گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پس از افت خیره‌کننده روز یکشنبه دیروز شرایط بهتری را تجربه کرد هر چند که شاخص دیروز در نهایت افت ۱۳۱واحدی را ثبت کرد. در بازار دیروز بازگشایی مثبت بازارهای جهانی و تقویت بهای فلزات و نفت سبب شد تا از فشار عرضه سهام کاسته شود. تصمیم گروه جی‌بیست در اعلام مهلت یک هفته‌ای به حوزه یورو برای ساماندهی به بحران بدهی‌ها سبب خوش‌بینی معامله‌گران در بازارهای جهانی برای کاهش بحران شده است که این امر به تقویت بیشتر یورو و ضعف دلار و در نهایت رشد بهای مواد خام منجر شد.

در همین حال حضور صبحگاهی وزیر امور خارجه در اتاق بازرگانی و موضع گیری متعادل وی نیز سبب شد تا از نگرانی سیاسی فعالان اقتصادی کاسته شود. معامله‌گران در تحولات شروع بازار شاهد توقف نماد فولاد خوزستان بودند. این شرکت براساس خبرهای اولیه، سود هر سهم در سال ۹۰ را در مرحله کنونی به یک هزار ریال افزایش خواهد داد. در همین حال توقف نمادهای سنگ آهنی و هلدینگ‌های امید و معادن و فلزات دیروز بازار را مملو از شایعات در مورد وضعیت قیمت‌گذاری حقوق دولتی و قیمت فروش محصولات شرکت‌های سنگ آهنی به کارخانجات فولاد کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد همراه اول بودند که همانند بازگشایی نماد پتروشیمی پردیس طی هفته گذشته به تغییر خاصی در قیمت این سهم باوجود تعدیل مثبت نزدیک به ۲۰درصدی سود منجر نشد. همراه اول دیروز سود هر سهم خود را ۷هزار و ۱۴۵ریال اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال معادل ۵۰درصد آنرا پوشش داده است. در همین حال تعدیل ارتباطات سیار تاثیری را بر نماد مخابرات نیز برجای نگذاشت. در بازار دیروز معامله گران شاهد انتشار خبرهایی در مورد موافقت دولت برای افزایش نرخ تلفن ثابت شهری بودند. براساس این خبرها هیات دولت مصوبه جبران درآمد مخابرات از طرح هم‌کدی پیش شماره‌های درون استانی از محل افزایش نرخ پالس شهری را تصویب کرد.

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات در این باره اظهار کرد: این مصوبه برای افزایش تعرفه‌های مخابراتی نیست؛ بلکه مطابق این مصوبه کد بین‌شهری درون استان‌ها حذف می‌شود و کاهش درآمد مخابرات از این محل از طریق افزایش تعرفه نرخ پایه پالس‌ شهری جبران خواهد شد.

در گروه بانکی دیروز شایعاتی در مورد احتمال افزایش نرخ سود سپرده بانکی شنیده می‌شد. براساس این خبرها احتمالا شورای پول و اعتبار برای کاهش تورم و حرکت نقدینگی، افزایش نرخ سود اوراق مشارکت و سپرده بانکی را تصویب خواهد کرد. در گروه خودرویی دیروز بحث بلوک ایران‌خودرو که امروز در بازار عرضه می‌شود، مهم‌ترین تحول به شمار می‌رود. در همین حال نرخ بالای این بلوک (هر چند که به صورت اقساط بدون بهره نیز قابل خریداری است) سبب شده است شمار خریداران اندکی برای این بلوک تحریک شوند. براساس اعلام ناظر امروز ۲۸۰ میلیون و ۷۵ هزار و ۳۴۲ سهم ایران خودرو به قیمت پایه هر سهم ۸۱۴۵ ریال در بازار دوم توسط کارگزاری عمران فارس عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد انجام این معامله می‌تواند تبعات مهمی را به همراه داشته باشد، زیرا این معامله به نوعی زمینه‌ساز معامله بلوک ایران‌خودرو متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری هم خواهد بود. این در حالی است که بلوک ایران‌خودرو تنها می‌تواند دو خریدار در بازار داشته باشد؛ گروه قطعه‌سازی کروز که با کمبود نزدیک به سه درصدی سهام برای کسب یک عضو هیات‌مدیره در ایران خودرو مواجه است و از سویی مجموعه سایپا که علی رغم مخالفت‌های اولیه به نظر می‌رسد موافقت دولت را برای نزدیکی بیشتر دو قطب خودرو ساز کشور به دست آورده است. انتظار می‌رود این معامله بحث‌های فراوانی را مجددا در گروه خودرو‌سازی به همراه آورد. در گروه تصفیه نفت و پتروشیمی دیروز معامله‌گران شاهد معامله تامین اجتماعی و نفت و گاز پارسیان (متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر) بودند. بر این اساس بلوک ۴/۵درصدی پتروشیمی فن‌آوران و بلوک ۵۹/۱۱درصدی پالایشگاه تبریز داد‌و‌ستد شدند تا نفت و گاز پارسیان مالکیت پالایشگاه نفت تبریز را به دست آورد و در مقابل پتروشیمی فن‌آوران نیز در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد. در این میان، نحوه مدیریت پالایشگاه نفت تبریز توسط نفت و گاز پارسیان موضوعی قابل توجه از سوی معامله گران خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با افت نیم درصدی مواجه شد و به عدد ۲۶هزار و ۱۵۹واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۴/۲۶۶میلیارد تومان رسید که بخش عمده را معاملات سه نماد پالایشگاه نفت تبریز، پتروشیمی فن‌آوران و بانک پارسیان تشکیل داد که با حذف این معاملات ارزش خالص معاملات به ۸/۷۷ میلیارد تومان بالغ شد. از ۲۴۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۷۶نماد با کاهش قیمت و ۶۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.