گروه بورس - اعظم شریفی: در بازار این هفته خرید‌های حقوقی‌ها به فاصله زیادی از حقیقی‌ها پیشی گرفت.

به گزارش خبرنگار ما، در روزهای معاملاتی آرام این هفته خریداران حقوقی نقش پررنگ‌تری را در مقایسه با حقیقی‌ها در بازار ایفا کردند. در روزهای این هفته خریداران حقوقی به خریدهای گسترده‌ای در گروه بانکی و فولاد اقدام کردند که در این میان، بانک پاسارگاد و ملت از خریدهای مهم حقوقی‌ها بودند. این در حالی است که حقیقی‌ها به خرید تک‌سهم‌های مختلفی دست زدند. به طوری که زامیاد، سیمان خزر، ملی‌مس،‌ غدیر و فولاد خراسان مورد توجه آنها بود. حقیقی‌ها همچنین پای ثابت خریدهای سیمانی بودند. در معاملات این هفته به طور میانگین روزانه حقوقی‌ها ۵۵ میلیارد ریال سهام از دست حقیقی‌ها جمع‌آوری کردند که در مقایسه با هفته گذشته کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشت. بر این اساس یکی از دلایل رکود در ارزش معاملات در این هفته را نیز می‌توان عدم‌تحرک خاص از سوی حقوقی‌ها دانست که گویا در پایان شهریورماه سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفتند.

فرهنگیان مس فروخت

همزمان با منفی شدن سهام سرمایه‌گذاری ملی در روز شنبه، بانک تجارت ۴ میلیون سهم از ۲/۴ میلیون سهم عرضه شده در نماد سرمایه‌گذاری ملی را خرید تا در این شرکت سهامدار ۵/۱۶ درصدی شود. در نخستین روز معاملاتی هفته هلدینگ سیمانی غدیر، سیمان شرق خرید و سرمایه‌گذاری البرز هم خریدار ایران دارو یکی از نماد‌های مورد توجه بازار بود.

افزون بر این، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان عرضه‌کننده ۲۰۰ هزار سهم پیاذر بود.

در این روز در حالی که فقط حدود ۴۰۰ هزار سهم «خعتبار» معامله شد، ۲/۶ میلیون سهم این شرکت در خارج از بازار از پرتفولیوی دانایان پارس، سهامدار ۵/۱ درصدی شرکت خارج شده است. از سویی دیگر، سرمایه‌گذاری سایپا خریدار «سایپا» و سرمایه‌گذاری سپه مشغول خرید سهام گل گهر و چادرملو بود.

در گروه بانکی، در شرایطی که در بازار شنبه ۴/۱ میلیون سهم بانک کارآفرین معامله شد، صبا تامین خریدار ۹۰۰ هزار سهم این بانک خصوصی بود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری صنعت و معدن آ.س.پ فروخت و سهام توسعه صنایع بهشهر را خرید.

فرهنگیان سهامدار ۶/۱ درصدی «فاراک» در زمره خریداران عمده آن جای گرفت. «ورنا» هم عرضه‌کننده ۲ میلیون سهم معامله شده سیمان دورود در بازار بود. در روز شنبه «ونیکی» ایران ترانسفو فروخت و صندوق ذخیره فرهنگیان هم یک معامله بلوکی ۵۱ میلیون سهمی را در نماد مس رقم زد. ضمن این که صندوق عشایر هم «غدیر» را خرید تا در این شرکت سهامدار ۹/۳ درصدی شود. همچنین در این روز خرید حدود ۸۰۰ هزار سهم بانک پاسارگاد توسط یک حقیقی و خرید سهام فولاد توسط یک شخص حقیقی دیگر در تحرکات سهامداران فعال جلب توجه می‌کرد.

جابه‌جایی «فاراک» در مجموعه فرهنگیان

روز یکشنبه بانک تجارت باز هم مانند روز‌های گذشته تعداد ۶۶۰ هزار سهم «ونیکی» را به پرتفولیوی خود افزود. فروشنده یک‌میلیون سهم «ثباغ» در این روز بین‌المللی توسعه ساختمان بود. همچنین سرمایه‌گذاری تدبیر اقدام به خرید ۴۵۰ هزار سهم بانک دی کرد. اما خریداران «وبشهر» در بازار یکشنبه سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به تعداد ۶۰۰ هزار سهم و سرمایه‌گذاری غدیر به تعداد ۴۳۰ هزار سهم بودند. دانایان پارس باز هم اقدام به خرید ۱۵۰ هزار سهم «خگستر» کرد و سرمایه‌گذاری سمند هم «خودرو» خرید. شرکت سایپا ۱۰۰ هزار سهم «وساپا» را از بازار جمع‌آوری کرد و سرمایه‌گذاری سپه هم خریدار ۱۰۰ هزار سهم «وامید» بود.

از سویی دیگر بیش از ۲۲ میلیون سهم «فاراک» مورد معامله قرار گرفت که صندوق ذخیره فرهنگیان عرضه‌کننده ۲۰ میلیون از سهام «فاراک» بود که زیرمجموعه آن یعنی سرمایه‌گذاری فرهنگیان عمده سهم مزبور را خریداری کرد. صندوق ذخیره فرهنگیان علاوه بر فروش «فاراک» عرضه‌کننده ۵/۱ میلیون سهم مس نیز بود. افزون بر این، سرمایه‌گذاری ایران خودرو فروشنده ۴۰۰ هزار سهم «وپارس» خود بود. مدیریت سرمایه برنا، سیمان دورود خرید و سیمان غرب فروخت. بیمه عشایر باز هم خریدار ۵۶۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری غدیر بود و سرمایه‌گذاری ملی دوباره ۲۰۰ هزار سهم «بترانس» را از پرتفولیوی خود خارج کرد.

گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، بانک پارسیان می‌فروشد

بانک پارسیان در روز دوشنبه خریدار ۴۰۰ هزار سهم بیمه پارسیان بود. بانک تجارت تجارت باز هم ۸۹۰ هزار سهم «ونیکی» را به پرتفوی خود افزود. خریداران بانک دی هم سرمایه‌گذاری تدبیر به تعداد ۳۰۰ هزار سهم و دلیران پارس به تعداد یک میلیون سهم بودند. نور همدانیان ۱۶۰ هزار سهم قند نیشابور را از بازار جمع‌آوری کرد و بیمه اجتماعی عشایر ۵۲۰ هزار سهم «غدیر» را به پرتفولیوی خود افزود. صندوق فرهنگیان ۳/۱ میلیون سهم «فملی» خود را همانند روز گذشته در بازار عرضه کرد. از سویی دیگر، گسترش سرمایه‌گذاری خودرو تعداد ۸۹۰ هزار سهم بانک پارسیان را از سبد خود خارج کرد. سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری غدیر باز هم «وبشهر» خریدند. صبا تامین۳۶۰ هزار سهم «وکار» را به پرتفوی خود افزود و تعداد ۲۰۰ هزار سهم «ولساپا» را صندوق نفت از بازار جمع‌آوری کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ایرانیان ۲۰۰ هزار سهم «مرقام» را خرید و از سویی دیگر سامان فرهنگیان یک‌میلیون سهم «مرقام» را به پرتفوی خود افزود.

توجه حقوقی‌ها به ایران ارقام

در بازار روز سه‌شنبه شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر ۱۵۰ هزار سهم از دو شرکت سیمان شرق و سپاهان را خرید.

دانایان پارس ۳۱۰ هزار سهم «مرقام» و ۱۲۸ هزار سهم پست بانک را به پرتفوی خود افزود. سرمایه‌گذاری فرهنگیان دیگر خریدار ۷/۱ میلیون سهمی ایران ارقام بود. سرمایه‌گذاری سپه در روز سه‌شنبه اقدام به خرید ۵/۱ میلیون سهم شازند کرد و همچنین ۱۰۰ هزار سهم «وامید» را خرید. سرمایه‌گذاری سپهر ۵۰ هزار سهم ایران دارو خرید. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری سمند خریدار ۲۱۵ هزار سهمی ایران خودرو بود. در همین حال سرمایه‌گذاری صبا تامین ۱۷۶ هزار سهم «وکار» را به سبد خود افزود. سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز ۲/۱ میلیون سهم توسعه صنایع بهشهر را از بازار جمع‌آوری کرد.

صندوق عشایر هم ۱۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری غدیر را خرید. از حرکات جالب توجه حقیقی‌ها در بازار سه‌شنبه می‌توان به خرید ۱۰۳ هزار سهم فارسیت اهواز، خرید ۱۶۱ هزار سهم فولاد یزد و فروش ۲۴۷ هزار سهم پیاذر اشاره کرد. روز سه‌شنبه به دلیل صف خرید همکاران سیستم، مدیریت سرمایه‌گذاری آینده نگر دانا ۲۸۸ هزار سهم دیگر از این نماد را فروخت تا کارنامه معاملات این هفته در بازار با تحرکات نسبتا کمتر حقوقی‌ها بسته شود.