخش باشد تا با تغییر قیمت‌ها بالا و پایین نریم!»

«رضا حیدری» گفته: «پیش‌زمینه سایت فقط باید سفید و سیاه باشد و تغییرات هم قرمز و سبز... سایت قبلی خیلی بهتره».

«کاوه» هم که گویا با کاربران قبلی هم عقیده است می‌گوید: «سایت جدید TSETMC مثل زمانی است که تازه اینترنت، وب‌سایت و زبان برنامه‌نویسی اختراع شده بود، دریغ از یک کم ذوق، ظرافت، زیبایی و کارآیی! این‌طور برنامه نویسی و طراحی برای ۱۰ سال پیش است.

سایت قدیمی به‌رغم کندی و هر عیبی که داشت، بالاخره منسجم و کارآمد بود و موقعی که وارد می‌شدیم سردرگمی و گیجی نداشت و سهامداران با هر کم و کاستی با آن محیط خو گرفته بودند.»

علیرضا هم گفته: «سایت قبلی مگه چه اشکالی داشت؟ این از سایت irbourse هم ظاهر بدتری داره.»

امید ایمانی نظر خود را این طور نوشته: «ببخشید من اصلا در سایت جدید نمی‌دانم صفحه مربوط به یک نماد را چگونه پیدا کنم؟ خواهش می‌کنم راهنمایی کنید. سایت قدیم چه مشکلی داشت که دست به این کار زدند؟»

دنیای بورس نیز معتقد است که سایت جدید اصلا قابلیت کاربردی ندارد.

علی معلم در نوشته خود آورده: «اگر یک روزی کسی از یک گوشه دیگه دنیا بخواد پربازده‌ترین بورس جهان رو نگاه کنه، فکری کنید با دیدن سایت جهانی بورس تهران چه چیزی به ذهنش میاد؟»

صوفیه با اشاره به تغییر ناگهانی سایت در هنگام برگزاری نمایشگاه نوشته: «شاید این تغییرات برای نمایشگاهه. می‌خوان بگن یه چیز جدید برای نمایش داریم یا اینکه یک چیزی از پارسال تا امسال فرق کرده...»

علی سلمانیان هم معتقد است: «هرگونه تغییرات، چنانچه در جهت کاربردی‌تر کردن سایت‌های بازار سرمایه صورت گیرد، قابل قبول است. متاسفانه، اغلب تغییراتی که در سال‌های اخیر در این حوزه صورت گرفته است، ریشه در محدودتر کردن امکانات قبلی و در مواردی ایجاد سایت‌های موازی و غیرضروری با هزینه‌های بالا بوده است که چندان هم با دانش روز همخوانی ندارد.»

علیرضا واتر نوشته: «امروز در غرفه فناوری بورس نمایشگاه بودم، از طراح سایت درخصوص مزیت سایت جدید پرسیدم، گفت: برای شما مزیت نداره، برای ما داره، سبک‌تره!

گفتم: حالا ما باید چه کار کنیم؛ صف‌های خرید و فروش روزهای گذشته حذف شده، می‌گفت: دوباره برگردوندیم و میتونید از سایت قدیم استفاده کنید.»

جاناتان اما با نگاه موافق به سایت جدید برای راهنمایی کاربران در استفاده از سایت جدید نوشته: «با کلیک بر منوی دیده‌بان بازار در سایت جدید می‌توان نمادهای مختلف را پیدا کرد. همچنین از گزینه جست‌وجو نیز با درج نماد سهم صفحه، سهم قابل رویت است. اگر از نوع رنگ و سادگی طراحی بگذریم، قابلیت‌های جدید بسیار بیشتر از سایت قبلی است.»

ایماج نیز بعد از انتقادهای مختلف نوشته: «در سایت جدید امکانات جدید اضافه شده که کارآیی و بازدهی را کم کرده و سرعت کامپیوتر رو هم به شدت پایین میاره. اما نکته مثبتی که دیدم و همیشه دنبالش می‌گشتم، شرکت‌های هم گروه بود که توی صفحه هر نماد اضافه شده است.»

پ‌پ نوشته: «گذشته از اینکه طبیعت ما آدم‌ها اینه که به هرچی عادت کنیم، دل کندن از اون برای ما سخت می‌شه. ولی به نظرم سایت جدید آپشن‌های جدیدی داره. البته تغییر سهامداران عمده که تو هر نماد جداگانه ثبت می‌شد در سایت جدید نداریم وگرنه زیاد هم بد نیست.»

حسین یادآور شده: «هیچ کس با تغییر و تحول مشکل نداره، به نظر من که اصلا تغییراتشون جالب نیست، البته اگه قراره همینطوری بمونه.

تعداد سهم سهامداران عمده یا تغییرات قیمت رو هم نشون نمی‌ده که چند درصد نسبت به روز قبل نوسان داشته. حالا چه ویژگی جدیدی اضافه شده که دوستان اشاره می‌کنن، من نمی‌دونم.»

در مجموع به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در دنیای مجازی نسبت به تغییرات اخیر سایت فناوری بورس انتقادهایی دارند که با لحاظ کردن آنها در مرور زمان می‌توان مقبولیت سایت جدید را افزایش داد.

* درج مطالب «گشتی در وب» صرفا به منظور انعکاس نظرات سهامداران فعال در دنیای مجازی انجام می‌شود و مفاد آن لزوما مورد تایید روزنامه دنیای‌اقتصاد نیست.