گروه بورس- اعظم شریفی: در بازار این هفته حقوقی‌ها حضور پررنگی را بر روی نمادهای مختلف داشتند. معاملات بلوکی از یک سو و رقابت شدید در جمع‌آوری سهام بانک‌های مختلف از دلایل اصلی افزایش تحرکات سهامداران حقوقی بازار بود. بنابراین، به نظر می‌رسد حقوقی‌های بازار در تلاش برای تغییر شرایط پرتفولیوی خود، دادوستدهای گسترده‌ای را انجام داده‌اند. در سوی دیگر میدان، سهامداران حقیقی همچنان با اعتقاد به سهام بنیادی اقدام به خرید سهام مخابرات، ملی مس و فولاد کردند؛ هرچند با نیم‌نگاهی به اخبار حاشیه‌ای و انتشار گزارش‌های ۶ماهه در سهامی مانند پارس‌توشه، سرمایه‌گذاری پردیس و نفت بهران نیز شاهد انتقال مالکیت از حقوقی‌ها به حقیقی‌های بازار بودیم. اما حقوقی‌ها پای ثابت معاملات بانکی این هفته بودند. به عنوان نمونه تنها در روز شنبه ۵۷ میلیارد ریال سهم بانک کارآفرین از سوی سهامداران حقیقی به پرتفولیوی‌ حقوقی‌ها منتقل شد.

معاملات پرحجم ۳ فرابورسی در بازار شنبه

در معاملات روز شنبه شاهد دادوستدهای سنگینی در نمادهای فرابورسی همراه اول، بانک ایران زمین و میدکو بودیم.

مخابرات در این روز عرضه کننده اصلی همراه اول بود. این شرکت که به مدد گزارش ۶ ماهه مناسب در پایان هفته گذشته تا صف خرید پیش رفته بود، با عرضه سهامدار عمده مواجه شد تا از مجموع ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار سهم معامله‌شده «همراه»، مخابرات نقش اصلی را در فروش ۵ میلیون سهم این شرکت ایفا نماید.

در همین حال، بانک ایران زمین با اقبال معامله‌گران شاهد نوسانات مثبت و صف خرید بود که معامله ۱۷ میلیون سهمی را در این نماد به دنبال داشت؛ صباتامین ۶/۶ میلیون سهم ایران زمین را در این روز عرضه کرد. دیگر فرابورسی مورد توجه بازار «میدکو» بود که سرمایه‌گذاری پارس آریان با خرید ۸/۷ میلیون سهمی از معاملات ۱۱ میلیونی میدکو، سهام خود را در این شرکت به ۸/۸ درصد افزایش داد.

سرمایه‌گذاری دانایان پارس هم از حقوقی‌های فعال روز شنبه بود که با خرید ۱۵۰ هزار سهمی از دو نماد پست بانک و اعتبار ایران حمایت کرد. سرمایه‌گذاری سمند هم فروشنده ۷۶۲ هزار سهم «ختوقا» و خریدار ۲۹۰ هزار سهم ایران خودرو بود. صندوق باز نشستگی نفت دیگر سهامدار حقوقی بود که بعد از نوسان ۲۰ درصدی هفته گذشته «ختوقا» به دلیل تعدیل مثبت، در نقش فروشنده ۳۹۳ هزار سهم قطعات اتومبیل ظاهر شد. صندوق نفت در ادامه خرید‌های خود در نماد زاگرس، باز هم ۲میلیون و ۲۹ هزار سهم زاگرس را از بازار جمع‌آوری کرد، تا سهامدار ۷/۳درصدی شود. خریدار ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهمی صنعتی آما هم دو شخص حقیقی بودند. از تحرکات دیگر حقیقی‌ها، فروش ۲۵۰ هزار سهم بانک آرین از سوی یک حقیقی بالای یک درصد بود.

تحرکات بزرگان در بازار یکشنبه

در معاملات یکشنبه بیش از ۱۱ میلیون سهم بر روی نماد «شبریز» داد و ستد شد که خریدار ۱۰ میلیون از سهام این پالایشگاه، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پارسیان بود. در همین حال، دانایان پارس خریدار ۱۵۰ هزار سهم «وپست» و ۲۰۰ هزار سهم «وساپا» بود. سامان فرهنگیان هم ۱۶۰ هزار سهم «مرقام» را خرید.

فروشنده ۱/۲میلیون سهم ایران زمین در این روز سرمایه‌گذاری صبا تامین بود. سرمایه‌گذاری سپه مانند روزهای گذشته «امید» و «کچاد» را به پرتفولیوی خود افزود. این در حالی است که صندوق بازنشستگی کشوری فروشنده ۱۵۰ هزار سهم «کچاد» بود. بیمه اجتماعی عشایر ۲۰۰ هزار سهم «غدیر» را خرید و مسکن و ساختمان جهان هم ۲۶۰ هزار سهم «خگستر» را جمع کرد. دلیران پارس باز هم فروشنده ۲۲۰ هزار سهم بانک دی بود و تجارت اندیشه آریا ۳۵۰ هزار سهم بانک سرمایه را خریداری کرد.

روایتی از تحرکات چشمگیر حقوقی‌ها

فعالان بازار سرمایه ایران روز دوشنبه شاهد رسیدن حجم معاملات بورس تهران به سطح ۱۵۷ میلیارد تومان بودند که فقط ۱۲۰ میلیارد تومان آن به معامله یکجا و نقد بلوک ۱۹ درصدی سرمایه‌گذاری ملی اختصاص داشت.

در پی این معامله، ۵۵۱ میلیون سهم «ونیکی» به پرتفولیوی بانک تجارت منتقل شد تا این حقوقی در سرمایه‌گذاری ملی سهامدار حدود ۳۶ درصدی شود. در این روز، از ۱/۵ میلیون سهم معامله شده در نماد خدمات انفورماتیک ۵/۲میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری ایرانیان عرضه شد و ملی انفورماتیک هم عرضه کننده ۲۰۰ هزار سهم شرکت بوده است.

روز دوشنبه در حالی ۳/۱ میلیون سهم لوله و ماشین‌سازی ایران معامله شد که آینده‌گستر عرضه‌کننده ۵۰۰ هزار سهم آن بود. این حقوقی ۸/۶ میلیون سهم «فلوله» را در پرتفولیوی خود دارد و در مقام عرضه‌کننده در این نماد طی روزهای گذشته ظاهر شده است. در نماد تازه‌وارد میدکو ۲/۷میلیون سهم معامله شد و باز هم ۴ میلیون سهم توسط پارس آریان، سهامدار عمده شرکت جمع‌آوری شد. دانایان پارس نیز ۲۵۰ هزار سهم پست بانک را خرید تا در این شرکت سهام خود را به سطح ۲ درصد برساند. از سویی دیگر، در این روز ۶/۲ میلیون سهم رایان‌سایپا معامله شد که عرضه‌کننده ۵/۱ میلیون سهم آن سرمایه‌گذاری سایپا بود. در همین حال، از ۳/۱ میلیون سهم معامله‌شده موتوژن، «غدیر» عرضه‌کننده بیش از یک میلیون سهم بود.

در این روز «وصنا»، بانک اقتصاد نوین خرید، عشایر به سهام خود در غدیر و فولاد خراسان افزود. در همین حال که تامین آتیه پاسارگاد حامی اصلی بانک پاسارگاد بود و مسکن جهان نیز در مقام خریدار ۱/۱ میلیون سهم «خگستر» ظاهر شد، تا در این شرکت سهامدار حدود ۲ درصدی شود. در نهایت بانک سرمایه هم یک میلیون معامله داشت که توسعه تجارت اندیشه آریا خریدار اصلی آن بود.

حمایت حقیقی‌ها از فولاد یزد

تحرکات حقوقی‌ها و سهامداران فعال در بازار سه‌شنبه افزایش یافت. در این روز آتیه دماوند فروشنده «لکما» بود و نماد «مداران» هم با ۹/۱ میلیون معامله یکی از نمادهای مورد توجه بازار بود که طی آن ملی انفورماتیک و سرمایه‌گذاری ایرانیان فروشنده و یک مالک حقیقی بالای یک درصد هم خریدار سهام بودند. از سوی دیگر در نماد ایران ارقام، «ایرانیان» فروشنده و سامان فرهنگیان خریدار سهم بود. در همین حال سهام شرکت تولید مواد اولیه مصنوعی به تعداد یک میلیون برگه معامله شد که فروشنده اصلی آن بازرگانی پلی اکریل بود. «میدکو» سهم تازه وارد فرابورسی هم با ۱۸ میلیون معامله روز پرحجمی را پشت سر گذاشت، در شرایطی که پارس آریان و ارزش‌آفرینان خریداران اصلی بودند و مبنای خاورمیانه هم فروشنده بخش عمده‌ای از معاملات این معدن‌کار فرابورسی بود.

در روز سه شنبه بانک پاسارگاد شاهد معامله قابل توجه ۵۳ میلیون سهمی بود که «خوارزمی» وگروه مالی پاسارگاد خریدار اصلی این نماد معاملاتی بودند. «فولاد» هم یکی از نماد‌های پر‌معامله بازار سه شنبه بود، که طی آن یکی از زیرمجموعه‌های مهر یعنی تدبیرگران آتیه ایرانیان از ۵۰ میلیون سهم معامله شده، خریدار یک بلوک ۴۴ میلیون سهمی بود.

در این روز سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، «پیاذر» خرید و سرمایه‌گذاری سایپا باز هم در کسوت فروشنده رایان سایپا ظاهر شد و البته سرمایه‌گذاری صنعت و معدن هم دیگر فروشنده رایان بود. عرضه گسترده سهام توسط این دو حقوقی مانع از تشکیل صف خرید پایدار در این نماد شد. از سویی دیگر، مسکن جهان با ادامه خرید‌های خود در «خگستر» سهامدار بیش از ۲ درصدی شد و آینده‌نگر دانا (سهامدار عمده شرکت) هم حامی همکاران سیستم بود. در این میان، در شرایطی که سرمایه‌گذاری آریا فروشنده فولاد یزد بود ۴ حقیقی بالای یک درصد، خریدار سهام این شرکت بودند و معامله ۲ میلیون سهمی را در این نماد رقم زدند. در نهایت بانک سرمایه هم شاهد ۶/۵ میلیون معامله ناشی از خرید‌های توسعه اندیشه آریا بود.

در مجموع می‌توان هفته جاری را دوره‌ای برای افزایش تحرکات معامله‌گران دانست که البته فعالیت سرمایه‌گذاری حقوقی چشمگیرتر بوده است.