گروه بورس- در معاملات این هفته بورس آتی پرونده قراردادهای شهریور ماه بسته شد تا بازار آتی با خروج این سررسید در انتظار رونق دادوستد قراردادهای آبان و دی‌ماه باشد. در بازار دیروز معاملات آتی بدون قراردادهای شهریور بی‌رونق بود و هنوز معامله‌گران با مشکلات سیستم معاملات این بازار از یک سو و نگرانی از روند آتی قیمت‌های بازار سهام از سوی دیگر، دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

هر چند طی دو هفته اخیر گروه‌های دارویی و سیمانی در صدر معاملات بازار نقدی بودند اما سهم پایه ای از این شرکت‌ها در بازار آتی نبود تا معامله‌گران بتوانند در این قراردادها سرمایه‌گذاری کنند. بر این اساس بازار آتی در این هفته تنها نظاره گر خروج سررسیدهای شهریور ماه بود. این در حالی است که هنوز موقعیت‌های باز در نمادهای دیگر قابل توجه نیست؛ به طوری که «مپنا» آبان و دی به ترتیب با ۳۶ و ۱۹۷ و «فولاد» آبان و دی با ۳۵ و ۶۳ موقعیت باز در این بازار رکورددار هستند. نکته قابل توجه در این قراردادها عدم توجه بازار به قراردادهای «فملی» آبان و دی است. «فملی» که همیشه در صدر توجه فعالان آتی بود به دلیل نوسانات شدید در بازار‌های جهانی این روزها در دادوستدهای آتی از اقبال کمتری برخوردار است. در مجموع این هفته ۴۹۷ قرارداد به ارزش ۲۱ میلیارد ریال در بازار آتی دادوستد شد که در مقایسه با هفته قبل به ترتیب ۴۵ و ۶۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.
فیوچرز «غدیر» مثبت بود
در پایان معاملات آتی شنبه سهام ۳۲ قرارداد شهریور مورد معامله فعالان این عرصه قرار گرفت. «اخابر» شهریور با ۲قرارداد ۳۱ ریال کاهش را تجربه کرد و به قیمت ۳۴۰۰ ریال رسید. همچنین در داد و ستد‌های شنبه «فملی» شهریور هم با افت ۱۷ ریال و با ۶ قرارداد در قیمت ۵۰۳۳ ریال بسته شد. اما «غدیر» شهریور روز مثبتی را با ۲۲ قرارداد پشت سرگذاشت و با ۳۴/۳ درصد رشد توانست به قیمت ۴۴۲۳ ریال برسد و از سویی دیگر «ومعادن» شهریور هم با افزایش قیمت همراه بود و با ۲ قرارداد ۱۰ هزار و ۱۰۰ ریال دادوستد شد و یک درصد رشد قیمت داشت.
ملی مس درصدر معاملات فیوچرز
یکشنبه در معاملات آتی سهام ۱۰۶ قرارداد مورد معامله فعالان این عرصه قرار گرفت. این در حالی است که سررسیدهای شهریور «اخابر»، «شخارک»، «خودرو»، «مپنا»، «کگل»، «فاسمین» یکشنبه از آتی خارج شدند. «اخابر» با ۱۵ قرارداد معامله شده در آخرین روز معاملاتی خود با ۸۵/۰ درصد افت مواجه شد و به قیمت تسویه ۳۳۷۱ ریال بسته شد. اما سررسید «فملی» با ۸۷ قرارداد و نوسان ۵۸/۲ درصد مثبت به قیمت ۵۱۶۳ ریال رسید. همچنین «فولاد» با ۴ قرارداد ۱۸/۰ درصد کاهش داشت و ۳۲۸۲ ریال بسته شد و غدیر که با ۱/۷۴ درصد افزایش همراه بود با ۵ قرارداد به قیمت ۴۵۰۰ ریال رسید.
روز دوشنبه در معاملات آتی سهام 283 قرارداد مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس «فولاد»، «غدیر»، «فملی» و «ومعادن» آخرین روز معاملاتی را داشتند. «فملی» با 173 قرارداد کاهش 2/3 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 5044ریال رسید.
«فولاد» هم که ۶۸ ریال افت را تجربه کرد با ۱۲ قرارداد معامله شده ۳۲۱۴ ریال بسته شد.
همچنین معامله 96 قرارداد «غدیر» موجب شد تا قیمت این سررسید در آخرین روز معاملاتی با 91 ریال افزایش مواجه شود، اما «وکار» با 3 تقاضای فروش و 98/3 درصد کاهش در قیمت 2824 ریال بسته شد.
سررسیدهای «فولاد» در فیوچرز صف خرید شد
روز سه‌شنبه در پایان معاملات آتی سهام 69 قرارداد به ثبت رسید و آخرین سررسیدهای شهریور (وپارس، وکار و خساپا) بسته شد.
«وکار» شهریور با معامله ۸ قرارداد در قیمت ۲۸۰۱ ریال تسویه شد که با تقاضای فروش به کار خود پایان داد. اما سررسید آبان «مپنا» با ۱۵ قرارداد بدون تغییر ۳۰۴۲ ریال بود و در قیمت ۳۰۰۲ ریال تقاضای خرید داشت. «مپنا» در سررسید دی‌ماه خود با ۱۷ ریال کاهش با
14 قرارداد مواجه شد و در قیمت 3193 ریال بسته شد. «فولاد» در هر دو سررسید خود با صف خرید همراه بود که در آبان با 20 قرارداد 3/99 درصد رشد کرد و 20 تقاضای خرید داشت و به قیمت 3463ریال رسید و «فولاد» دی‌ماه با 10 تقاضای خرید و 10 قرارداد معامله شده در قیمت 3587ریال بسته شد. همچنین «غدیر» دی‌ماه هم مورد معامله قرار گرفت که طی آن 139 ریال صعود کرد و با 2 قرارداد در قیمت 4900 ریال بازار را پشت‌سر گذاشت. روز چهارشنبه نیز تنها دو قرارداد در آتی معامله شد که مربوط به «مپنا» دی و آبان بود. بر این اساس «مپنا» دی‌ماه با 57 ریال افزایش در قیمت 3250 ریال بسته شد. «مپنا» آبان نیز با 20 ریال افزایش قیمت در مبلغ 3065 ریال تسویه شده است.